در پس سرود درد

شاعر شعر خدایی به خدا پیوست

شاعری که در بحبوحه انقلاب، قوام و دوام انقلاب و دوران دفاع مقدس بر تارک ایران اسلامی درخشان جلوه نمود؛ اینک در پس سرود درد، شعر انالله و انا الیه راجعون سرود.

شعر شاعر آرمانگرای انقلاب "استاد حمید سبزواری" شناسنامه ی ادبی انقلاب، آن هم با تکیه بر آرمان های ایرانی اسلامی به ویژه ایستایی ، سلحشوری و مقاومت است. این شعر اوست که نه تنها در ایران توفنده دوران انقلاب و حماسه های شگرف دفاع مقدس موجب هیجانات و شور و شعف انقلابی گری شد بلکه فراتر از جمهوری اسلامی، جلوه های ستیزندگی انقلاب را در اقصی نقاط گیتی و قلب جرثومه استکبار، امریکای جهانخوار و ولد چموشش اسرائیل غاصب نشانه رفت.

شعر حمید سبزواری همچنان است که رهبر معظم انقلاب آن را، به نیکی و برنایی توصیف کرد. شعراو مصداق "شعر خدایی است".

در سه مقطع مهم تاریخی انقلاب ، جاودانگی انقلاب و دفاع مقدس حمید سبزواری  در حوزه ادبیات حضوری بی بدیل داشته است. نخست؛ در اوان انقلاب و با حضور بنیانگذار جمهوری اسلامی در 12 بهمن 57، این شعر او بود که جلوه حماسی وادبی آن را جاودانه ثبت کرد. سروده ی زیبای او " خمینی ای امام" هنوز که هنوز است یادآور اوج احساسات مردم انقلابی ایران اسلامی است

دوم؛ در کوران انقلاب و در هنگامه ای که ترورهای کور از جانب ایادی استکبار جهانی دامن مردان بزرگ انقلابی را فرا گرفته بود به فرمایش مقام عظمای ولایت این او بود که باز نهراسید و پا به عرصه دفاع از انقلاب با اشعار نغز خود پرداخت.

سوم؛ در دوران دفاع مقدس کیست که همزمان با فتح بزرگ و بی همال خرمشهر سرود مانای اورا به خاطر نیاورد. "خجسته باد این پیروزی"  ورد جان و دل هر ایرانی آزاد بود و حتی در پس یادکرد آن حماسه ی جاویدان هنوز که هنوز است این شعر خوش می درخشد.

اما یکی از ویژگی های بارز حمید سبزواری نقشی است که شعر وی برای موسیقی انقلاب ایفا نمود.سروده ی ارزشمند ایشان برای شهید گرانقدر استاد مطهری است که وقتی اجرای موسیقیایی این اثر از رادیو پخش می شود حضرت امام (ره)   می فرمایند (نقل به مضمون): "ما امروز به چنین شعرها و چنین موسیقی هایی نیازمندیم تا معانی اصیل انقلابی و ارزش های دینی و اجتماعی را به زیبایی برای مردم به تصویر بکشند."

آری این اثر زنده ی اوست که با مطلع:

 "ای مجاهد ای مظهر شرف

ای گذشته ز جان در ره هدف"

راه موسیقی انقلاب را در زمانی که نگاه بسته ای به موسیقی حاکم شده بود باز کرد.

اینک "حمید سبزواری" در میان ما نیست.ولی سبزوار به خاطر همت و تلاش فزاینده این اسطوره شعر انقلاب به تمامی باید بایستد و همچون مرواریدی سفته و سخته در میان خود جای دهد.

بزرگداشت جانانه ی حمید سبزواری همچنان که مقام عظمای ولایت به کرات بر آن صحه گذاشتند بر همگان فرض است از رئیس جمهورعزیز، رییس مجلس گرامی و دولت مردان گرفته تا همه ی بزرگان کشور؛  اما بر سبزوار اولی تر.

سید نوراله رضوی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما