جذابیت های فراوان دیار سربداران از نگاه خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایرنا در نخستین روزهای سال 1391 موفق شد با انتشار گزارشی از جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی شهرستان سبزوار ، صفحه استانی خود را زینت بخشد.
به طوری که بخش گزارش های ویژه این وبسایت امروز 3 فروردین 90 به گزارشی مفصل در مورد بیش از 900 اثر و جاذبه تاریخی و فرهنگی دیار سربداران پرداخت .
مسئول خبرگزاری ایرنا در سبزوار آقای محمدمهرنیا یکی از خبرنگاران با سابقه سبزواری است که تیم تحت مدیریت وی تا کنون توانسته اند در جهت اطلاع رسانی رویدادهای شهرستان و نیز حفظ و نشر آثار وارزش های فرهنگی شهرستان در عرصه رسانه ای تلاش موفقی داشته باشند.
اینک در اینجا بدون مقدمه چینی نگاهی به گزارش ایرنا در مورد جاذبه های فرهنگی و تاریخی سبزوار می اندازیم :

دیار سربداران با 900 اثر تاریخی و فرهنگی،جذابیت های فراوانی دارد
سبزوار- شهرستان سبزوار با قدمتی بیش از پنج هزار سال با حدود 900 اثر فرهنگی و تاریخی شناسایی شده محلی مناسب برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی بوده و از جذابیت های فراوانی برخوردار است .
    دیار سربداران با 900 اثر تاریخی و فرهنگی،جذابیت های فراوانی دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حدود 70 درصد از آثار تاریخی این شهرستان شامل آثاری از جمله اماكن مذهبی ، آرامگاه های مفاخر و مشاهیر ،خانه های قدیمی وكاروانسراها و 30 درصد بقیه محوطه ها ی تاریخی است.

اكثر بناهای تاریخی سبزوار دارای قدمت پیش از تاریخ ، قبل و بعد از اسلام و نیز معاصر است كه به گفته برخی كارشناسان قابلیت تبدیل به عنوان قطب مهم گردشگری و تفریحی در شرق كشور را دارد.

یكی از بناهای تاریخی سبزوار مصلی تاریخی سبزوار است كه یكی از زیباترین ابنیه بجا مانده از حكومت سربداران است مردم سبزوار در این مصلی كه قدیمی ترین مصلی تاریخی استان خراسان رضوی است از دیر زمان برای برگزاری نماز های عیدین و جمعه و نیز برگزاری نماز استسقاء بدان جا می رفته اند در حال حاضر در ابتدای ورودی قبرستان شهر كه معروف به بهشت شهدا است قرار دارد این بنا از ابنیه عهد صفویه و زیر بنای آن 242 متر است كه فضایی در حدود یك هكتار در اطراف آن قرار دارد.

سقف این مصلی بسیار عالی و ماهرانه ساخته و 11 متر ارتفاع دارد و از لحاظ ظرافت ، مهارت و زدن ضربی جناغی در سایر ابنیه خراسان كمتر دیده می شود .

یخدان های قدیمی هم بخشی از آثار تاریخی سبزوار است چون شرایط آب و هوایی سبزوار به دلیل كویری بودن و داشتن تابستانهای گرم و نیاز مردم به مصرف آب خنك ایجاب می كرده كه به فكر ایجاد بناهایی چون ، یخدان و آب انبار باشند .

لذا در گذشته سبزوار دارای چندین مجموعه یخدان بوده كه در حال حاضر از كل آنها، 9 یخدان به طور پراكنده در حاشیه جنوب شهر باقیمانده كه در كنار جاده كمربندی تهران مشهد واقع شده اند.

ویژگی معماری یخدان ها طوری است كه انبارهای یخ پایین تر از سطح زمین واقع شده و در روی آن گنبد رفیع و ضخیمی از آجر وخشت گذاشته شده این مجموعه متعلق به دوره قاجاریه می باشد و در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است .

میدان كارگر سبزوار میزبان یكی از زیباترین مجموعه های گردشگری و تاریخی كشور می باشد در این مجموعه گردشگری تاریخی آثاری از جمله آرامگاه اسرار ،مدفن فیلسوف بزرگ مشرق زمین ، حاج ملا هادی سبزواری ،كاروانسرای تاریخی حاج فرامرز خان كه اینك با تغییر كاربری به موزه ی مردم شناسی سبزوار تغییر یافته است ،آرامگاه امین التجار مشهدی در جوار آرامگاه اسرار ،آرامگاه بقراط ،مدفن یكی از طبیبان حاذق سبزواری در عصر قاجاریه كه دستی در عرفان و ادب فارسی نیز داشته مشاهده می شود .

یكی از مزارهای نورانی و ملكوتی در شهر سبزوار ،مقبره حاج ملا هادی سبزواری است.

این آرامگاه در ضلع جنوب غربی فلكه كارگر واقع شده كه به دستور 'یوسف مستوفی الممالك ' ساخته شده است.

بر روی آرامگاه صندوق چوبی سبز رنگی قرار داشت ولی اكنون به سنگ مرمر سفید مبدل گردیده تمام بنای این آرامگاه آجری و مساحت زیر بنای آن 370 متر مربع است و سقف گنبد و چهار ایوان آن نیز در سالهای اخیر آیینه كاری شده است .

در محوطه این مكان از نزدیكان حكیم همچون ملا محمد سبزواری (فرزند ارشد حكیم) و حاج شیخ ولی الله اسراری و تنی چند از علما و بزرگان دفن شده اند .

آرامگاه كاشفی هم در خیابان شهدای سبزوار واقع است و از آرامگاه اسرار تا بنای یادمان ملا حسین واعظ كاشفی راهی نیست بنایی كه تلفیقی از معماری كهن ایرانی با اسلوب وروش های جدید است این آرامگاه متعلق به مولانا كمال الدین مشهور به واعظ سبزواری متوفی به سال 910 هجری قمری می باشد ایشان از فضلای نامی اواخر عهد تیموری است و با سلطان حسین میرزا بایقرا و امیر علی شیر نوایی معاصر بوده است .

كاروانسرای فرامرز خان هم در جبهه غربی میدان زند (كارگر) سبزوار قرار دارد رباط كانون از نوع كاروانسراهای چهار ایوانی است كه به استناد وقف نامه موجود در سال 1291 هجری قمری توسط حاج فرامرز خان سبزواری جهت استفاده ی زوار حضرت رضا(ع) در كنار شاهراه خراسان ساخته شده است.

ورودی این رباط از بخش جنوبی و از طریق یك هشتی به ایوان جنوبی منتهی می شود صحن رباط روباز بوده و علاوه بر چهار ایوان اصلی غرفه هایی نیز مشرف به صحن ساخته شده است در انتهای غرفه ها حجره هایی تعبیه شده كه در پشت اتاق شمالی ،شرقی و غربی سالن های طویل جهت مال بند یا طویله در نظر گرفته شده است .

مسجد قدیمی پامنار در مركز شهر سبزوار در خیابان بیهق سبزوار ،واقع است بنابر قول مشهور این مسجد به سال 266 هجری قمری در زمان خلافت المتعمدبالله عباسی و به هنگام امارت امیر احمد بن عبد الله خجستانی در خراسان بنا شده است و به مسجد آدینه بیهق نیز در گذشته نامیده می شد .

در سال 317 هجری قمری به وسیله امیر ابوالفضل بازسازی شده است این مسجد در عهد امرای سربدار مسجد جامع این شهر بود چرا كه در زمانهای قدیم نماز جمعه و اعیاد برگزار می شد این مسجد به همت پیرزنی مومنه و نیكوكار ساخته شده است.

مساحت فعلی مسجد پامنار در حدود 934 متر مربع است مناره مسجد پامنار نیز در حال حاضر پنج متر ارتفاع دارد كه برفراز آن نیز كتیبه ای با خط كوفی وجود دارد .

یكی دیگر از بناهای با ارزش سبزوار مسجد جامع است بنای این مسجد كه به حدود نیمه دوم قرن هشتم هجری می رسد به دست خواجه علی موید ،حاكم سربداری ساخته شده است این مسجد در ضلع جنوبی خیابان بیهق سبزوار ،تقریبا روبروی امام زاده یحیی (ع) سبزوار قرار گرفته مساحت مسجد چهار هزار متر مربع است كه 2835 متر مربع زیر بنا و 1165 متر مربع فضا و محوطه آن است.

این مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است كه تغییر نكرده و اصالت خود را حفظ كرده است ایوان جنوبی از بناهای دیگر مسجد زیباترو مهم تر است این ایوان دارای دو مناره آجری است در ضلع غربی و شرقی محوطه دو شبستان و مسجد واقع شده ایوان شمالی نیز آجری است و 14 متر ارتفاع دارد و دو مناره كوتاه و كوچك بر بالای آن دیده می شود كه در راهرو چپ و راست این ایوان برای ورود و خروج استفاده می شود.

امام زاده یحیی (ع) معروف ترین زیارتگاه مذهبی در سبزوار نیز در مركز این شهر در تقاطع خیابان بیهق و خیابان اسرار قرار گرفته است این بقعه متبركه به احتمال قوی در قرن ششم هجری قمری ساخته شده است در آغاز بنایی ساده داشته با چهار غرفه كه بعدها به آن ایوان ،مناره و اتاق هایی اضافه كرده اند داخل حرم كاشی كاری ،سنگ كاری ،آینه كاری و گچ كاری تزئین شده است.

گنبد امامزاده 14 متر بلندی دارد و ارتفاع مناره های طرف 29 متر است به علاوه دو مناره كوچك نیز در دو طرف گنبد و جود دارد ضریح حرم از جنس نقره است و همچنین در اطراف حرم عده ای از علمای ربانی و مومنین سبزوار دفن شده اند .

در ضلع جنوبی خیابان طبرسی سبزوار هم بقعه متبركه امامزاده شعیب قرار دارد در گذشته این محل گورستان عمومی و خارج از حصار و باروی شهر بوده است .

اكنون حرم این بقعه دارای چهار ایوان كوچك در چهار طرف آن است تمام دیواره حرم و ایوان ها آینه كاری شده است و ضریح امام زاده در وسط قراردارد این ضریح بسیار زیبا از نقره ساخته شده و ستون های آن مطلا می باشد دو مناره و گلدسته به بلندی 25 متر یكی در شمال غربی و یكی در جنوب شرقی صحن این بقعه وجود دارد.

بنای این مزار احتمالا مربوط به عهد صفویه بوده و كار تمام بنا در داخل گنبد و ایوان ها نوسازی است .

بازارچه قدیمی سبزوار هم در مركز شهر قرار دارد، سبزوار به دلیل تجاری بودن دارای بازارهای متعددی بوده است كه در حال حاضر فقط بازار سرپوش و حاج زمان باقی مانده است این بازار در امتداد بازار حاج زمان بوده ولی به دلیل احداث خیابان بیهق این دو بازار از همدیگر فاصله گرفته اند .

بازار سرپوش حدود 140 متر طول دارد و مجموعا 9 مسیر ورودی و خروجی دارد كه چهار خروجی آن مربوط به خیابان اسرار و سه خروجی مربوط به سراهای دو در ،پنبه ای ها و هاشم آبادی ،یك خروجی به راسته قناد ها و خروجی آخر كه در واقع مسیر اصلی بازار می باشد مربوط به خیابان بیهق می شود در حال حاضر بازار سر پوش 85 حجره و مغازه دارد كه اغلب به كار طلا فروشی و پارچه فروشی مشغول هستند این مجموعه اخیرا به ثبت رسیده است .

یكی دیگر از بناهای تاریخی سبزوار حمام قیصریه است كه یكی از چندین حمام قدیمی موجود در سبزوار می باشد كه در كنار راسته بازار قدیم قرار دارد این راسته اكنون تبدیل به خیابان بیهق شده است .

این بنا در مجاورت بناهایی چون مدرسه فخریه ،سرای حقیران و محله كلاه فرنگی می باشد این بنا از چند سال پیش كه عملكرد اصلی خود را از دست داد متروك شده بود تا اینكه مالكین بنا با همكاری میراث فرهنگی سبزوار قسمتی از بنا را احیا و تبدیل به سفره خانه سنتی قیصریه كرده اند این بنا متعلق به دوره قاجاریه است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

بازار حاج زمان هم كه به 'حاج زمان' معروف است به همراه سرای پشت بازار توسط حاج زمان ساخته و وقف شده بنای بازار حاج زمان در كنار آرامگاه امامزاده یحیی (ع)و روبروی بازار سرپوش سبزوار قرارگرفته است راسته بازار به وسیله طاق و چشمه پوشش داده و در انتهای راسته هشتی قرار گرفته است كه طاق گنبدی بزرگی دارد و در نهایت سرای حاج زمان قرار دارد كه در واقع انبار حجره های بازار می باشد این بنا متعلق به دوره قاجاریه می باشد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

آتشكده آذربرزین مهر هم در میان ارتفاعات شمالی روستای ریوند واقع در 30 كیلو متری شمال سبزوار بنای برجای مانده از یك مجموعه معماری متعلق به دوره ساسانی قرار دارد بر اساس شواهد معماری و موقعیت مكانی این اثر سنگی می تواند آتشكده ای از همان دوران باشد این پدیده معماری مشتمل بر یك چار تاقی بوده ورودی آن از جبهه شرقی است كه از آن طریق با تالار پیرامون چهار طاقی مرتبط می شود در چهار كنج بنا چهار گوشواره جهت استقرار گنبدی بر روی قاعده مربع ایجاد شده است این گوشواره ها با كاخ سروستان و قصر شیرین قابل مقایسه می باشند .
منبع : خبرگزاری ایرنا / 3 فروردین 90
این خبرگزاری همچنین در آخرین روز سال 90 نیز توفیق داشت یک گزارش مفصل دیگر در مورد توانمندی های فرهنگی و تاریخی سبزوار و قابلیت این شهر برای تبدیل شدن به قطب گردشگری شرق کشور ، انتشار دهد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در این گزارش سبزوار را به عنوان بزرگترین شهر خراسان رضوی از لحاظ جمعیت و تجارت پس از مشهد مقدس معرفی کرد و قدمت آن را متعلق به چندهزارسال قبل از اسلام دانست.
در این گزارش همچنین نقش مواصلاتی این شهرستان به خاطر برخورداری از فرودگاه 24 ساعته و چند بزرگراه و جاده مواصلاتی با اهمیت کشور  مورد تأکید قرار گرفته است.
متن کامل گزارش مورد ذکر بدین شرح است :
    
سبزوار با قدمتی پنج هزار ساله در انتظار مسافران نوروزی است
سبزوار - دیار سربداران ، شهر دارالمونین ،شهر اندیشه های سترگ و اندیشمندان بزرگ و شهری كهن با قدمت بیش از پنج هزار ساله در انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است .
  سبزوار با قدمتی پنج هزار ساله در انتظار مسافران نوروزی است

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، شهرستان سبزوار در غربی ترین نقطه استان خراسان رضوی و در دروازه ورودی این استان قرار دارد كه از شمال به شهرستان های جوین، جغتای،اسفراین و استان خراسان شمالی ، از جنوب به شهرستان های بردسكن و كاشمر ، از شرق به خوشاب و نیشابور و از غرب به شهرستان شاهرود و استان سمنان متصل است .

شهرستان سبزوار بر اساس آخرین تقسیمات كشوری دارای چهار بخش به نام های مركزی ،روداب ،داورزن و ششتمد است و جوین ، جغتای و خوشاب از بخش های تابعه سابق این شهرستان در سال های اخیر به شهرستان ارتقا یافتند .

این شهرستان قریب به 400 هزار نفر جمعیت دارد كه حدود 220 نفر آنها در شهر سبزوار و بقیه در سه شهر تابعه(داورزن ،ششتمدو روداب ) و 350 روستای آن زندگی می كنند.

سبزوار شهرستانی محصور در میان ارتفاعات شمالی و جنوبی است چهره منطقه شرقی و شمالی این شهرستان كوهستانی و دارای اقلیم معتدل و در قسمت های جلگه ای با هوای گرم همراه است.

تنها دو رشته رودخانه فصلی به نام كال شور در این ناحیه وجود دارد كه سیلاب های دشت سبزوار را به نمكزارهای كویر هدایت می كندكوه های جغتای عامل جدایی دشت جوین از جلگه اصلی سبزوار بوده و در جنوب آن نیز كوه میش قرار دارد.

سبزوار در مسیر چندین جاده اصلی و ترانزیتی از قبیل جاده تهران –مشهد ، محور شمال به جنوب یعنی اسفراین – كاشمر و جاده ترانزیتی تهران به قوچان و ... قرار دارد و فرودگاه بین المللی این شهرستان به عنوان فرودگاهی 24 ساعته فعال است و ریل راه آهن نیز از شمال این شهرستان عبور می كند.

سبزوار اكنون از نظر جمعیت و تجارت پس از مشهد مقدس ، بزرگترین شهر در استان خراسان رضوی است و دارا بودن هرم سنی جوان از ویژگی های این شهرستان است.

محدوده تقریبی شهرستان سبزوار در متون كهن اسلامی 'بیهق' نامیده شده و مشتمل بر دو شهر به نام های 'خسروگرد' و 'سبزوار' بوده است.

كهن ترین زیستگاه بررسی شده در شهرستان سبزوار محوطه ای باستانی واقع در مجاورت شهر سبزوار است كه سفال های پراكنده بر سطح آن متعلق به پنج تا شش هزار سال قبل است و نقش و كیفیت سفال ها از یك طرف موید ارتقای فرهنگ منطقه و از سوی دیگر نشان دهنده ارتباط فرهنگی ساكنان آن دوران با اقوام متمدن ساكن در ایران مركزی ،سیستان و آسیای میانه است.

در رابطه با وجه تسمیه سبزوار ،مولف تاریخ بیهق این چنین توضیح می دهد 'و گفته اند كه سبزوار را ساسویه بن شاپور المك بنا كرد و شاپور آن بود كه نیشابور را بنا كرد سبزوار در اصل ساسویه اباد بوده است و گفته اند ابن ساسویه ،یزد خسروجرد بود كه خسرو شیرین جوین و خسرو آباد بیهق و خسروجرد را بنا كرد'.

ابن فندق در معرفی شهر سبزوار این گونه ادامه می دهد'سبزوار شهری بزرگ شد با انواع درخت میوه و سایه بخش ،پس مردمان این را 'سابزوار' گفتند'.

نام سبزوار یا بیهق در كتیبه های كهن دیده نمی شود اما مرحوم 'حسن پیرنیا' در كتاب ارزشمند 'تاریخ ایران باستان' ، جوین و سبزوار را جزو قلمرو پارتیان آورده كه قبل از تشكیل دولت اشكانیان توسط پارت ها جزو سرزمین خاصه آنها بوده است.

همچنین گذشته از نقل قول های 'ابن فندق' كه بنیاد سبزوار را به ساسانیان نسبت داده آثار و شواهد باستانی بررسی شده در این شهرستان اهمیت منطقه را تا مرحله استطاعت داشتن یكی از چهار آتشكده بزرگ ایران زمین تایید كرده و آن بقایای یك چار تاقی سنگی در كو ه های ریوند سبزوار است كه 'آتشكده آذر برزین مهر' پنداشته شده است.

سبزوار در دوران پس از اسلام شاهد حوادث و تهاجمات بی شماری بوده است مهمترین رویداد این ولایت حمله غزها در دوره غزنوی و سلجوقی و پس از آن به سال 617 ه.ق یورش سپاهیان مغول به این ناحیه بود تا اینكه بیداد ایلخانان و دست نشاندگان آنها در اواخر سال 736 ه.ق منجر به قیام سربداران شد.

در بیان سابقه قیام سربداران چنین گفته شده است : مبارزان سبزوار در روستای باشتین در پی تجاوز و تعدی یك مغول دست به شمشیر برده و او را كشتند و گفتند 'ما خود را بر دار می بینیم ' و از آن پس سربدار نامیده شدند.

این شهرستان با جنبش سربداران به عنوان یكی از جنبش های بزرگ آزادیبخش جهان اسلامی كه جنبشی ضد ظلم و بی عدالتی و مبتنی بر عقاید شیعی بود شناخته می شود.

جنبش سربداران متشكل از كسانی بود كه از ظلم مغولان به ستوه آمده بودند در سال 738 هجری قمری شهر سبزوار كه در تصرف مغول بود به دست سربداران باشتین فتح شد و حكومت مغول پس از 120 سال استیلا از بین رفت.

مردم شهرستان سبزوار صددرصد پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند و شهر سبزوار از جمله نخستین شهرهای شیعه كشور به حساب می آید و در طول تاریخ به عنوان یكی از پایگاههای مذهب شیعه معروف بوده است .

این شهرستان دارای حدود 70 بقعه متبركه و حدود سه هزار موقوفه و 9 هزار رقبه خاص اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام حسین (ع) است كه عشق و علاقه مردم این شهرستان به ائمه معصومین (ع) را نشان می دهد.

شهرستان سبزوار از دیر زمان خاستگاه عرفا ،اندیشمندان و دانشوران صاحب سبك و نام آوری بوده كه هركدام در زمان خود سرآمد عالمان و شهره در علوم مختلف بوده اند و از سبوی دانش و فضلشان شاگردان و مریدان بی شماری جرعه ها نوشیده و بهره ها جسته اند.

نام سبزوار با نام پرافتخار مشاهیر فرزانه ای همچون ابوالفضل بیهقی صاحب تاریخ بیهقی ،ابوالحسن علی بن زید بیهقی یا ابن فندق صاحب كتاب بیهقی ،ابن یمین فریومدی ،حاج ملاهادی سبزواری متخلص به اسرار ، ملاواعظ كاشفی ، استاد محمد تقی شریعتی ،دكتر علی شریعتی و ده ها اندیشمند دیگر عجین و همراه بوده و از این منظر از جایگاه علمی و فرهنگی ویژه ای قرار دارد.

این دیار همچنین عالمان و فاضلانی اندیشمند همچون فقید عالیقدر حضرت آیت ا...العظمی حاج سید عبدالاعلی سبزواری مرجع بزرگ جهان تشیع ، حاج میرزا فقیه سبزواری ، مرحوم میرزا علی اكبر سیادتی ،سید اسدا...فاضلی ،محقق سبزواری و ابن ابی طیب داشته كه از شخصیت های فاضل این شهر هستند و اكنون نیز مفاخر بسیار دیگری همچون حمید سبزواری و دكتر سید محمد علوی مقدم نام این شهرستان را همچنان سربلند و پر آوازه می دارند.

شهرستان سبزوار با قدمتی بیش از پنج هزار سال آثار تاریخی و فرهنگی زیادی را در خود جای داده كه مهر تاییدی برای پیشینه كهن و غنی آن نیز هست این شهرستان دارای 900 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و حدود 200 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

حدود 70 درصد از اثار تاریخی این شهرستان امامزادگان ،مساجد ، آرامگاه های مفاخر و مشاهیر ،كاروانسراها و خانه های قدیمی و ... هستند.

اكثر بناهای آن دارای قدمت پیش از تاریخ ، قبل و بعد از اسلام و نیز معاصر است كه به گفته برخی كارشناسان می تواند به عنوان قطب مهم گردشگری و تفریحی در شرق كشور در آید.

مساجد جامع و پامنار ، بقعه امامزاده یحیی (ع) و امامزاده شعیب (ع)، مدارس علمیه ،كاروانسراهای بین راهی همچون زعفرانیه ، مهر ، ریوند و مزینان ، آتشكده آذر برزین مهر ، بنای مصلای تاریخی ، مناره خسروجرد ، یخدانهای قدیمی ، بازارچه سبزوار و بازار حاج زمان ، كاروانسراهای عربها و حاج فرامرز خان ،آرامگاه مشاهیری همچون حاج ملاهادی سبزواری ، بقراط ، كاشفی و... بخشی از آثار تاریخی و فرهنگی این دیار هستند.

شهرستان سبزوار از بعد توجه به نمادها هم بسیار برجسته است و در آیین هایی كه حدود سه تا چهار هزار سال قبل در این شهرستان اجرا می شده نمادهای شاخصی دارد از جمله آیین های دیرینه سبزوار می توان به آیین 'چاولی چغل' یا آیین طلب باران و آئین اسب چوبی اشاره كرد كه مراسم نمایش اسب چوبی سبزوار به عنوان نخستین اثر در ردیف میراث معنوی استان به ثبت رسید.

فنون و مشاغل سنتی این شهرستان آهنگری ، نمد مالی ، سفالگری ، خراطی ، رنگرزی سنتی و عطاری بوده كه همچنان در گوشه و كنار این شهرستان هر چند برخی به صورت بسیار محدود به چشم می خورد و هنرهایی همچون فرت بافی ، گلیم و پلاس بافی ، قالیبافی و ...هنر دست بانوان این دیار بوده كه همگی در موزه مردشناسی سبزوار احیا و در معرض دید قرار گرفته اند .

این شهرستان همچنین طبیعت زیبا و گونه های جانوری و گیاهی ارزشمندی دارد كه می تواند میزبان گردشگران طبیعت دوست باشد.

رودخانه كال شور به عنوان یكی از زیستگاه های مهم پرندگان ایران ،رودخانه های یام ،ریوند (در 35 كیلومتری غرب سبزوار ) ،دلبر ( در 25 كیلومتری شمال غرب سبزوار ) ،دریاچه پشت سدهای یام و سنگرد ، مناظر طبیعی روستای طبس ، طبیعت روستای بلاش اباد در شمال سبزوار ، طبیعت روستای استاج در بخش روداب سبزوار ، مناطق ارزشمندی همچون پناهگاه حیات وحش شیراحمد ،منطقه حفاظت شده پروند و عرصه های كم نظیری از جمله كوهستان ریوند و نیز ارتفاعات كوه میش در جنوب این شهرستان گوشه ای از طبیعت زیبای سبزوار هستند كه وجود آنهاجلوه خاصی به سیمای طبیعی و محیط زیست این شهرستان بخشیده است.

مناطق شیر احمد و پروند سبزوار از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه این شهرستان هستند 'پناهگاه حیات وحش شیراحمد' كه در فاصله پنج كیلومتری شهر سبزوار واقع شده یكی از مهمترین و ارزشمند ترین زیستگاه های آهو در كشور به شمار می آید.
منبع : خبرگزاری ایرنا / تاریخ 29 اسفند 90
لازم به ذکر است تیم خبری محمدمهرنیا که از چند گزارش گر ، عکاس و نویسنده حرفه ای و با سابقه در شهرستان تشکیل شده است ، علاوه بر همکاری با خبرگزاری ایرنا از سال گذشته اقدام به راه اندازی وبسایت سبزوار پیام کردند.
این وبسایت یک پایگاه خبری محلی است که از زمان حضور خود در عرصه رسانه ای شهرستان به یکی از وبسایت های معتبر محلی تبدیل شده است.
با این حساب جا دارد که در اینجا از فعالیت همکاران رسانه ایمان در خبرگزاری ایرنا و وبسایت سبزوار پیام تشکر ویژه ای داشته باشیم.

نویسنده : ضمیر سبز کویر

کوچه پس کوچه لینک ها
کلیک کنید :
نوروزآنلاین
نظرت را بنویس
comments

یک شهروند

سلام ،برای استحضار شما عزیزان ،مسوول دفتر ایرنا سبزوار و مدیر سبزوارپیام محمد مهرنیا است .با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما