آتشکده آذربرزین مهرسبزوار ، آبشارهای بفره و روستای مزینان گوشه ای از زیبایی های داورزن

روزنامه خراسان ، در  روزهای اخیر با انتشار مطلبی درباره شماری از جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن در غرب منطقه سبزوار بزرگ ، با انتخاب تیتری شایسته ، به جبران یکی از مطالب اشتباه گذشته خود پرداخته است.

بسیاری از مخاطبان اسرارنامه به خاطر دارند که روزنامه خراسان در تاریخ چهارم آذرماه 92 در اشتباهی فاحش از قول هیئت کوه نوردی شهرستان نیشابور ، آبشارهای بفرهرا متعلق به شهرستان جوین معرفی کرد و مدعی شد این آبشارها برای اولین بار در سال 92 توسط کوه نوردان نیشابوری کشف شده است.

این اطلاعات اشتباه در حالی از جانب هیئت کوه نوردی نیشابور در اختیار روزنامه خراسان قرار گرفته و روزنامه خراسان هم بدون تحقیق و بررسی کافی به انتشار ان پرداخته بود، که آبشارهای بفره از ده ها سال قبل توسط کوه نوردان و مردم محلی منطقه سبزوار بزرگ شناسایی شده و محل رفت و آمد آن ها بود و حتی عکس های فراوانی از سفر به این آبشارها در آلبوم های خانواده های داورزنی  و سبزواری وجود داشت.

این اشتباه فاحش در روزنامه خراسان به سرعت با واکنش های زیادی از سوی مردم و خبرنگاران سبزوار مواجه شد که درهمان زمان بعضی از این واکنش ها در مجله اینترنتی اسرارنامه پوشش خبری پیدا کرد.برای مشاهده روی اینجا کلیک کنید.

اینک اما با گذشت چندماه از وقوع آن اشتباه ، روزنامه خراسان در مطلبی مفصل که به معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن اختصاص داده است ، اطلاعات صحیح را درباره آبشارهای بفره درج کرده و بدین ترتیب به جبران مطلب اشتباه گذشته خودپرداخته است.

نکته جالب دیگر دراین مطلب روزنامه خراسان این است که شهرستان داورزن را با عنوان کلی دیار سربداران توصیف کرده است و این در حالی است که در اذهان عموم چنین جا افتاده است که تنها شهر سبزوار دیار سربداران است. حال آنکه این عنوان در واقع توصیفی است که می توان آن را برای نامیدن تمام محدوده ای که در قرن هشتم هجری در محدوده نهضت سربداران قرار گرفتند و اولین حکومت شیعه مردمی ایران را به پایتختی دارالمومنین سبزوار تشکیل دادند و بنابراین تمام شهرستانهای سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد ، اسفراین، بردسکن ، نیشابور و ... را می توان جزء قلمرو پرافتخار سربداران دانست و در این بین ، شهرستان داورزن که روستای باشتین آن محل قیام اولیه سربداران به رهبری پهلوان عبدالرزاق باشتینی بود ، مانند سبزوار که به پایتختی این قیام برگزیده شد، سهم ویژه تری دارد و با اطمینان بیشتری می توان آن را با نام دیار سربداران توصیف کرد.

با بیان این مقدمه اینک به انتشار متن کامل روزنامه خراسان درباره جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن می پردازیم:

 

روستاي تاريخي مزينان و آبشارهاي «بفره» در ديار سربداران
 

داورزن، حسين داورزني/ داورزن که وجه تسميه آن دورزن بوده است يکي از بخش هاي قديمي خراسان بزرگ و خاستگاه قيام شيعي سربداران است که اين بخش در ۲۲بهمن ۱۳۹۱ با استقرار فرمانداري به شهرستان ارتقا يافت.

اين شهرستان به عنوان مرز بين استان سمنان و خراسان رضوي در فاصله ۳۰۰ کيلومتري حرم علي بن موسي الرضا(ع) واقع شده است.

تاريخ اين ديار به دوران پيش از اسلام مي رسد که وجود آثار باستاني فراواني در منطقه دليلي بر اين ادعا است.

روزگاري اين سرزمين مورد توجه تمامي ايرانيان و مسلمانان بود، آن زمان که شير مرداني فرياد مي زدند «سر به دار مي دهيم اما تن به ذلت نمي دهيم.» نهضتي که فصلي درخشان در تاريخ اسلام بر جاي گذاشت و خود سرآغازي مي شد براي قيام ها و جنبش هاي ديگر. سربداران مردماني بودند که با الهام از تعاليم ديني و مذهبي عليه ظلم و ستم قيام کردند.

مردم اين منطقه اغلب به شغل کشاورزي و دامپروري مشغول اند. کشت فلفل و هندوانه از رونق و شهرت خوبي برخوردار است به گونه اي که مردم يکي از روستاهاي داورزن به نام روستاي بيزه به تجارت فلفل در کشور مشهورند.

هرکس از انار شيرين و سرخ روستاي نهاردان اين بخش يک بار تناول کند ديگر به دنبال انارهاي شهرهاي مشهور نمي رود.

دامنه کوه هاي سرسبز و ييلاقي آبرود داورزن از آب و هوايي خاص برخوردار است که ساليانه افراد زيادي را جذب مي کند.

از مکان هاي ديدني اين شهر مي توان بناي تاريخي مسجد جامع، يخدان هاي خشتي، امام زاده سه تن(ع) و سي و هفت پل را نام برد.

در کنار آن مي توان از پشته سفال داورزن، رباط مزينان و دخمه چهل دختر کميز ياد کرد.



روستاي مزينان

زادگاه معلم شهيد دکتر علي شريعتي در فاصله ۶کيلومتري جنوب شهر داورزن نمايان است.

روستاي مزينان داورزن در دل کوير در کنار جاده ابريشم واقع شده است و کاروان سراي شاه عباسي آن يکي از مکان هاي گردشگري و تاريخي است که در کنار آن تنديس دکتر شريعتي جانمايي شده است.

بر اساس اولين گزارش منتشر شده باستان شناسي، اين بنا به سال ۱۰۶۴ هجري قمري توسط حاج محمد طالب فرزند حاج معين الدين محمد اصفهاني به رسم سنت حسنه وقف، براي بازماندگان راه احداث شده است در سال ۱۲۸۳ هجري قمري توسط حاج علي تقي تاجر کاشاني مرمت و سپس به سال ۱۳۱۸ توسط حاج محمد علي آقا فرزند حاج علي تقي کاشاني ترميم شده است.

داشتن ايوان هاي قرينه در مقابل يکديگر و غرفه ها و طاقنماهاي جناقي اين بنا را مربوط به دوران صفويه کرده است.

 


کاروان سراي مهر

روستاي مهر که هم اکنون يکي از روستاهاي بزرگ منطقه غرب خراسان رضوي است در حد فاصل کيلومتر ۲۵ شهر داورزن با توانمندي هاي بالايي در زمينه طبيعي و انساني قرار گرفته است. کاروان سراي تاريخي روستاي مهر در محور سبزوار- داورزن در حاشيه روستاي مهر قرار دارد که در روزگارهاي قديم منزلگاه کاروان هاي خسته جاده تاريخي ابريشم بوده و يکي از بهترين و زيباترين کاروان سراهاي بين راهي اين مسير محسوب مي شود. مصالح اين اثر که مربوط به دوران قاجاريه است، از آجر، ملاط گل و گچ و تزيينات آن به صورت آجري نيم دايره است. طاق ها و قوس هاي آن نيز جناقي و هلالي است و داراي هشتي، حياط مرکزي، اصطبل هاي شرقي و غربي و يک محل شاه نشين است.

 


آتشکده آذربرزين مهر
 

آتشکده در ارتفاع ۲۰۶۱متري از سطح دريا و در کوهستان ريوند (بين روستاهاي ريوند، مهر، فشتنق) داورزن و در حوالي روستاي فشتنق مابين شهر داورزن و سبزوار قرار دارد و در فاصله ۳۵ کيلومتري شهر داورزن واقع شده است.

در فاصله ۸ کيلومتري شمال غرب روستاي فشتنق، در روي تپه سنگلاخي به ارتفاع تقريبي ۲۰۰ متر که بسيار صعب العبور بوده و تا حدود ۲۰ سال پيش راه پلکاني زيبايي در يک سمت آن قرار داشت که به پايين رودخانه مي رسيد که الان به کلي از بين رفته است و اين تپه در دره بزرگي به نام دره کوه يوزپلنگ قرار گرفته که رودخانه ريوند از آن جا مي گذرد.

 

 

امام زاده سيدعلي اصغر ريوند

در فاصله حدود ۲۶۰ کيلومتري مشهد مقدس در کنار اتوبان اصلي تهران-مشهد بارگاه امامزاده علي اصغر ريوند ديده مي شود که به عنوان اولين ميقات الرضاي رضوي نام گذاري شده است.

اين امام زاده مکان خوبي براي زيارت و استراحت محسوب مي شود که به تازگي مجتمع ها و سرويس هاي زائرسراي آن آماده پذيرايي زائران شده است.



طبيعت زيباي بفره

براي دسترسي به منطقه فوق العاده زيباي بفره در ابتدا بايد به روستاي ساروق سفر کرد و از آن جاست که براي رسيدن به طبيعت بکر منطقه بفره حدود ۳-۲ ساعت پياده روي و کوهنوردي به سمت غرب روي دامنه هاي کوه هاي سر به آسمان کشيده شهرستان داورزن بايد داشته باشيم.

در طول مسير چشمه هاي کوچک و بزرگ وجود دارد که مي توان علاوه بر نوشيدن آبي گوارا که از دل کوه مي جوشد دمي را در کنار آن به استراحت گذراند.

زيباترين و جالب ترين جايي که در بفره خودنمايي مي کند آبشارهاي بلند و کوتاه است که زيبايي خاصي به آن بخشيده است. مسير به آبشاري بلند حدود ۱۵متر ختم مي شود. البته اين پايان راه نيست بلکه شروعي براي کوهنوردان حرفه اي است که مي توانند به وسيله ابزار صعود و فرود بقيه مسير را طي کنند و از ديدن ۴۰ آبشار بفره لذت ببرند.

به گفته برخي کوهنوردان حرفه اي که اين مسير را طي کرده اند از اين تعداد آبشار، ۲۶ آبشار فني است که قبلاً گشايش شده و کارگاه آماده دارد و نيازمند ابزارآلات کوهنوردي است.

اما براي کساني که وقت بيشتري را براي گردشگري دارند مکان هاي بکر و زيباي زيادي را در سطح شهرستان داورزن مي توان يافت. امام زادگان و بقاع متبرکه در ارتفاعات شهرستان با وجود مکان هاي ييلاقي علاقه مندان زيادي را به خود جذب کرده است. امام زاده علي اکبر علي آباد، غار اصحاب کهف، امام زاده سيد قريش شملق، سيد ابراهيم درقدرق در ارتفاعات کوه گر داورزن و طبيعت زيباي روستاي آبرود، نهالدان، بفره و... از مکان هاي زيباي اين ديار است. روستاي نامي باشتين به عنوان خاستگاه قيام سربداران از افتخارات شهرستان داورزن محسوب مي شود. از ديگر جاذبه هاي گردشگري داورزن روستاي تاريخي چشام است که در اواخر قرن اول هجري هنگامي که شاهراه خراسان- عراق از مسير کوير مرکزي ايران (کرمان- فارس) به بيهق- ري- عراق تغيير يافت اين روستا نيز ساخته شد. خرابه هاي فارياب و کلروون در چشام، مسجد جامع چشام، آسياب بادي مقيسه، خرابه هاي بادقوس از مکان هاي ديدني و تاريخي چشام داورزن محسوب مي شود.

منبع: روزنامه خراسان رضوی

 


توضیحات:

* آتشکده آذربرزین مهر سبزوار: شهرستان داورزن در گذشته یکی از توابع سبزوار بوده است و آتشکده آذربرزین مهر که در 30 کیلومتری شمال غرب سبزوار و دردامنه کوه پایه های ریوند و درمحدوده روستای فشتنق قرار گرفته است به عنوان آذربرزین مهر سبزوار نیز شهرت دارد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

هر گردشگر یک روز برای توسعه داورزن

نظرت را بنویس
comments

سیدعلی کرامتی مقدم

نگارنده در ص 170 کتاب فراسوی حماسه تا بلندای عرفان به مکان آتشکده آذربرزین مهر بر فراز کوه‎های شمال ریوند (در 35 کیلومتری سبزوار)اشاره کرده است که اهالی فشتنق در گذشته از آن به نام خانه دیو یاد می نموده اند چون در ایران باستان دیوان را به عنوان خدا می پرستیده اند اشتباه دیگری که در مطلب یادشده از روزنامه ی خراسان مشاهده می شود این که امامزاده ی درقدرق را با عنوان سیدابراهیم یادکرده است در حالی که نام این امامزاده سیدابوالقاسم است و این جمله باید تصحیح شود. سپاس از دوستانمان در اسرارنامه که پیگیر این موارد هستند و در راستای آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ و اندیشه تلاش می نمایند.

سبزوار پایتخت فرهنگ و تمدن ایران

آفرین اسرارنامه جان جواب خیلی خوب و کاملی دادی که حظ کردم این مساله برام واقعا جای سئوال شده بود چون میدیدم توی منابع تاریخی برای اذربرزین مهر خیلی جاها به نیشابوراشاره شده ولی می دیدم مشخصاتش همه در سزوار و داورزنه همون روستای ریوند و مهر و کوهپایه های ریوند و خودبنای اتشکده حالا اینجوری سئوالاتم جواب خوبی داده شدهم نیشابور درسته هم سبزوار و هم داورزن.چون داوزن بخشی از سبزواربوده و سبزوار در یک دوره هایی بخشی از نیشابور بوده به دوست بلندپرواز نیشابوریمونم میگم باشه قبول نیشابور مرکز تمدن ایرانه .اما شمام قبول کنید که سبزوارم پایتخت تمدن و فرهنگ ایرانه

نیشابور مرکز تمدن ایران

باسلام خدمت مردم شریف شهرستان سبزوار .فکرمیکنم صحیح نباشد آتشکده آذربرزین مهر که دردوران ساسانیان که مرکز حکوکت آنان درنیشابوربوده وساخته شده ومربوط به قلمرو نیشابور بوده وفقط به خاطر سهلنگاری مسئولین غیربومی درهمین چندسال اخیر به اشتباه از نیشابور جدا شده را جزءآثارتاریخی سبزوار اعلام کنید . از شما مردم فهیم سبزوار همچین انتظاری نداریم . قربان شما .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما