کهن ترین ودیرسال ترین آثارتاریخی سبزوار

 
ابوالفضل بروغنی
 
🔷محوطه پرستشگاه ناهید 
واقع شده در روستای استی، معروف به پیر استیر که تاریخ آن به روزگار"آیین میترایی"می رسد. وجود آتشکده در آن محل و نیز باور زنان نازا و مردان سترون به اینکه توسل به این پرستشگاه آنان رابچه دار می سازد ریشه درآیین ناهیدی این محل دارد. زیرا خویشکاری (وظیفه) اصلی ناهید در اوستا بارداری زنان است وپاک کردن رحم آنان وباروری نطفه مردان.
ازسویی استیر یاایشتاربانوی عشق ومحبت است.
 
امابرخی ازنادانها همه آثارنوشته شده آن محل راباگچ پاک کرده اند وبه گمان خود زیباسازی کرده اند. نوشته هایی را که بنده با زحمت زیاد آنها را خوانده و یادداشت برداری کرده بودم.
 
🔷آتشکده روستای گنبذ و کوه دلدل 
واقع در منطقه ششتمد. که بگمان بنده یکی ازمکان هایی است که می توان آن را از قدیمی ترین آتشکده های ایران نامید و به احتمال بسیار آتشکده ای که گفته اند در ریوند نیشابور است بایداین آتشکده باشد، زیرا این منطقه در گذشته جزء ریوند نیشابور بوده است و شخصیتهای امروز سبزوار هنوز در تاریخ ها نیشابوری معرفی می شوند مانند نظیری نیشابوری که ازروستای تکاب سبزواراست.
 
🔷آتشکده آذربرزین مهر 
واقع در شهرستان داورزن و بالای روستای ریوند. هم اثری ازآن باقی است و هم واژه مهر و ریوند سه ویژگی است که جای هرگونه دو دلی را ازمیان می برد. درحالی که هیچ اثری ازآتشکده ای که در نیشابور ادعا می کنند که در ریوند آنجاست وجود ندارد مگر آتشکده روستای جنبذ.
 
شوربختتانه این سه اثردرسبزواربابی مهری رهاشده است درحالی که هرسه این آثار تاریخی ما  از تخت جمشید دیرسال تراست.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما