کوههای مینیاتوری یا مریخی سبزوار

 
دکتر علی اکبر شایان یگانه/ مجله اینترنتی اسرارنامه
عکس: ولی الله حیاتی 
 
این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و به دلیل روند فرسایشی منحصر به فردشان، بدبوم یا بدلند هم نامیده می‌شوند در 35 کیلومتری شرق سبزوار در رسوبات نئوژن در مسیر روستای فشتنق قرار دارد. زمینها و بلندی‌هایی که در برابر فرسایش به این شکل در آمده است یکی از زیبایی طبیعی را در منطقه شرق ایران رقم می زند. حساسیت شدید خاک در برابر فرسایش این پدیده زیبا را ایجاد کرده است.
 
وقتی در سطح کشور، سخن از کوههای مینیاتوری به میان می آید ناخودآگاه کوه‌های مینیاتوری  یا  مریخی چابهار به ذهن می رسد. کوه‌هایی با ساختار و شکل ویژه در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار، در مسیر گواتِر در سمت چپ جاده است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ ایجاد کرده است. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهندهٔ رسوبات این کوه‌ها است.
 
در نمونه سبزوار اکثر جنس این کوههای مریخی رسوبات مارن با تناوب گچ و نمک می باشد که به شکل زیبایی تنوع رنگ را به کوهها داده است. این تنوع رنگی جلوه خاصی را به کوههای مریخی سبزوار داده است و در نوع خودش منحصر به فرد. 
 
تحقیقات در این زمینه می تواند کامل تر شود و یکی از ژئومورفوسایت های مهم کشور  برای ژئوتوریسم معرفی گردد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما