همپای آوازه انار خسروجرد درخاطرات یک توریست از سفر به شهر تاریخی سبزوار

توجه توجه : مسابقه یلدایی :

به مناسبت شب یلدا متن انگلیسی انتهای این مطلب را ترجمه کنید و جایزه بگیرید.

سرزمین پربرکت سبزوار علی رغم  قرارگرفتن در حاشیه کویر ، به همت کشاورزان سخت کوش و نیز ویژگی خاص جغرافیایی  آن ، از شمار زیادی  از محصولات مرغوب کشاورزی  برخوردار است که هریک در  نوع خود  شهرت و محبوبیتی  ویژه ای در میان مشتریان دارند.

به عنوان مثال ، اکثر  سبزیجات و میوه های سبزوار که توسط روستائیان  پرتلاش  این شهرستان تولید می شوند ، به دلیل طعم و عطر  دلپذیرشان  مورد  تحسین و علاقه مصرف کنندگان  هستند  و سبزواری ها هنگام خرید میوه و سبزی تا هنگامی که محصولات  این شهر در مغازه ها موجود باشد معمولا مشتری محصولات مناطق  دیگر نمی شوند و  حتی بسیاری از محصولات منطقه سبزوار بزرگ (سبزوار ، جوین ، جغتای ،خوشاب ، داورزن و ششتمد) به مقادیر  فراوان به دیگر شهرهای کشور  به ویژه تهران  صادر  می شوند و به دلیل محبوبیت و بازار خوب محصولات  این منطقه در تهران ، سبزواری ها نقش قابل توجهی در توزیع میوه و تره بار پایتخت ایران ایفا می کنند .فعالیتی که بسیارمورد نیاز پایتخت  نشینان کشورمان است.

کیفیت مطلوب  محصولات کشاورزی  و باغی  سبزوار تنها مورد تأیید مردم خراسان ، تهران و دیگر مناطق کشور نیست بلکه آوازه محصولات  این  شهر حتی توسط جهانگردان خارجی که به این منطقه سفر کرده اند نیز توصیف شده است.

از جمله محصولات ارزشمند کشاورزی  سبزوار که مورد توجه یک توریست خارجی هم قرار گرفته ، انار خسروجرد است.

انار  همان  محصول ارزشمندی که از میوه های اصلی مراسم شب یلداست  و این روزها به مناسبت فرارسیدن بلندترین شب سال ، بازار خرید و فروش این میوه به شدت گرم و قیمت آن بالا رفته است.

هر چند در ایران انار ساوه شهرت زیادی پیدا کرده است ، اما  کسانی که شانس  آن را داشته اند که انار خسروجرد را نیز تجربه کنند ، می دانند

به قول  معروف سبزواری ها «ناروم نارِ خسروگرد»* اما جلال تعصبی یکی از اعضای فعلی شورای شهر سبزوار ، مدت ها پیش در یکی از وبلاگ های متعلق به خود به کیفیت برتر بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی منطقه سبزوار بزرگ از جمله انار خسروجرد اشاره کرده است.

تعصبی که قبل از آنکه عضو شورای شهر سبزوار باشد در میان جوان تر ها به ویژه کاربران اینترنت در سبزوار به عنوان یک معلم فرهیخته و پژوهشگر و وبلاگ نویس سبزواری شناخته  می شود ،در این مطلب خود که به وصف انار خسروجرد اختصاص دارد ، به نقل بخش های کوتاهی از سفرنامه یک جهانگرد خارجی به ایران و خاطرات او از سفر به سبزوار و خوردن انار خسروجرد پرداخته است.

متأسفانه یا خوشبختانه متن منتشر شده در وبلاگ جلال تعصبی فقط به زبان انگلیسی است و ترجمه فارسی آن منتشر نشده است و همین بهانه خوبی به دست تحریریه اسرارنامه داد تا به طرح یک مسابقه یلدایی در این زمینه بپردازند.

در همین راستا این مجله از مخاطبان گرامی خود به ویژه کسانی  که به حوزه زبان های خارجی علاقه مندند ، دعوت می کند ، متن کوتاه انگلیسی منتشر شده در وبلاگ جلال تعصبی درباره انار خسروجرد را که در ادامه در همین صفحه منتشر می شود ، ترجمه کرده و سپس آن را ظرف مدت حداکثر 10 روز ، از طریق بخش نظرات در اختیار اسرارنامه قراردهند.تا پس از بررسی ترجمه های ارسال شده ، بهترین مورد آنها انتخاب و جایزه اسرارنامه را دریافت  نماید.(ترجمه های ارسال شده از جانب مخاطبان تا زمان پایان مسابقه منتشر نخواهد شد)
لازم به توضیح است ، اسرارنامه تأکیدی بر ترجمه دقیق این متن ندارد ، بلکه ترجمه های ساده ای که بتوانند مفهوم کلی را نیز منتقل  کنند ، از نظر  این  مجله قابل  قبولند.

لازم به توضیح  است ، جایزه در نظر گرفته شده برای برنده این مسابقه ، مبلغ 200000 دویست هزارریال بن خرید کتاب یا لوازم التحریر از کتابفروشی فیروزی معروف به کافه کتاب در خیابان قائم سبزوار است.

 

جلال تعصبی :
 

یاد ایام

یادم میاد از قدیما وقتی که از بزرگترای خودم میشنیدم که " سبزی یوم ، سبزی خادما " یا " خیالوم خیال خادما "و یا " ناروم نار خوسروگرد " خلاصه این " خادما خادما ( خودمان ، خودمان ) " یه جورایی حسی نوستالژیک برایم به ارمغان آورده که اون روز به روز بیشتر خوشم میاد و امروز که طبق معمول دنبال رد پایی از سبزوار و سبزواری ها در دنیای مجازی می گشتم به مطلبی تحت عنوان " انار در بیابان " (Pamogranates in the desert ) بر خوردم که برای از قول یک توریست به تعریف انار خسروجرد پرداخته بود . برای تقویت اون حس بدم نیومد که مطلب اونو برای شما نقل و عکس زیباش رو براتون درج کنم

ترجمه کنید ، جایزه بگیرید:

Khosrojerd village, near sabzevar , NE Iran

The more I stay in the desert, the more amazed I am at the genius of those who tamed the beast

And I am also understanding why they stayed

Pomegranate trees, Khosrojerd village, near Sabzevar, NE Iran.The mild winter days, the cold nights, the dry light air, the pleasure of laying in the shade, next to the cold water streaming out of the qanat, and all the ways to make the land work, despite the harsh salty terrain that scares others away to take refuge in the crime and pollution they call citylife.

I'm falling in love with the desert

منبع : سبزواری ها (1) ، (2)

 


توضیحات:

* ناروم نار خسروگرد : انار هم انار خسروجرد

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پناه گاه حیات وحش شیراحمد ، دریچه ای به زیبایی های طبیعت سبزوار

نظرت را بنویس
comments

ابراهیم

مو انار موخوم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما