زیرسقف بازارچه / گزارشی از بازارسنتی سبزوار شهر سربداران

دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار در طول تاریخ طولانی خود همواره به عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی و تجاری خراسان و شرق کشور مطرح بوده است.

یکی از نشانه های وجود مرکزیت اقتصادی و بازرگانی در شهر سبزوار از چندین قرن گذشته تا به امروز وجود بازارسنتی این شهر است که در میان مردم محلی به عنوان بازارچه و یا بازارسرپوش شناخته می شود.

بازارچه و سرای حاج زمان هرچند تنها بخشی از بازاربزرگ سبزوار در قرون گذشته هستند که امروز هم پا بر جای باقی مانده اند و در حال حاضر متاسفانه در طراحی مغازه ها ، اجناس موجود و فضای کلی بازار نماد های چندانی که نشان دهنده بُعد  تاریخی این بازارباشند ، مشاهده نمی شود ، اما از آنجایی که بافت کلی آن یک بافت قدیمی است و کسبه عمدتا بازاریان قدیمی سبزوار هستند که نسل اندرنسل در آنجا حضور داشته اند ، بازهم هنگام قدم زدن در این مکان ، حس و حال حضور در یک بازارسنتی به هر عابری دست می دهد.
 


از معدود مشاغلی که هنوز حال و هوای سنتی خود را در بازارچه سبزوار حفظ کرده اند

خبرگزاری ایرنا که یکی از رسانه های فعال در دیار سربداران است و تحت مدیریت آقای محمدمهرنیا خبرنگار پیشکسوت و توانمند سبزوار اداره می شود ، مدت ها قبل طی گزارشی مختصر ، به ارائه توضیحاتی مفید درباره بازارچه سبزوار پرداخته است.

اسرارنامه در ادامه به بازنشر این مطلب می پردازد:

 

نگاهی به دو بازار قدیمی سرپوش و حاج زمان سبزوار

سبزوار - شهر سبزوار به دلیل تجاری بودن در گذشته ، دارای بازارهای متعددی بوده که در حال حاضر فقط ˈبازار سرپوشˈ و ˈحاج زمانˈ برجای باقی مانده است .

بازارچه و بازار حاج زمان هر دو قسمتی از باقی مانده بازار قدیم سبزوار هستند که درسال 1316 برای احداث خیابان بیهق تخریب شد.

بازار سرپوش در امتداد بازار حاج زمان بود که به دلیل احداث خیابان بیهق این دو بازار از همدیگر فاصله گرفتند .

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازار سرپوش حدود 140 متر طول دارد ؛ در راستای شمال به جنوب قرار داشته و در مجموع 9 مسیر ورودی و خروجی دارد که چهار خروجی آن مربوط به خیابان اسرار و سه خروجی مربوط به سراهای دو در ،پنبه ای ها و هاشم آبادی ،یک خروجی به راسته قناد ها و خروجی آخر که در واقع مسیر اصلی بازار است مربوط به خیابان بیهق می شود.

در حال حاضر بازار سر پوش 85 حجره و مغازه دارد که اغلب به کار طلا فروشی و پارچه فروشی مشغول هستند و این مجموعه اخیرا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

بازار حاج زمان که در فهرست آثار ملی ایران به شماره 5184 به ثبت رسیده متعلق به دوره قاجاریه است.

این بنا که به ˈحاج زمانˈ معروف است به همراه سرای پشت بازار توسط حاج زمان ساخته و وقف شده است . بنای بازار حاج زمان در کنار آرامگاه امامزاده یحیی (ع)ودر حاشیه خیابان بیهق فعلی سبزوار واقع شده است.

راسته بازار به وسیله طاق و چشمه پوشش داده شده و در انتهای راسته هشتی قرار گرفته است که طاق گنبدی بزرگی دارد ودر نهایت سرای حاج زمان قرار دارد که در واقع انبار حجره های بازار است .

بازار حاج زمان در راستای شمال به جنوب قرار دارد و یک سر بازار به سرا و تیمچه باز می شود و سر دیگر آن به خیابان بیهق می رسد. این بازار امروز مرکز خرید و فروش لوازم خانگی و پلاستیکی است .

منظور از بازار قدیمی سبزوار ، بازاری است که به دو بخش عمده تقسیم می شد: یک بخش آن شامل بازاری است که از دروازه نیشابور در شرق آغاز و تا دروازه عراق در غرب ادامه داشته و بازاری از میدان ارگ حدود باغ ملی امروز تا چهاراه امامزاده یحیی (ع) امتداد دارد.

منبعخبرگزاری ایرنا

 

برای مشاهده گزارش تصویری اسرارنامه از بازارسنتی سبزوار هم اکنون روی پیوند زیر کلیک کنید:

بازارسنتی سبزار معروف به بازارچه

 


ضمیمه مخاطبان:

1- شعری از ابن یمین فریومدی شاعر برجسته و قطعه سرای مشهور ادبیات فارسی در وصف بازارسبزوار:
در خطّـۀ سبــزوار دیـدم امســال
حـالـی که نمـانـد برِ فـــــــــــرزانـه مَجـال
در رستـۀ بـــــــازار کُلَـه دوزانـش
بُرجی است در او جمع به هم بَدر و هِلال
.................................... دیوان ابن یمین ، ص 684

(ضمیمه شده توسط آقای مهدی یاقوتیان پژوهشگر و وبلاگ نویس فرهیخته فرومدی در تاریخ 28 بهمن 92)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزواربیز دروازه امن ورود سبزوار به دنیای اقتصاد و تجارت آنلاین

نظرت را بنویس
comments

خطّه فريومد / فرومد

با سلام در خطّـۀ سبــزوار دیـدم امســال حـالـی که نمـانـد برِ فـــــــــــرزانـه مَجـال در رستـۀ بـــــــازار کُلَـه دوزانـش بُرجی است در او جمع به هم بَدر و هِلال .................................... دیوان ابن یمین ، ص 684
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما