به مناسبت 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت

نگاهی به اولین موزه صنعت نفت ایران در سبزوار

موزه صنعت نفت سبزوار اولین موزه‌ صنعت نفت در سطح ایران است که در سالهای میانی دهه ۱۳۸۰ در این شهرستان راه اندازی شد.
دلیل راه اندازی این موزه در سبزوار، مرکزیت دیرینه این شهر در امر ذخیره سازی و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش‌های وسیعی از شمال شرق کشور است. به طوری که سبزوار از چندین سال گذشته تا کنون، به عنوان منطقه پخش فرآورده‌های نفتی در شهرستان‌های غرب خراسان رضوی و بخش‌هایی از استان خراسان شمالی محسوب می‌شود. به طوری که علاوه بر تأمین نیازهای نفتی شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد، بردسکن و … در خراسان رضوی، تأمین نیازهای نفتی اسفراین و بخشی از ناحیه مرکزی منطقه خراسان شمالی به صورت ارسال مستقیم و ارسال فرآورده به انبار نفت این منطقه توسط منطقه سبزوار صورت می‌گیرد.
وجود منطقه نفتی در سبزوار، علاوه بر ایجاد موزه صنعت نفت، منجر به ایجاد دانشکده نفت و پتروشیمی‌به عنوان یکی از دانشکده‌های مهم دانشگاه حکیم سبزواری و نیز منجر به احداث یک مجتمع پتروشیمی‌و پالایشگاهی به نام ستاره خراسان (در دست احداث) در سبزوار شده است
.(منبع)

لازم به ذکر است اولین موزه صنعت نفت ایران که در ساختمان شرکت نفت ايران و انگلیس در شهرستان سبزوار داير شده است شامل نسل هاي اوليه اولين پمپ فرآورده، ظرف هاي اندازه گيري فرآروده و مجموعه اي از عکس هاي مربوط به شروع استخراج و بهره برداري از چاه نفت ايران در مسجد سليمان و همچنين است.

ساختمان موزه نفت سبزوار در سال 1318 ساخته شده و در اداره ثبت اسناد و املاک سبزوار به نام "شرکت سهامي نفط اينگليس و ايران" به ثبت رسيده است.(منبع)

گفتنی است طبق اعلام مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سبزوار در سال جاری حدود 5 هزارنفر از موزه تخصصی صنعت نفت در سبزوار بازدید کرده اند.(منبع)


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید

پنج هزارنفر از تنها موزه صنعت نفت ایران در سبزوار بازدید کردند

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما