دلبری از گردشگران با تفرجگاه دلبر در غرب خراسان رضوی

سرتاسر دیار پرافتخار سربداران در غرب خراسان رضوی ، سرشار از جاذبه های متعدد تاریخی ، فرهنگی و طبیعی است. که هرچند تا حد زیادی بکر باقی مانده اند اما هریک از این جاذبه ها از توانمندی فراوانی برای جذب سالانه شمار زیادی از گردشگران داخلی و حتی خارجی را به خود دارند.
سبزوار یکی از پرجاذبه ترین ، شهرستان های غرب خراسان است که در ذهن مردم ایران بیشتر با جذابیت های تاریخی و فرهنگی نظیر نهضت تاریخی سربداران و مشاهیری نظیر حکیم حاج ملاهادی سبزواری ،  دکتر شریعتی ، استاد محمود دولت آبادی ، خواجه ابوالفضل بیهقی و ... شناخته می شود.
اما در کنار جذابیت های تاریخی و فرهنگی ، جاذبه های زیبای طبیعی شهرستان سبزوار را نیز نمی توان از نظر دور داشت. تفرجگاه دلفریب در چندکیلومتری شمال غرب سبزوار یکی از این جاذبه های طبیعی است که هرچند در موقعیتی دِنج قرار گرفته است ، اما به خوبی از تمام گردشگرانی که به این منطقه مراجعه نمایند ، دلبری می کند. به همین دلیل است بسیاری از ساکنان غرب خراسان رضوی با این منطقه به خوبی آشنا هستند و در فصول گرم سال برای تفریح و لذت بردن از جلوه های طبیعی آفرینش به ییلاقات زیبای دلبر سفر می کنند.
به واسطه همین جذابیت های طبیعی موجود در روستای دلبر ، طرح گردشگری حوضه رودخانه دلبر از چند سال قبل تا کنون در حال اجراست که امید می رود پس از انجام این طرح ، فرصت های پایدار شغلی و درآمدزایی مناسبی برای جوانان روستایی در منطقه فراهم آید.
در ادامه برای معرفی کامل و دقیق تر تفرجگاه دلبر از یک پژوهش دانشگاهی مستند که توسط آقای سیدیوسف آزاد کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی و یکی از پژوهشگران علاقه مند به اکوتورسیم غرب خراسان رضوی انجام شده است ، بهره می گیریم :

طرح گردشگری رودخانه دلبر
این طرح در سال 1383 توسط بخشداری مرکزی شهرستان سبزوار در حوضه رودخانه دلبر و با هدف توسعه اقتصادی روستای دلبر و مناطق اطراف مورد مطالعه قرار گرفت که اکنون در مرحله اجرا است.        

   روستای دلبر در دهستان کراب بخش مرکزی شهرستان سبزوار، روی مدار '22 ˚36  شمالی و نصف النهار '28 ˚57 شرقی در ارتفاع 1450 متری از سطح دریا بر دامنه جنوبی کوه 2161 متری میمستان از ارتفاعات رشته کوه جغتای واقع شده و دارای زمستانهای سرد و تابستانهای ملایم ومعتدل است
    قرار گیری روستای دلبر بین دو مسیر ارتباطی مهم یعنی تهران- مشهد  و سبزوار به اسفراین امتیاز دیگری است که به اجرایی شدن این طرح کمک زیادی نموده است.
بر طبق آخرین آمار کسب شده از شورای روستای دلبر تنها در روز سیزده فروردین1385 جمعیتی بالغ بر هشت هزار نفر با بیش از هزار و پانصد وسیله نقلیه در اطراف این رودخانه اتراق کرده اند.
     با توجه به گسترش روستای دلبر به شکل خطی در امتداد رودخانه، اجرای کامل طرح گردشگری در آینده سبب ایجاد اختلال در زندگی روزمره اهالی خواهد شد، به همین دلیل  یک راه کنار گذر یا کمربندی جهت دسترسی گردشگران به مناطق ییلاقی بالادست رودخانه پیش بینی شده است.
 از جمله اقدامات پر هزینه پیش بینی شده در این طرح می توان به پیشنهاد راه اندازی تله کابین در برنامه های آینده جهت افزایش امکانات تفریحی اشاره کرد که با توجه به چشم انداز زیبای رودخانه طی فصول مختلف سال از قابلیت های لازم برای استقبال  بازدید کنندگان و توجیه اقتصادی برخوردار است. در این طرح مکانهایی جهت اسکان موقت گردشگران به صورت سایبان، سکوهای بتنی و ایجاد مجتمع های خدماتی- رفاهی از جمله مسجد، رستوران و سرویس های بهداشتی پیش بینی شده است. طرح ایجاد یک پارکینگ رو باز با مشارکت مردم و با توجه به ظرفیت مورد تقاضا ضروری به نظر می رسد.
تأمین آب مورد نیاز برای طرح گردشگری از طریق چند چشمه به نامهای دونخ، سر بریگاه، سنگیدر و چشمه بزرگ صورت می گیرد.
پیش بینی می شود در صورت موفق شدن این طرح روند مهاجرت از روستای دلبر کاهش یافته و با سرمایه گذاری در جهت احداث اماکن اقامتی- پذیرایی و خدماتی- رفاهی زمینه اشتغال برای نیروی جوان فراهم می شود.
پژوهشگر : سیدیوسف آزاد
منبع : اکوتوریسم شهرستان سبزوار

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه برای آشنایی بیشتر مخاطبان خود با روستای ییلاقی و زیبای دلبر در بخش عکس نامه همین وبسایت اقدام به انتشار تصاویری چند مناظر دلبر کرده است.
شما گرامیان برای ورود به بخش عکس نامه و مشاهده این تصاویر همینک می توانید روی اینجا کلیک کنید.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
آشنایی با جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن
نظرت را بنویس
comments

مهدی دلبری

باسلام و درود و تشکر بابت مطلب بسیار عالی و شنیدنی شما، امیدوارم به یاری حق و با همت و پشتکار مسولین وشورای روستا به زودی شاهد بهره برداری از این طرح عظیم و آبادی هر چه بیشتر این روستای زیبا باشیم سپاس_مهدی دلبری

اسما عيل

دلبر بسيار زيبا است

نوشین آریا

,واقعا زیبا وجذاب و دیدنیه...کاش از دیدنیهای کراب بیشتر عکی میگذاشتید برا کسانی ک اهل سبزوار نیستند ومیخوان بیشتر با جاذبه هاش آشنا بشن

حسین دلبری

عشق است دلبر -همیشه در قلب من جا داری.

حمید دلبری

ما خودمون دلبری هستیم ولی از بس 13 به در جاهای تفریحی دلبر شلوغ میشه ما هم زیاد از جاهای شلوغ پلوغ خوشمون نمی یاد چندساله داریم میریم یک جای دیگه البته زیاد دورتر از دلبر نیست میریم نزدیکیای کراب البته اون بیچاره هایی که زمین کشاورزی یا باغ دارن مجبورن روز 13 به در فقط دور و بر باغاشون باشن بقیه صفا میکنن اونا خون دل می خورن چون بعضی از مسافرا اصلاً رعایت نمی کنن شما هم که این مطالبو می نویسید دستتون درد نکنه ولی تو رو خدابه این مسافرا بگید وقتی میرن طبیعت همه چی رو داغون نکنن و به باغ و زمین کشاورزی بنده های خدای روستسایی هم کاری نداشته باشن. ممنون

کسکنی

دلبر واقعاً قشنگه اما خیلی شلوغه.به خصوص سیزده به درها که میشه دیگه جاهایی مثل دلبرقل قله است.. ما چند سال برای سیزده به در یا سایر ایام سال دلبر می رفتیم. ولی دیگه ازبس دیدیم شلوغه و حتی یک دفعه بیشتر از یک ساعت گشتیم تا یک جای مناسب پیدا کنیم دیگه بعداً کمتر به دلبر رفتیم.اگرم بریم سیزده به درا اصلاً دلبر نمی ریم. با این حال منطقه دلبرو واقعاً دوست دارم هم اسمش قشنگه هم طبیعتش . خداکنه همیشه همینطور سبز و خرم بمونه.

حمید فروغی

من تا حالا چند بار تعریف دلبرو شنیدم اما تا حالا نرفتم. امسال واسه سیزده به در رو مخ خونواده کار می کنم که اگه بشه بریم دلبر با این مطالب که شما ا ینجا نوشتید فکر کنم حیفه کسی غرب خراسان زندگی کنه و یک بار دلبر نرفته باشه. از سایت خوبتون تشکر می کنم مطالبتون عالیه و همیشه هر وقت وقت دارم می خونمش.