دهکده میان کوهی پادر، بهشت ناشناخته کوه مش در غرب خراسان

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
پادر، روستایی خوش آب و هوا از توابع بخش ششتمد در شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی است. 
 
این روستا در دهستان تکاب قرار دارد و بر اساس سرشماری سال 1395 جمعیت ساکن آن 106 نفر (47 خانوار) بوده است البته جمعیت  دارای تعلق خاطر که زادگاه شان این روستا بوده و هجرت کرده اند چند ده برابر این آمار است  که در مراسم مختلف خود را به این روستای زیبا می رسانند.
 
روستای پادر در فاصله 43 کیلومتری جنوب غرب شهرستان سبزوار واقع شده و از مغرب به کوه بزرگ کوه میش با ارتفاع تقریبی 2800متر و از شمال به کوه حمزه و از شرق به دشت نسبتا محدود واز جنوب به تپه ماهور های نسبتا بلند منتهی می شود. 
 
پادر دارای وجه تسمیه فراوانی بوده و از این میان پاي دره بیشتر از بقیه مورد توجه است.
 
بنابر آنچه مردم سینه به سینه نقل کرده اند در ابتدا منطقه بخشیدر روستا و سکونتگاه اصلی مردم پادر بوده و باغات و مزارعشان در محل کنونی پادر قرار داشته است که کم کم جایگاه و کارکرد منطقه برعکس شده است و مردم بیشتر در پادر ساکن شده اند.
 
در روستای پادر اراضي بادام و انگور فراوانی  دیده می شود و از جمله محصولات سردرختی این روستا می توان به بادام، گردو، آلو و نیز از محصولات مزروعی می توان به زعفران، گندم و جو اشاره نمود.
 
بادام زارهای نهان در دل دره های کوهستانی این روستا قابلیت های ارزشمند اکوتوریستی داشته و  زیر بنای ساختار اقتصاد معیشتی روستائیان است.
 
این روستا دارای چهار حلقه قنات به نامهای تک سفید، قلعه کاریز، بخشیدر وحسین آباد می باشد و علاوه بر آن جنگل سیه دره وسرداب و همچنین چشمه سارهای متعددی که در این منطقه وجود دارد به زیبایی پادر افزوده و آن را در ردیف مناطق توریستی قرار داده است. پادر با جاذبه های طبیعی بی نظیری که دارد می تواند به قطب مهم روستاگردی در منطقه سبزوار بزرگ و  غرب خراسان تبدیل شود.
 
یکی دیگر از جاذبه های اکوتوریسمی این روستا غاری است به نام غار گسلی پادر که در رشته کوه کوه مش و در دامنه جنوبی کوه سفید در شمال شرقی روستا واقع شده است. مجرای ورودی غار رو به جنوب شرق بوده و از سطح دریا ۱۷۰۰ متر ارتفاع دارد.
 
غار به صورت یک شکاف گسلی با شیبی ملایم درعمق کوهستان امتداد می یابد که این شکاف گسلی توسط یک راهروی فرعی به سمت شرق کشیده شده است.
 
به دلیل ریزش سنگ از سقف غار مجرای فرعی آن مسدود شده و عمق نامعلومی دارد. درفصل بهار به دلیل ذوب برف ازدامنه فوقانی و جریان یافتن آن از روزنه های موجود در سقف ، ورود به داخل غار مشکل است. در جلو دهلیز انتهایی غار، حفره ای دیده می شود که در فصل بهار پرآب شده و به دلیل پایین بودن دما و تبخیر می تواند مدتها آب را در خود ذخیره کند.
 
برای مشاهده تصاویر بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید
 
 
نظرت را بنویس
comments

سید مهدی مقامی راد

پادر زادگاه مرحوم آیت الله شهرستانی وهمچنین زادگاه شهید احمد نظیف کوچکترین شهید شاخص کشوری با ۱۲ سال سن که تمبر یادبود ویادواره هایی بنام این شهید برگزار وخیابانی در سبزوار بنام این شهید ثبت شده همچنین دانش آموز شهید سید بهنام افسرده ۱۵ساله اولین شهید در شهرستان ششتمد از روستای پادر ودر یک روز دوشهید و در مجموع ۹شهید تقیم جمهوری اسلامی پایران نموده رزمندگان وآزاده وجانباز هم آمار نیز دارد روستایی که دارای ۴ مشجد ودوحسینه میباشد کانون والقلم و دو پایگاه بسیج شهدای پادر وتکتم پادر نیز در حال حاضر فعال میباشد ضمن تشکر ازگرد آور مطالبه خوبتان عضو شورای اسلامیروستای پادر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما