سرسبزی و طراوت هدیه یک بوته نیلوفر به ساختمانی مسکونی در خیابان سهراب سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

شاید بوته های گل نیلوفر برای بسیاری از ما گیاهانی ساده و به اصطلاح خودمانی تر، گل هایی  دم دستی باشند که نیاز به مراقبت خاصی ندارند و به سرعت رشد می کنند و تکثیر می شوند و حتی بعضی افراد به این گیاهان به عنوان علف هرز نگاه کنند.

اما واقعیت همین گیاهان بی ریا و صمیمی، وقتی در محل مناسبی قرار بگیرند و به خوبی رشد کنند،  با گل های شیپوری بنفش رنگ و برگ های پهن و سرسبزشان، زیبایی و لطفات خاصی به آن محیط می دهند.

خصوصا اگر این گیاهان در حاشیه ی کوچه و خیابان و معابر شهرهای کویری که طبیعتا از سرسبزی کمتری برخوردارند، رشد کرده باشند، جلوه بسیار زیباتری به محیط می بخشند. درست مانند آنچه در این تصاویر می بینید.

اینجا خیابان سهراب یکی از محلات قدیمی شهر سبزوار است. یک شهروند خوش ذوق سبزواری جلوی ساختمان محل سکونت خود با نام ساختمان (صدف 9) و کنار یک درخت کاج کهنسال کاج اقدام به پرورش یک نوع نیلوفر کرده است که حالا بوته نیلوفر با بزرگ شدن و پیچیدن دور تنه درخت کاج منظره زیبایی را در این قسمت از خیابان به وجود آورده است.

 با توجه به اینکه کاشت و رشد گل های نیلوفر نسبت به بسیاری از گیاهان دیگر آسان تر است، می توان به آن دسته از شهروندان با ذوق و سلیقه ای که در مقابل منازلشان باغچه های کوچکی وجود دارد، پیشنهاد کاشت بوته های نیلوفر را داد تا با رشد سریع این گل ها شاهد زیبا شدن فضای شهری باشیم. سبزوار به راحتی می تواند شهری سرسبز باشد. فقط کافی است هر شهروندی به نوبه خود همتی به خرج دهد.

من که در یک روز پاییزی به صورت اتفاقی از این خیابان عبور می کردم با دیدن این بوته زیبای نیلوفر چشمم درخشید و انرژی مثبت زیادی گرفتم. خوشا به حال اهالی این ساختمان و ساختمان های اطراف که هر روز صبح وقتی از خانه بیرون می آیند، چشمشان به صفا و طراوت این بوته زیبای نیلوفر می افتد و حتما حال بهتری پیدا می کنند و روحشان نوازش می یابد.

البته در همان خیابان سهراب و بسیاری دیگر از کوچه ها و خیابان های شهرمان باغچه های زیادی هست که خشک و بایر به حال خود رها شده اند یا ممکن است درخت کهنسال در آن ها وجود داشته باشد که کسی به فکر آب دادن و رسیدگی به آن نیست.  بنابراین قطعا باید قدردان آن دسته از شهروندان خوش ذوق و سلیقه ای که باعث و بانی کاشت و پرورش فضای سبز در معابر شهری می شوند باشیم. 

ای کاش قدر باغچه های کوچک جلوی منازل یا واحدهای تجاری مان را بدانیم و از این مساحت های کوچک، فرصت های ساده و دلنشینی برای شاد بودن خود و طراوت بخشی به محیط اطرافمان به وجود آوریم و همچنین چشم اندازهای زیبایی را که توسط دیگر شهروندان به وجود آمده است، ببینیم و به یکدیگر نشان دهیم. باشد که عادتمان شود، بهتر دیدن و بهتر زیستن.

 

 

 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما