شهر اساطیری سبزوار با قدمتی پنج هزارساله بهترین مقصد مسافران شرق ایران

خراسان را سرزمین خورشید دانسته اند. هرچند این نامگذاری بیشتر به واسطه قرار گرفتن خراسان بر کرانه شرقی ایران زمین بوده است که باعث می شده اولین مکان طلوع خورشید باشد، اما می توان به لحاظ درخشش بی نظیر هر یک از شهرها و مناطق تاریخی این سرزمین کهن در تاریخ افتخارات ایران نیز آن را سرزمین خورشید دانست.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، یکی از شهرهای خراسان که همواره درخششی پرفروغ در عرصه فرهنگ ، تاریخ و تمدن ایران زمین داشته است، بی شک کهن شهر اساطیری سبزوار دیار سربداران است. شهری که خراسان را نمی توان بی نام و نشان آن نوشت و شناخت.

شهری بر بلندای حداقل 5000 هزارسال تاریخ کشف شده که حتی عده ای آن را تا 12000سال نیز تخمین زده اند.(منبع) شهری که رزم رستم و سهراب دو قهرمان نامدار شاهنامه فردوسی در آن به وقوع پیوسته و متعاقباً محل نبرد ایرانیان و تورانیان بوده و مقبره اسطوره ای سهراب پسر رستم در محل باغ ملی این شهر واقع شده است.(منبع)

شهری که میزبان آذربرزین مهر یکی از سه آتشکده اصلی و مهم ایران در عصر ساسانیان بوده است که این نیایشگاه باستانی در دامنه کوه های ریوند(منبع) یا همان رئونت قدیم به معنای دارنده شکوه و جلال واقع شده است.(منبع)

شهری که پس از اسلام نیز کماکان اقتدار و عظمت باستانی خود را حفظ کرده و مدرسه فخریه ، قدیمی ترین مدرسه ایران در آن احداث شد(منبع) و به مرور به یکی از 4 شهر اصلی پایگاه تشیع در ایران تبدیل شد و سرانجام در دوران حکومت تاریخ ساز سربداران به پایتختی این اولین حکومت مردمی شیعه در طول تاریخ ایران برگزیده شد تا در یکی از پرافتخارترین مقاطع تاریخی ایران، در زمره 36 شهر پایتخت کشور قرار گیرد.(منبع) سربداران همان حکومتی که آوازه جوانمردی و ظلم ستیزی آنان در گوش تاریخ پژواکی همیشگی انداخت و امروز به یکی از نمادهای آزادگی در میان ایرانیان تبدیل شده است. تا آنجا که نخستین سریال فاخر تاریخی که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته شد با نام سریال سربداران به روایت این رویداد با اهمیت تاریخی سبزواری ها اختصاص داشت.(منبع)

همه این چیزها روی همدیگر است که باعث شده  سبزوار از گذشته تا امروز به نام هایی نظیر بیهق به معنای بهترین ناحیه ، شهر دیرینه های پایدار ، موزه یادمان های هزاران ساله ، نگین تاریخ و فرهنگ خراسان، دیار سربداران و ... مشهور شود.

در وصف شکوه تاریخی و عظمت فرهنگی و تمدنی سبزوار هرچه بگوییم و بنویسیم کافی نیست. چه رسد به آنکه نباید از زیبایی های طبیعی که فرصت رونق صنعت اکوتوریسم را در سبزوار فراهم می آورد نیز غافل ماند.کویر خاطره انگیز مزینان زادگاه دکتر علی شریعتی ، کویر دولت آباد زادگاه استاد محمود دولت آبادی خالق شاهکار جاودانه «کلیدر» در تاریخ ادبیات ایران ، آبشارهای سربه فلک کشیده بفره که کوهنوردان نیشابوری از آن به عنوان بلندترین آبشارهای شرق ایران یاد می کنند (منبع)، کوه پایه های ریوند ، طبیعت زیبای طبس بهشت طبیعت گردی خراسان(منبع) ، مناطق ییلاقی ششتمد، طبس و بالش آباد که بعضی از آن ها تنها در فاصله 20 کیلومتری سبزوار واقع شده اند بخشی از زیبایی های طبیعی سبزوار برای گردشگران داخلی و خارجی هستند که می توانند این شهر را به بهترین مقصد مسافران شرق ایران تبدیل کنند. 

بدین ترتیب می توان با قطعیت گفت، اگر روی معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری این شهر کاری اساسی صورت بگیرد، به تنهایی برای ایجاد انقلابی در صنعت گردشگری خراسان و ایران کافی است.

در همین راستا خبرگزاری ایرنا به تازگی گزارشی مفصل درباره اماکن گردشگری و تاریخی سبزوار منتشر کرده است که اسرارنامه در ادامه به بازنشر متن کامل این گزارش می پردازد:

 

 سبزوار با قدمتی پنج هزار ساله مسافران تابستانی رابه سوی خود می خواند

سبزوار- ایرنا - سبزوار دیار سربداران ،شهر اندیشه های سترگ و اندیشمندان بزرگ و شهری کهن با قدمت بیش از پنج هزار ساله در انتظار مسافران و گردشگران تابستانی است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی و بعد از داورزن در دروازه ورودی این استان قرار دارد.

این شهرستان از شمال به شهرستان های جوین، جغتای، از جنوب به شهرستان های بردسکن و کاشمر ، از شرق به شهرستان های خوشاب و نیشابور و از غرب به شهرستان داورزن متصل است .

شهرستان سبزوار بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای سه بخش به نام های مرکزی ،روداب و ششتمد است و جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن از بخش های تابعه سابق این شهرستان در سال های اخیر به شهرستان ارتقا یافته اند.

سبزوار، شهرستانی محصور در میان ارتفاعات شمالی و جنوبی است و دارای اقلیم معتدل و در قسمت های جلگه ای با هوای گرم همراه است.

سبزوار در مسیر چندین جاده اصلی و ترانزیتی از قبیل جاده تهران –مشهد ، محور شمال به جنوب یعنی اسفراین – کاشمر و جاده ترانزیتی تهران به قوچان و ... قرار دارد و فرودگاه این شهرستان به عنوان مرز هوایی 24 ساعته فعال است و ریل راه آهن نیز از شمال این شهرستان عبور می کند.

شهرستان سبزوار یکی از شهرستان های بزرگ استان خراسان رضوی است و دارا بودن هرم سنی جوان از ویژگی های این شهرستان است.

محدوده تقریبی شهرستان سبزوار در متون کهن اسلامی ˈبیهقˈ نامیده شده و مشتمل بر دو شهر به نام های ˈخسروگردˈ و ˈسبزوارˈ بوده است.

کهن ترین زیستگاه بررسی شده در شهرستان سبزوار محوطه ای باستانی واقع در مجاورت شهر سبزوار است که سفال های پراکنده بر سطح آن متعلق به پنج تا شش هزار سال قبل است و نقش و کیفیت سفال ها از یک طرف موید ارتقای فرهنگ منطقه و از سوی دیگر نشان دهنده ارتباط فرهنگی ساکنان آن دوران با اقوام متمدن ساکن در ایران مرکزی ،سیستان و آسیای میانه است.

در رابطه با وجه تسمیه سبزوار ،مولف تاریخ بیهق این چنین توضیح می دهد: ˈو گفته اند که سبزوار را ساسویه بن شاپور المک بنا کرد و شاپور آن بود که نیشابور را بنا کرد سبزوار در اصل ساسویه اباد بوده است و گفته اند ابن ساسویه ،یزد خسروجرد بود که خسرو شیرین جوین و خسرو آباد بیهق و خسروجرد را بنا کردˈ.

ابن فندق در معرفی شهر سبزوار این گونه ادامه می دهدˈسبزوار شهری بزرگ شد با انواع درخت میوه و سایه بخش ،پس مردمان این را ˈسابزوارˈ گفتندˈ.

نام سبزوار یا بیهق در کتیبه های کهن دیده نمی شود اما مرحوم ˈحسن پیرنیاˈ در کتاب ارزشمند ˈتاریخ ایران باستانˈ ، جوین و سبزوار را جزو قلمرو پارتیان آورده که قبل از تشکیل دولت اشکانیان توسط پارت ها جزو سرزمین خاصه آنها بوده است.

همچنین گذشته از نقل قول های ˈابن فندقˈ که بنیاد سبزوار را به ساسانیان نسبت داده آثار و شواهد باستانی بررسی شده در این شهرستان اهمیت منطقه را تا مرحله استطاعت داشتن یکی از چهار آتشکده بزرگ ایران زمین تایید کرده و آن بقایای یک چار تاقی سنگی در کوههای ریوند داورزن است که ˈآتشکده آذر برزین مهرˈ پنداشته شده است.

سبزوار در دوران پس از اسلام شاهد حوادث و تهاجمات بی شماری بوده است مهمترین رویداد این ولایت حمله غزها در دوره غزنوی و سلجوقی و پس از آن به سال 617 ه.ق یورش سپاهیان مغول به این ناحیه بود تا اینکه بیداد ایلخانان و دست نشاندگان آنها در اواخر سال 736 ه.ق منجر به قیام سربداران شد.

در بیان سابقه قیام سربداران چنین گفته شده است : مبارزان سبزوار در روستای باشتین داورزن در پی تجاوز و تعدی یک مغول دست به شمشیر برده و او را کشتند و گفتند ˈما خود را بر دار می بینیم ˈ و از آن پس سربدار نامیده شدند.

این شهرستان با جنبش سربداران به عنوان یکی از جنبش های بزرگ آزادیبخش جهان اسلامی که جنبشی ضد ظلم و بی عدالتی و مبتنی بر عقاید شیعی بود شناخته می شود.

 



جنبش سربداران متشکل از کسانی بود که از ظلم مغولان به ستوه آمده بودند در سال 738 هجری قمری شهر سبزوار که در تصرف مغول بود به دست سربداران باشتین فتح شد و حکومت مغول پس از 120 سال استیلا از بین رفت.

مردم شهرستان سبزوار صد در صد پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند و شهر سبزوار از جمله نخستین شهرهای شیعه کشور به حساب می آید و در طول تاریخ به عنوان یکی از پایگاههای مذهب شیعه معروف بوده است .

این شهرستان دارای دهها بقعه متبرکه و هزاران موقوفه و رقبه خاص اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام حسین (ع) است که عشق و علاقه مردم این شهرستان به ائمه معصومین (ع) را نشان می دهد.

شهرستان سبزوار از دیر زمان خاستگاه عرفا ،اندیشمندان و دانشوران صاحب سبک و نام آوری بوده که هرکدام در زمان خود سرآمد عالمان و شهره در علوم مختلف بوده اند و از سبوی دانش و فضلشان شاگردان و مریدان بی شماری جرعه ها نوشیده و بهره ها جسته اند.

نام سبزوار با نام پر افتخار مشاهیر فرزانه ای همچون ابوالفضل بیهقی صاحب تاریخ بیهقی ،ابوالحسن علی بن زید بیهقی یا ابن فندق صاحب کتاب بیهقی ،حاج ملاهادی سبزواری متخلص به اسرار ، ملاواعظ کاشفی ، استاد محمد تقی شریعتی ،دکتر علی شریعتی و دهها اندیشمند دیگر عجین و همراه بوده و از این منظر از جایگاه علمی و فرهنگی ویژه ای قرار دارد.

این دیار همچنین عالمان و فاضلانی اندیشمند همچون فقید عالیقدر حضرت آیت ا...العظمی حاج سید عبدالاعلی سبزواری مرجع بزرگ جهان تشیع ، حاج میرزا فقیه سبزواری ، مرحوم میرزا علی اکبر سیادتی ،سید اسدا...فاضلی ،محقق سبزواری و ابن ابی طیب داشته که از شخصیت های فاضل این شهر هستند.

هم اکنون این خطه نیز مفاخر بسیار دیگری همچون حمید سبزواری و دکتر سید محمد علوی مقدم نام این شهرستان را همچنان سربلند و پر آوازه نگه داشته اند.

شهرستان سبزوار با قدمتی بیش از پنج هزار سال آثار تاریخی و فرهنگی زیادی را در خود جای داده که مهر تاییدی برای پیشینه کهن و غنی آن نیز هست این شهرستان دارای 900 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و بیش از 200 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

بیشتر آثار تاریخی این شهرستان مساجد و اماکن مذهبی ، آرامگاههای مفاخر و مشاهیر ،کاروانسراها و خانه های قدیمی و ... هستند.

بناهای تاریخی سبزوار دارای قدمت پیش از تاریخ ، قبل و بعد از اسلام و نیز معاصر است که به گفته برخی کارشناسان می تواند به عنوان قطب مهم گردشگری و تفریحی در شرق کشور در آید.

مساجد جامع و پامنار ، بقعه امامزاده یحیی (ع) و امامزاده شعیب (ع)، مدارس علمیه ،کاروانسراهای بین راهی ، بنای مصلای تاریخی ، مناره خسروجرد ، یخدانهای قدیمی ، بازارچه سبزوار و بازار حاج زمان ، کاروانسراهای عربها و حاج فرامرز خان ،آرامگاه مشاهیری همچون حاج ملاهادی سبزواری ، بقراط ، کاشفی و... بخشی از آثار تاریخی و فرهنگی این دیار هستند.

شهرستان سبزوار از بعد توجه به نمادها هم بسیار برجسته است و در آیین هایی که حدود سه تا چهار هزار سال قبل در این شهرستان اجرا می شده نمادهای شاخصی دارد از جمله آیین های دیرینه سبزوار می توان به آیین ˈچاولی چغلˈ یا آیین طلب باران و آئین اسب چوبی اشاره کرد که مراسم نمایش اسب چوبی سبزوار به عنوان نخستین اثر در ردیف میراث معنوی استان به ثبت رسید.

فنون و مشاغل سنتی این شهرستان آهنگری ، نمد مالی ، سفالگری ، خراطی ، رنگرزی سنتی و عطاری بوده که همچنان در گوشه و کنار این شهرستان هر چند برخی به صورت بسیار محدود به چشم می خورد و هنرهایی همچون فرت بافی ، گلیم و پلاس بافی ، قالیبافی و ...هنر دست بانوان این دیار بوده که همگی در موزه مردشناسی سبزوار احیا و در معرض دید قرار گرفته اند.


این شهرستان همچنین طبیعت زیبا و گونه های جانوری و گیاهی ارزشمندی دارد که می تواند میزبان گردشگران طبیعت دوست باشد.

رودخانه کال شور به عنوان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان ایران ،رودخانه ها، منطقه گردشگری ششتمد، مناظر طبیعی در شمال سبزوار، طبیعت روستای استاج در بخش روداب سبزوار ، مناطق ارزشمندی همچون پناهگاه حیات وحش شیراحمد ،منطقه حفاظت شده پروند و عرصه های کم نظیری از جمله کوهستان ها و نیز ارتفاعات کوه میش در جنوب این شهرستان گوشه ای از طبیعت زیبای سبزوار هستند که وجود آنها جلوه خاصی به سیمای طبیعی و محیط زیست این شهرستان بخشیده است.

مناطق شیر احمد و پروند سبزوار از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه این شهرستان هستند، ˈپناهگاه حیات وحش شیراحمدˈ که در فاصله پنج کیلومتری شهر سبزوار واقع شده یکی از مهمترین و ارزشمند ترین زیستگاه های آهو در کشور به شمار می آید.

سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی تازه به زیبایی های سبزوار شهر مورخان و کاج ها

نظرت را بنویس
comments

علی

سلام، دوستان لطفاً کل کل الکی نکنید،، چیزی به نام تاریخ وجود دارد، که میتواند از داشته های یک قوم در گذشته و حال خبر بدهد،، سبزوار کهن نیازی به کل کل و داد و بیداد نداره،، البته احترام همسایه ها ی نیشابور ی بر ما واجبه،، ولی باور کنید زادگاه من سبزوار به هیچ وجه به حق واقعی خود نرسیده،، وفقط به یک دلیل ساده،، نبود مدیران با عرضه و نترس،،، همین،،

کوروش

این خیلی خنده داره ک سبزوارو با نیشابور مقایسه کنیم سبزوار در حدو اندازه های نیشابور نیست پس دهنتو ببند

شهرتون جاهای قشنگ و دیدنی زیاد داره ولی چون به حال خودش رها شده زیاد به چشم نمیاد من خودم بعد از چندسال که در سبزوار زندگی کردم پی بردم چه بنااهای تاریخی باارزشی در خیابون بیهق هست که چون اصلا بهشون رسیدگی نمیشهه ادم فکرمیکنه ارزش چندانی ندارن

یک هم وطن

درود بر خراسان ...

دم سبزوار خودمان گرم و چشم حسودانش انشاالله کور

سبزوار مادرشهر فرهنگی ایران

چیزی که باعث میشه بین سبزواری ها و نیشابوری ها این همه درگیری ایجاد بشه یک اخلاق زشت در بعضی از مردم این دو شهره که میخوان به زور برتری خودشونو به مردم شهر همسایه بقبولونن اگرنه اینکه سبزواریا و نیشابوریا هر کدوم شهر خودشونو دوست داشته باشن برای شهر خودشون مطلب بنویسن هیچ اشکالی نداره مردم هر شهری هم شهر خودشونو بهترین جای زمین میدونن که اینم ممکنه اغراق امیز باشه اما اشکالی نداره یا مثلا الان یک نظردهنده نیشابوری چندبار با اسم ((نیشابور پایتخت ایران)) نظر فرستاده که خیلی اغراق امیز و بی اساسه ولی من به ایشون اعتراض نمی کنم چون میگم اگر پایتخت بودن به حرفه پس سبزوار پایتخت تاریخ کشور و یا مادر شهر فرهنگی ایرانه یعنی حرف به حرف در. ولی اشکال از جایی پیش میاد که بعضیا میخوان به هم زور بگن. بابا این چیزا زوری نیست. مثلا من اینجا واقعا دلیل اعتراضات نظردهنده های نیشابوری رو نمی فهمم! یعنی نیشابوریا انتظار دارن مردم سبزوار از زیبایی های شهر خودشون دست بردارن و از شهر نیشابور تعریف کنن؟ خودم یکی دو سال قبل مطلبی تقریبا با همین تیتر توی وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود که چند وقته تعطیل شده، دیدم که شهر خودشونو بهترین مقصد برای گردشگران ایران معرفی کرده بود که اونم البته خیلی اغراق امیز بود و معلوم بود یک نفر نیشابوری از سر عشق و علاقه شخصیش به شهر زادگاهش اونو نوشته ولی اونجا هیچ بحثی سر نگرفت چون من که یک سبزواری بودم هیچ واکنش منفی به اون مطلب نشون ندادم. و گفتم بذار بنویسن چه اشکالی داره. اما رفتار نیشابوری ها که اینجا میان به این مطلب توی یک سایت متعلق به سبزوار اعتراض میکنن اصلا صحیح نیست. نیشابوریای عزیز شما با این قسم رفتاراتون باعث ایجاد درگیری های همیشگی بین شهرهای خراسان به خصوص نیشابور با سبزوار شدید. نمی تونید به مردم یک شهر دیگه به زور بگید به شهر خودشون عشق نورزن و بیان عاشق شهر شما بشن یا برید شهرتونو اونقدر بزرگ و زیبا کنید که مثل مشهد و تهران و شیراز و اصفهان کسی نتونه نادیده بگیردش یا اگر نمی تونید اون کارارو برای شهرتون بکنید حداقل اینقدر شعار ندید و اماده به جنگ نباشید سبزواریام البته همینجور اگر مردم شهرما هم به سایتای نیشابور یا بقیه شهرا برن و به مطالب محلی اونا توهین و اعتراض کنن کار درستی نیست.

عنبرانی

البته من فکر میکنم نیشابور شهر گردشگریه و جاذبه های اونو داره و سبزوارم به خاطر اینکه فاصله زیادتری با مشهد داره اقامتگاه خوبی برای مسافراست و هتل و فرودگاه اونجا جواب میده. . ما خودمون گاها روزای تعطیل به سمت نیشابور مثلا درود یاقدمگاه یاخرو بوژان یا خیام یا مسجد چوبی میریم بخاطر شلوغی گردشگاههای مشهد که البته نیشابورم گاهی خیلی شلوغ میشه و مسافرای زیادی به اونجا میان .آژانسهایی رو هم درمشهدمون دیدم که تور نيشابور ميذارن ولی برای سبزوار ندیدم .در مورد هتل هم فکر نمی کنم صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار داشته باشه چون نزدیک مشهده و مسافرا مثل سبزوار مجبور نیستن اونجا بمونن البته نیشابور 3تا خانه معلم تمیز تو شهر و یکی هم در بوژان داره که خودماز بعضی استفاده کردم و خوب بود و چند مهمانپذیر که نیاز مسافرا رو برآورده میکنه

نیشابور پایتخت ایران

نه نیشابوریا همه یک جورن نه سبزواریا پس خواهشا ادبو رعایت کنید در حرفاتون و وقتی میخواید به کسی انتقاد کنید همه مردم شهرشو زیر سوال نبرید اونایی که فقط به خاطر عملکرد سایت روزنه و چندتا نظردهنده در این سایت میگن نیشابور جنگجوست بدونن که دارن شدیدا اشتباه میکنن و برچسبای من دراوردی میزنن همه جور ادم همه جا هست من خودم یکی از منتقدان سایت روزنه و نظردهندگان متعصبش هستم پس ببینید که همه نیشابوریا مثل هم نیستن همونطور که همه شما سبزواریا مثل اون ایل معروف غرشمارای شهرتون نیستید و با هم فرق میکنید

اصل عرضه و تقاضا

نیشابوریای عزیز چرا حسودی میکنید به سبزوار و جنگ و تنش های لفظی ا یجاد میکنید در این مطلب مگه به شما توهینی شده؟ چرا چشم ندارید موفقیت و پیروزی شهررهای همسایه تونو ببینید؟ مگه کجای این نوشته اشتباهه؟ سبزوار واقعا بعد از مشهد بهترین مقصد گردشگری مسافران در شرق ایرانه و بیشترین مسافرت ها به این شهر انجام میشه یک نمونه واضحش اینه که چون تعداد مسافرت ها و گردشگران سبزوار زیاد بوده این شهر از سال ها قبل دارای فرودگاه و هتل شده ولی شهر شما نه هتلی داره نه فرودگاهی. دلیلشم اینه که در بازار یک اصلی وجود داره به نام عرضه و تقاضا یعنی همیشه چیزی عرضه میشه به مردم که تقاضاش وجود داشته باشه. مردم سبزوار سال های سال به این نتیجه رسیدن که شهرشون گردشگران زیادی داره به همین دلیل نیاز به هتل و فرودگاه داشت اما نیشابوریا می بینن که گردشگرای اساسی به شهرشون نمیرن به همین دلیل فرودگاه و هتل در نیشابور توجیه نداره . تازه همون ایستگاه اختصاصی راه اهنم از نیشابور گرفته شد و به ترتب حیدریه منتقل شد. البته خود شما نیشابوریا با تبلیغ و توهم ادعا میکنید منطقه بین المللی گردشگری هستید که خیلی خنده داره اخه شهری که میگه منطقه بین المللی گردشگریه حتی یک فرودگاه داخلی و یک هتل هم نداره! پس منطقه بین المللی گردشگری تنها یک توهم و تبلیغات تو خالیه که باعث خنده و مضحکه نیشابور پیش بقیه شهرا شده پس شما نیشابوریای عزیز که چند روزه وقتتونو اینجا الکی هدر میدیدی برید و یک کار سازنده برای شهر خودتون بکنید اگه می تونید!

بیهقی

نیشابوریا دلشونو خوش کردن به اون نیمچه توقفی که بعضی مسافران مشهد سر راهشون توی ارامگاه عطار و خیام و یا قدمگاه که حدود 30 کیلومتر با نیشابور فاصله داره میکنن و همونو جزو امار گردشگری شهرشون میدونن اگه اونجوری باشه سبزوار ده برابر گردشگر داره گردشگر واقعی اونیه که بیاد و حداقل یک شبانه روز توی یک شهر بمونه هتل بگیره و از رستورانا و مغازه ها خرید کنه و گردش بره نه مثل نیشابور که دو سه ساعت وای میستن مسافرا بعد میرن مشهد نیشابور به خاطر نزدیکیش به مشهد همه چیزش تحت الشعاع مشهد قرار گرفته واقعا دلیلی که تو نیشابور نه هتل ساخته میشه نه فرودگاه و نه چیزای اساسی دیگه همینه چون مثلا هیچ گردشگر عاقلی نمیاد تو فاصله 100 کیلومتری مشهد که مرکز همه جاذبه های توریستی و مذهبی و طبیعی است بیاد تو نیشابور مستقر بشه فقط واسه یک باغ عطار و خیام! همین پدیده شاندیز فقط کافیه تا کل نیشابورو بخره و ازاد کنه حالا حرم امام رضا و بازارای بین المللی و شهربازی های بزرگ و موزه ها ... بماند ولی سبزوار باز چون فاصله بیشتری داره از مشهد مسافرا از همون اول که از تهران یا جای دیگه راه میافتن طوری تنظیم میکنن که توی یکی از شهرای سمنان یا شاهرود یا سبزوار یک توقف و استراحت داشته باشن و بعد دیگه تخته گاز برن تا مشهد

سبزوارپایتخت جهان

نیشابوریا همتون جنگجو وقدرت طلب هستین .وقتی که سبزوار به این قشنگی وخوش آب وهوایی واین همه مناطق برای دیدن داره کدام مسافر وتوریست میاد نیشابور را ببینه.

یک جواب جامع از نیشابوریان...(:

حرف های بچگانه چیست دیگر!به جای ما نیشابوی ها ک کامنت میذارین بماند خودتون فقط خودتون رو قطب گردشگری میدونین(:خوش باشین(:جالبه قدمگاه نیشابور بعد مشهد بیشترین توریست و مسافر را دارد بعد اون نیشابور حالا سبزوار خشک کجا رو داره تو شهرش؟؟؟!!!والا مدیریت سایت کلا فان تشریف داره...عیب نداره شما دوم ک نه اول...ببینم تو واقعیت چیزی رو عوض میکنه((((:چرا خودتون رو مورد خنده دیگران قرار میدین...بگین دانشگاهی هست ک ج بتونین بدین...نه اینکه توریستی بعد مسافر میاد سبزوار میبینه به معنای ولقعی کلمه تو شهر جایی نداره بره!یا باید بره میدون سی هزار متریتون!یا خیابون بیهق کاشفی حتما!؟(:یعنی خیلی حندیدم...(:دم جک مدیریت سایت گرم...نه؟!

یک نیشابوری دیگر

این جواب جامعت بود همشهری خودت که بچه گانه تر نظر دادی! یعنی ما نیشابوریا تو شهر خودمون جای قشنگ دیگه ای نداریم که باید از قدمگاه اسم ببریم؟ مگه نمیدونی شهر قدمگاه تو بخش زبرخانه و زبرخانم خیلی ساله داره تلاش میکنه شهرستان بشه و دیر یا زود دیگه از نیشابور جدا میشه؟ شما که نمی تونی لطفا از جانب همه نیشابوریا نظر نفرست و خودتو همینطور بی دعوت نماینده همه مردم یک شهر فرض نکن با این نظری که شما فرستادی یعنی نیشابور خودش هیچ جای دیدنی نداره و جاهای دیدنیش توی بخشای اطرافشه

نخودی

دوستان عزیز نیشابوری ای کاش اینقدر دعواهای داخلی تونو به سایت های بقیه شهرا نکشونید شما شورشو در آوردید از وقتی اینترنت گسترش پیدا کرده و دسترسی به سایتا اسون شده مردم خراسان هرروز شاهد رفتارای جنگجویانه شما با بقیه شهرا و حتی با خودتون هستند دیگه فکرکنم سایتی نیست که شما لکشرکشی نکرده باشید بهش حداقل دعواهای داخلیتونو تو سایتای خودتون داشته باشید ما سبزواریا چه گناهی داریم که باید تو سایتای شهرمون شاهد رقابت ستادهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات اینده مجلس در نیشابور باشیم؟ پس دیگه اگر نمیخوان دعواها و اختلافات داخلیتونو کنار بگذارید و حداقل در خونه مردم دعوا نکنید خوب؟ باریک الله

مازیار: نیشابور شهرمن

باسلام وقابل توجه دوستان سبزواری که بانامهای مختلف در سایت روزنه واسرارنامه برعلیه نیشابور مطلب مینویسند وفکرمیکنند که بقیه متوجه نمیشوند .بدانید که نیشابور شهری است که عظمتش تودنیا شهرت داره واینطور نیست که دفاع ما وخراب کردن شما روی اون اثری داشته باشه.لطفا کمی بیشتر مطالعه بفرمایید.سپاسگزارم .

نیشابور پایتخت ایران

پاسخ به ***از دیار خیام به دیار سربداران*** عزیز دل اگه شما واقعا از عوامل سایت روزنه نیشابور نیستید و اصرار دارید ما هم حساب شما رو از حساب روزنه ای ها جدا کنیم پس چرا تو نظرات اولتون اونقدر ضایع از روزنه دفاع کردید عملکرد غیرحرفه ای و جاهلانه روزنه ایا اصلا جایی برای دفاع گذاشته؟ چندتا ادم بی سواد که رفتن زیرپرچم اون اقای بی بخار که معروف شده به نماینده اعظم دارن از الان برای انتخابات اینده مجلس پول میگیرن و سینه میزنن ارزش اینو دارن که اگر شما خودت جز اونا نباشی بیای ازشون دفاع کنی؟ اگه نیشابوری باشید واقعا و سبزواری نباشید که جعل اسم کردید خودتون حتما دیدید که امسال تو روز خبرنگار اصلا از روزنه هیچ تقدیر و تشکری نشد در نیشابور چون هیچکس به این سایت سراسر اراجیف محل نمیگذاره شما هم اگر سبزوار نیستی و واقعا دلسوز نیشابوری و ربط و سر و سری با تیم مدیریت سایت روزنه نیشابور نداری بهتره واقع بین تر باشی و نذاری ازت سواری بگیرن به بهانه تعصب شهردوستی یک عمره جناب نماینده اعظم و دارو دسته اش دارن از گرده مردم بیگناه نیشابورما سواری میگیرن من از زمانی که دیدم روزنه از الان داره برای جناب ح.س تبلیغات میکنه واسه انتخابات اتی مجلس نظرم خیلی بهش عوض شده شما هم اگر روزنه ای هستی هوای کارخودتو بگیر و اگر نیستی الکی ازشون دفاع نکن اقای ح.س بله تمدن بزرگ مردان بزرگ میخواهد اما از تمدن بزرگ نیشابور امروز شما چی باقی گذاشتید؟ این همه سال بالا نشینی شما در خانه ملت چه سود خاصی برای مردم شهرمان نیشابور داشت؟ و ایا منظورتان از مردان بزرگ خودتان است ان هم به صرف اندکی بالانشینی بی حاصل؟

نسیم سبزوار

درود بر فریمان و فریمانی های عزیز و با فرهنگ شهر شما خودش زادگاه بزرگانی مثل شهید مطهریه و از این بابت از لحاظ اهمیت فرهنگی جایگاه ویزه ای درد. با ارزوی بهترین موفقیت ها برای شما و سایر همشهریانتان در شهر خوب و سرسبز فریمان

از دیار خیام به دیار سربداران

درپاسخ به دوست عزیز و گرامی پایتخت ایران سلام عزیز برادر آن دفاع تابلویی !!! که در ذیل فرمودید همانطور که قبلا نیز گفته ام برداشت خودم است . اگر شما دنبال فرصتی برای ریختن زهر به روزنه هستی ویا باآن مشکل داری یا اعصابت خرد میشود ولی این رابدان که من نه از پرسنل آن هستم و هیچکدام از پرسنل و مدیران روزنه را حتی نمی شناسم . در مورد لشکر کشی فرمودید . من چند نظر دیگر نیز اینجا گذاشته ام لطفا همه را با دقت و منصفانه بخوان و ببین چه کسی لشکر کشی کرده. برادر محترم هرچه بگویی باز هم میگویم : سربلند باد دو شهر( دیرینه های پایدار) و(قلمدانهای مرصع ).

نیشابور پایتخت ا یران

پاسخ به *** از دیار خیام به دیار سربداران *** خودتو لو دادی برادر من دیگه بااین نظر آخریت ثابت شد شما همون مدیر پرتال روزنه نیشابور هستید ولی خیلی ضایعید متاسفم که چون شماهایی باید مدیران رسانه های محلی نیشابور باشن خیلی تابلو به دفاع از سایت روزنه نیشابور بلند شدی در حالی که عملکرد شما و بقیه همکارانتون هیچ جای دفاعی برای روزنه باقی نگذاشتید بله البته اینو درست حدس زدید که من روزنه رو زیاد میخونم چون یک نیشابوریم و باید بدونم تو سایتای شهرم چی میگذره. اما اماای کاش نمی خوندم چون از اینکه می بینیم هر روز داره بیشتر ابروی نیشابور میره با مطالب غیرحرفه ای و نامناسب شما خیلی اعصابم خورد میشه چون یادم نرفته همین سایت شما بود که چند وقت قبل برای گناباد مطلب توهین امیزی منتشر کرد که جواباشم از سایتای گناباد گرفت.همون که به خاطر کویری بودن که یک مسئله طبیعیه و ربطی به عملکرد مردم گناباد نداره بهشون توهین کرده بودید و گفته بودید گناباد شوره زاره و نباید دانشگاه و فرودگاه بسازه ولی بعدش اونام تو سایتاشون بهتون جوابیه دادن. و من خودم یکی از کسانی بودم که رفتم سایتای گناباد معذرت خواهی کردم و گفتم عملکرد مدیران متعصب روزنه رو به پای همه مردم نیشابور ننویسن هرچند متاسفانه چه بخوایم و چه نخوایم الان شناسنامه فرهنگی نیشابور تو دنیای مجازی اینترنت همین روزنه است که من به عنوان یک نیشابوری هرچه قدر با اسرارنامه سبزوار مشکل داشته باشم دوبرابرش با روزنه مشکل دارم که داره دستی دستی ابروی نیشابورو میبره واقعا باعث شرمندگیه که نیشابور ما با اون همه شهرت و قدمت الان رسانه هایی چون روزنه داره که منفور مردم خراسانه و اونایی که این سایتو دیدن به جنگجویی می شناسنش. ضمنا یک بار دیگه هم بهتون گفتم خودتو نو مدعلی العموم نیشابور فرض نکنید چون حساب مردم نیشابور از سایت اماتوری روزنه جداست و گر مردم خراسان روزنه نیشابورو به جنگجویی بشناسن ربطی به خود نیشابور نداره شما فقط زحمت بکشید افاضاتتونو تو همون روزنه منتشر کنید دیگه لازم نیست لشکرکشی هم راه بندازید اگربازم میخوای به خاطر اینکه به رفتارای بچه گانه روزنه نیشابور اعتراض کردم ، به من شک کنی و بگی نیشابوری نیستم و سبزواریم حرف من همونه که گفتم و نظرمو تغییر نمیدم روزنه قرآن نیست که همه مردم نیشابور مجبور باشن کاملا قبولش داشته باشن و از هراراجیفی منتشر میکنه قبول کنن و بپرستن لازمم نیست شما مدیران مثلا محترم سایت روزنه پدرخوانده ما مردم نیشابور بشید ما خودمون زبون داریم حرف خودمونو میزنیم

دیار سربداران

هم استانی عزیز از اینکه حرف حقو می زنید ممنونم ظاهرا شما از اندک افرادی هستید که گرفتار محافظه کاری نمیشید و نمیگید چون اینجا سایتای سبزواره پس الکی از سایتای نیشابور حمایت کنم بلکه حرف حقو میزنید واقعا مدیران متعصب و کم خرد سایت روزنه نیشابور با اون شیوه جنگجویانه فعالیتشون هم ابروی خودشونو بردن هم ابروی نیشابورو و مردم عزیز نیشابور هرچی بیشتر بتونن حساب خودشونو از حساب اون سایت بی بته جدا کنن سریعتر خواهند تونست دوباره وجهه تخریب شده خودشونو پیش مردم خراسان بازسازی کنن و غبار کدورت هایی که چندساله بین روابط مردم بقیه شهرهای خراسان به خصوص سبزواریا با نیشابور ایجاد شده رو دوباره پاک کنن و بتونن جهره یک شهر دوست داشتنی رو به جای چهره یک شهرمنفور از نیشابور ایجادکنن

سمیرا

دوست عزیز نیشابوری که تو چندتا نظر قبلی دیدم با اسم جعلی (مشهدی) یا سایر اسمای جعلی دیگه نظر فرستادید چه قدر زشته که شما نیشابوریا هر جا کم میارید با اسمای جعلی میاید نظر می دیدید و پای بقیه شهرا رو وسط می کشید چون میخواید بین سبزوار با بقیه شهرای خراسان دعوا بندازید ولی تا کی میخواید به این رفتارای احمقانه ادامه بدید بابا خیلی تابلو و ضایع هستید شما عقده های عقب موندگی هاتونو نباید سر مردم سبزوار که با تلاش خودشون شهرشونو در همیشه تاریخ به پیشرفت و اعتلا رسوندن خالی کنید بلکه باید عقده عقب موندگی نیشابورو به سر مسولین شهر خودتون خالی کنید. هرکی هرچی داره از تلاش و کوشش خودش داره کی میخواید این چیزارو بفهمید؟ ضمنا بهتره دیگه از اسم نیشابور خجالت نکشید و اگر خانمید خانمی کنید و اگر مردید مردونگی کنید و بیاید نظراتتونو با اسم مردم نیشابور بفرستید و از بقیه مناطق خراسان مایه نگذارید

هموطن

باسلام خدمت سمیرا خانم ومسئول محترم اسرارنامه .ببخشید از نحوه فرمایشات شما معلومه که چقدر خانومید وباادب صحبت میکنید وتصویری از فرهنگ رو به نمایش میگذارید .ممنونم.

م

نیشابوریهای عزیز: خواهششششششششششششششششششششششششا: از گذاشتن هرگونه نظر در سایت های سبزوار و سایت های کشوری نظیر تابناک علیه سبزوار عزیز خودداری کنید. نخود نخود هرکه رود خانه ی خود.

ناهید ص

وای نیشابوریهای عزیز شما چه قدر بچه اید! اگر خوشتون نمیاد و نمی پسندید چرااینقدر تو سایت اسرارنامه سبزوار ولو هستید 24 ساعته. میخواید چی رو ثابت کنید؟ من خودم با ا ینکه هر روز یک بار بعضی روزا بلکه بیشتر به اسرارنامه میام و مطالبشو میخونم ولی این مطلب چون خیلی قسمت پایین سایت بود بهش دقت نکرده بودم ولی از روی بخش اخرین نظرات که همیشه چکش میکنم به این جا اومدم مطلبو خوندم که خیلی هم خوب نوشته شده و درش هیچ شکی نیست. فقط سر در نمیارم شما نیشابوریا با هر اسم و نشونی که هستید اینجا چی میخواید؟ الان مگه شما فکرمیکنید شهرتون نوبرشو اورده که وقتی مردم سبزوار از زیبایی های شهر خودشون می نویسن به شما برمیخوره و الم شنگه راه میندازید. من قبلنا نیشابورو دوست داشتم ولی از وقتی درگیریای همیشگی و غدبازیای شما نیشابوریا رو دیدم که انگار همیشه باد کلتونه فکرمیکنید نوبرشو اوردید و همیشه میبینیم تو این سایت و تو اون سایت با مردم سبزوار دشمنی میکنید و جنگ راه میندازید دیگه رک و راست بگم دلم ازتون سیاه شده و از شهرتون بدم اومده حالا مگه نوبرشو اوردید که اینکارارو میکنید؟ هرکسی شهر خودشو دوست داره یعنی از نظر شما اینم جرمه که سبزواریا شهر خودشونو دوست داشته باشن و زیبایی هاشو معرفی کنن؟

از دیار خیام به دیار سربداران

سلام به دوستان ونگارنده (نیشابور مقصد دیگر...) دوست گرامی سعی شما در نیشابوری جازدن خود کمی ناشیانه است و با اندکی دقت مشخص میشود . همچنین می خواهید پای شهرهای دیگر را نیز به میان بکشید و حساسیت آنها را نیز برانگیزید . شهرهای همسایه مان تربت و کاشمر هم بسیار محترمند و شکی در پیشرفتشان نیست و ما هم برای همه آرزوی پیشرفت میکنیم . مقاله بالا یک سری واقعیت هاست که البته شاید در بعضی موارد اغراق آمیز باشد که جای خرده برآن نیست چون همه این خصلت وطن دوستی را دارند .ولی این مطلب شما از طرف نیشابوری ها کاری ناپسند است که البته برخی نیشابوری ها نیز مبادرت به این کار میکنند. این جز کاستن شان و منزلت خود و سایتهایشان چیزی بهمراه ندارد . دراین میان مردم تربت و کاشمر سربلند ترند که واکنشی به این تحریکات نشان نمیدهند و وقت و انرژی خود را تلف نمیکنند . مگر اینکه کسی از طرف آنها پیامی گذاشته باشد . هفته گذشته مهمان شهرتان بودیم و از باغ ملی ، کاشفی ، اسرار ، 30 هزار متری ، توحید شهر ،مرکز سوغات (آسیاب ) مسجد جامع ، امامزاده شعیب ، مسجد پامنار بازدید کردیم ونهار را در خانه معلم صرف کردیم .ولی تپه دامغانی ها را پیدا نکردیم و از چند نفر هم پرسیدیم نمی دانستند .با تشکر از مهمان نوازی گرمتان . سربلند باشید

سبزوار شهر اسطوره های ایران

جناب اقا یا سرکار خانم (( از دیار خیام به دیار سربداران)) شما که یک نیشابوری هستی و توی نظرت به سبزواریا برداشتی گفتی: ((مقاله بالا یک سری واقعیت هاست که البته شاید در بعضی موارد اغراق آمیز باشد که جای خرده برآن نیست چون همه این خصلت وطن دوستی را دارند )) انصافا خودت قضاوت کن ما سبزواریا بیشتر اغراق میکنیم درباره شهرمون یا شما نیشابوریا . ببیند یک نظردهنده نیشابوری اومده گفته نیشابور پایتخت ایران!!! خوب به کدوم دلیل عقلی؟ الان نیشابور چه جایگاهی تو ایران داره که کسی بتونه ادعا کنه پایتخت ایرانه؟ حالا پایتخت چی هست تو ایران؟ نیشابور پایتخت سیاسیه؟ پس تهران چی کاره است؟ پایتخت مذهبیه؟ پس مشهد و قم چی کارن؟ پایتخت صنعتیه ؟ پس تبریز و اصفهان و مشهد چی کارن؟ پایتخت ورزشیه؟ پس تهران و اصفهان و سبزوار و ... چی کارن؟ پایتخت فرهنگیه؟ پس شیراز و اصفهان و سبزوار و کاشان چی کارن؟ پایتخت کوهستانیه؟ پس دماوند و سهند و سبلان چی کارن؟ پایتخت سرسبزیه؟پس همه شهرهای شمالی ایران و تو همین خراسان خودمون قوچان و بجنورد و چناران زبرخان و جوین و جغتای چی کارن؟ اگرم از لحاظ تاریخ میگید نیشابور پایتخت ایرانه چون زمان طاهریان و ترکان سلجوقی پایتخت بوده که در عوض سبزوارم زمان سربداران پایتخت بوده تازه افتخاراتشم خیلی بیشتره زمان ساسانیانم سبزوار یکی از مهمترین مراکز تمدنی و فرهنگی ساسانیان بوده سبزوار و مناطق اطرافش از جمله ریوند اسمشم تو اوستا اومده به نام ریونت یعنی دارنده شکوه و جلال برید تاریخو بخونید تا اینقدر کم اطلاع و متعصب نمونید. و بی خود و بی جهت درباره شهرتون اغراق نکنید. و بعد باز به سبزواریا نگید اغراق میکنن

نیشابور پایتخت ایران

همشهری عزیز نیشابوری من چرا خودتونو نماینده همه مردم نیشابور فرض می کنید؟ این چه اخلاق زشتیه که چندساله گریبانگیر ما نیشابوریا شده؟ خودخواه شدیم و تصور میکنیم حق داریم خودمونو به عنوان مدعی العموم بقیه فرض کنیم؟ نمیشه که تا یکی اومد یک حرفی زد که شما خوشتون نیومد بیاید هویتشو انکار کنید. شما الان چه جوری هویت اون بنده خدا رو تشخیص دادید که نیشابوریه یا سبزواری؟ پس اصلا از کجا معلوم خود شما هم نیشابوری باشید؟ بابا این دوستمون که اسمش - نیشابور مقصدی دیگر برای گردشگران شرق ایرانه - داره درست میگه منم به عنوان یک نیشابوری حرفشو تایید میکنم این اسرارنامه سبزوار خیلی موذیانه مطلب میزنه با ظاهری ارام و صلح طلب یک مطلب به ظاهر معمولی منتشر میکنه اما تو همون مطلب یک چیزی میگه و مینویسه که اساسی سوز میندازه تو همه جای ما بعدشم اسم سایت روزنه نیشابور دراومده به جنگجویی و بی فرهنگی و همه مردم خراسان که روزنه نیشابور رو میخونن چون خیلی ساده و بیپیرایه است و بلدنیست مثل اسرارنامه سیاست بازی کنه میگن روزنه مقصره اما این اسرارنامه سبزوار ازاون اب زیرکاهاست حالا هم که یک نفر پیدا شده حرف نیشابوریا رو اینجا زده شما دوست عزیز بیا برو تو دهنش. خوبه الان من بیام بگم اصلا خود شما نیشابوری نیستی و سبزواری هستی و میخوای بحثو عوض کنی؟

بردیا

دوست عزیز با اسم *** (((( [ نیشابور مقصدی دیگر برای گردشگران شرق ایران ] )))) ***\r\nشما نیشابوریا چرا اینقدر تند تند ناراحت میشید و به تریج و قباتون بر میخوره؟ شما تو سایتتاتون مستقیما و علنا اینقدر توهین به سبزوار میکنید ما اصلا براموون مهم نیست حالا اسرارنامه از خود سبزوار می نویسه و هیچ کاریم به نیشابور نداره مشما بهتون بر میخوره اصلا چرا اینقدر نگاهتون و حواستون به سبزوار و سایتای سبزواره ؟ تو ذهن اکثر سبزواریا نیشابور اصلا به حساب نمیاد چون نیشابور از هیچ لحاظی نمی تونه رقیبی برای سبزوار باشه جاهایی هم که نیشابور به پیشرفتهایی رسیده به خاطر نزدیکی به مشهد و وابسته شدن به مشهده که اگر از مشهد جداش کنی نیمی از هویتشو از دست میده پس معلومه که سبزواریا با چنین شهری رقابت نمیکنن پس شما هم لطفا اینقدر به سبزوار پیله نکنید

یک سبزواری

سلام بردیا جان ضرب المثلی هست به این مضمون که میگه : خود گویی و خود خندی!! به به چه هنرمندی !!! این چه اخلاقیه ما سبزواریا داریم خودمون ازطرف نشابوریا نظر میدیم و خودمون جواب میدیم . البته منم همین الان این شیطنتو کردم دوستدارتون : یک نیشابوری

نیشابور مقصدی دیگر برای گردشگران شرق ایران

سلام سبزواری های عزیز این مقاله شما باعث ناراحتی من و بعضی دیگه از همشهریانم در نیشابور شده و باز ممکنه بعضی از همشهریام واکنش هایی نشون بدن وقتی شما میگید سبزوار بهترین مقصد گردشگری شرق ایران و اصلا اسمی از نیشابور به میون نمیارید پس یعنی نیشابور مارو هیچی حساب نمی کنید شماکه حتما دیگه فهمیدید و میدونید مخاطبان نیشابوری زیادی دارید و بعضی از سایتای نیشابور همیشه با دقت سایت شما رو زیر نظر دارن پس اینجور مطلب نوشتنتون عملا یعنی تحریک کردن مردم نیشابور.ما ذاتا با شما دشمنی نداریم ولی اگر شما سبزواریها پاتونو از روی خرخره نیشابور بردارید و بذارید شهرماهم نفسی بکشه حتی تو استان شدنم با شما رقابت نداریم ماچه گناهی کردیم که از یک طرف رفتیم زیر سایه مشهد با اون همه عظمت غول پیکرش از یک طرف دیگه شما سبزواریها دارید هر روز بیشتر عرصه رو به شهرما تنگ تر میکنید از طرف دیگه هم کاشمر و تربت حیدریه دارن به سرعت نور پیشرفت میکنن؟ همه امکاناتو شما سبزواری هابرای خودتون برداشتید از فرودگاه و دانشگاه های بزرگ و جاده های اصلی منطقه گرفته تا بیمارستانهای مجهز و امکانات خوب بهداشتی و درمانی و هتل های بزرگ و ورزش حالا دارین راه اهن و صنایع رو هم به شهرتون میبرید فقط میمونه یک مزیت گردشگری برای نیشابور که اونم دارید می قاپید از ما بعد اینطوری خودتون کاری میکنید که مردم شهرمن نسبت به شهر شما حساس و حسود بشن و باز زمانی که بخواید شما استان بشید باهاتون همکاری نکنن و دیگه حاضر نشن مثل دوران سربداران تحت حاکمیت شما قرار بگیرن و از سبزوار تبعیت کنن حالا خود دانید این جمله رو اویزه گوشتون کنید پیشرفت همدلانه بهتر از تک روی و تک پری و تک خوریه

سمیرا

اقا وحید احتمالا شما یک دشمنی شخصی با سبزوار دارید اگرنه این همه جای دیدنی قشنگی که تو این خبر اومده تخیلی که نیست. همه واقعیت داره. یک بار دیگه تشریف بیارید خودتون ببینید.

از فریمان مهد کشتی خراسان

دوستان سبزواری نگران مزخرف گویی های عده ای خاص نباشید. سبزوار از ان دسته شهرهاست که همه می شناسند و اگرچندنظردهنده جاهل و متعصب یاوه ای ببافند در شان و منزلت سبزوار شهر کم و کاستی ایجاد نمی شود . شاید خیلی ها ندانند که سبزوار ریشه های دیرینه ای در تمدن ایران حتی قبل از اسلام دارد که بنده هم تا قبل از خواندن این متن نمی دانستم اما بیشتر ایرانیان سریال سربداران را و تکرارهای ان را که از شبکه های سیما پخش شده دیده اند و به عظمت تاریخی سبزوار و اهمیت این شهر پی برده اند. پس از یاوه گویی چند نفر متعصب بی سواد که البته در همه جا هم پیدا می شوند نترسید و ناراحت نشوید ضمنا دورانی که در شهر شما دانشجو بودم بهترین دوران زندگیم بود و هیچ وقت خاطرات خوب ان دوران را بین سال های 80 تا 84 فراموش نمیکنم زنده باد سبزوار عزیز و تاریخی

وحید

آقا همچین شهر جالبی هم نیست. گسترشش مدیون اینه که سر چهارراه ترانزیت قرار گرفته ملت مجبورن از اون شهر رد بشن . هیچ جای دیدنی نداره به نسبت شهر و جمعیتش. از برگشت از مشهد از سمت نیشابور به کاشمر آمدم که نیشابور که واقعاًعالی بود و لذت بردم کاشمر هم .شهری کوچک با نظمی جالب و جاهای دیدنی فوق العاده هرچند که مسیرم دور شد اما ارزش دیدنشو داشت

گودآسیایی

آقا وحید خوشم میاد خودت با تعداد رای های منفی ای که به نظرت داده شده داری می بینی اکثریت با نظر شما موافق نیستن چون سبزوار واقعا بهترین مقصد گردشگری شرق ایران بعد از مشهده و شما اگه نتونستی زیبایی هاشو ببینی لابد چشم بصیرت که چه عرض کنم چشم سر نداشتی. چون زیبایی های سبزوار نیاز به چشم بصیرت نداره و راحت با چشم سر هم قابل مشاهده است

دیار سربداران

وحید جان تو تا حالا از خودت نپرسیدی چرا به قول خودت سبزوار سر چهار راه ترانزیت کشور قرار گرفته؟ به خاطر اینکه شهر مهمیه و در هر کشوری جاده های مهمو از شهرها و مراکز مهمش رد میکنن چون تقاضا برای مسافرت به سبزوار زیاده چه اقتصادی و تجاری چه تفریحی و گردشگری همچنین فکر ننکنم تا به حال از خودت پرسیده باشی چرا سبزوار بیش از یک دهه است که فرودگاه داره و هتل مجللی داره که تو هیچ کدوم از شهرستانهای خراسان رضوی به غیر از مشهد نیست؟ چون براوردها نشون داده بیشترین میزان مسافرت ها در خراسان رضوی بعد از مشهد به مقصد سبزوار انجام میشه.الان از هر کسی تو دنیا بپرسی اگر یک مقدار اطلاعات جغرافیایی درباره خراسان داشته باشه بعد از مشهد به خاطر کلانشهر مذهبی بودنش همه سبزوارو میشناسن حالا اینکه تو ادعا میکنی سبزوار همچین شهر جالبی نیست یا هست بیشتر نظر شخصی خودتو داری اعلام میکنی چون شواهد چیزای دیگه ای نشون میده
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما