مسجد جامع سبزوار ، مسجد هفت رنگ تاریخی

روزنامه کثیرالانتشار جام جم ، اخیراً اقدام به انتشار مطلبی کوتاه اما خواندنی در رابطه با  معرفی بنای تاریخی مسجد جامع سبزوار کرده است که می تواند راهنمای خوبی برای  آن دسته از هموطنان ایرانی باشد که  تمایل دارند به شناخت دقیق و کامل تری از همه جاذبه های کمتر شناخته شده گردشگری ایران دست یابند. و احتمالاً هدف مسافرت های آینده خود قرار دهند.
گفتنی است روزنامه جام جم به عنوان یکی از نشریات صاحب سبک و معتبر کشور است که توجه به موضوعات فرهنگی و هنری ، اصلی ترین رویکرد این نشریه پرمخاطب در سرتاسر ایران اسلامی است.
صاحب امتیاز روزنامه جام جم ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. نمایندگی این روزنامه در سبزوار به دست آقای رضا قدیریان یکی از خبرنگاران شناخته شده سبزواری است که تا کنون سابقه حضور و مدیریتی موفق در تعدادی از رسانه های محلی از جمله وبسایت سبزوارآنلاین را داشته است.
مطلب ذکر شده در مورد مسجد جامع سبزوار که در تاریخ چهارشنبه 4 بهمن ماه 91 در گروه گردشگری روزنامه جام جم منتشر گردیده ،  به قلم سیدایمان مهدوی نوشته شده است و مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه ضمن سپاسگزاری از توجه تحریریه جام جم به این سوژه ارزشمند در غرب خراسان رضوی ، به انتشار کامل این مطلب می پردازد:

مسجد هفت ‌رنگ
جام جم آنلاين: بدون ترديد ديدن شهر سربداران، شهر تاريخ نگار مشهور، ابوالفضل بيهقي و شهر ملا هادي سبزواري مي‌تواند مقصدي ايده‌آل براي گردشگراني باشد كه به دنبال سفري متفاوت و به جستجوي ديدني‌هايي بكر هستند.
سبزوار همواره در طول تاريخ در بطن حوادث و رويدادها قرار داشته و همين موضوع سبب شده است اين شهر ميراثدار ‌آثاري ارزشمند و ديدني باشد.
اگرچه سبزوار در دوران پرفراز و نشيب تاريخ خود شاهد ظهور افرادي تاثيرگذار و مشهور بود ولي بدون ترديد اوج اين رويدادهاي تاريخي را مي‌توان در روزگار سربداران و قيام اين‌بزرگمردان ايراني عليه مهاجمان بيگانه قلمداد كرد كه شعار آزادگي و شرافتشان در گوش تاريخ طنين دارد كه: سر به دار مي‌دهيم، تن به ذلت نمي‌دهيم.‌ در ميان آثار موجود اين شهر شايد بتوان مسجد جامع و مصلاي آن را كه يادگاري از عصر سر‌بداران است، يكي از مهم‌ترين اين آثار قلمداد كرد.
مسجد جامع سبزوار در خيابان بيهقي، قبل از چهار راه امامزاده اين شهر قرار دارد. مسجد از يك حياط مركزي و دو شبستان شرقي و غربي و دو ايوان شمالي و جنوبي تشكيل شده است.
اين بنا داراي نقشه دو ايواني بوده و در دوره پهلوي دو مناره به ايوان جنوبي اضافه شده كه فاقد تزئينات است. ايوان شمالي مسجد از آجر ساخته شده و داراي دو مناره بلند است كه براي گفتن اذان از آنها استفاده مي‌شد كه در دوره قاجار به آن الحاق شده است.
ارتفاع دو مناره بالاي ايوان، از پشت بام 11 متر است. در دو پايه طرفين ايوان جنوبي حاشيه‌ها و خوانچه‌ها و مربع‌ها و گلدان‌ها طرح شده و در پنجره‌هاي مربع شكل، با خط بسيار درشت ثلث و كاشي سفيد بر زمينه لاجوردي، كلمات الله، محمد، علي، فاطمه، حسن و حسين را از بالا به طرف پايين نوشته‌اند و در خوانچه‌هاي دو پايه ايوان با كاشي سفيد به خط ثلث در زمينه لاجوردي، نوشته شده: لااله‌الاالله، محمد رسول‌الله، علي ولي‌الله. اطراف خوانچه‌ها با نقوش متناسب زينت يافته و در هر حال پايه‌هاي ايوان كه قبلا ساده و آجري بوده اكنون داراي تزئينات كاشي هفت رنگ است. (جام جم - ضميمه چمدان)

(منبع :جام جم)

گفتنی است ، عظمت معماری مسجد جامع سبزوار در طول تاریخ همواره مورد توجه شخصیت های مختلف بوده است.
به طور نمونه ، ابن یمین فرومدی شاعر عصر سربداری در وصف این مسجد شعری سروده است که این شعر ، پیش از این در مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شده است.
شما مخاطبان گرامی می توانید برای مطالعه این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
شعر ابن یمین فرومدی برای مسجد جامع سبزوار


مجله اینترنتی اسرارنامه در بخش عکس نامه همین وبسایت ف اقدام به انتشار یک گالری کامل از تصاویر مسجد جامع سبزوار کرده است.
شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مشاهده این گالری روی اینجا کلیک کنید.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری سبزوار شهر دیرینه های پایدار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما