معرفی تاریخ و تمدن سبزوار در رادیو رسمی سوئیس در مصاحبه با مسعود پسندیده

مسعود پسندیده در مصاحبه با رادیو رسمی سوئیس چه گفت؟

مسعود پسندیده در مصاحبه با رادیو رسمی سوئیس چه گفت [اخبار سبزوار] سبزوارآنلاین: مسعود پسندیده کانیدای جوان چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر سبزوار چندی پیش مصاحبه ای با رادیو رسمی سوئیس در رابطه با گدشگری و جذب توریست خارجی برای شهر سبزوار انجام داد.

  پسندیده به واسطه حرفه اش برای بررسی و ارزیابی سیستم های آموزشی و نیز بازدید از شهرداری های شهرهای مختلف در سال های اخیر مسافرت هایی به کشورهای اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان، سوئیس، اسپانیا و ... داشته است. وی مسلط به چند زبان خارجی است و در این گفتگو به زبان انگلیسی سخن گفت. شاید برایتان جالب باشد این گفتگو را در ادامه بخوانید.

سلام آقای پسندیده.

سلام به شما و شنوندگان عزیز از ایران، خارج از ایران و به خصوص همشهری های عزیزم.

شنیده ایم که سبزوار یک شهر تاریخی است. برای شروع به ما بگویید که این شهر چند ساله است؟

بر اساس مطالعات باستان شناسان قدمت این شهر به حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

خدای من، 4000 سال. خوب قطعا که طی این مدت مدید اتفاقات زیادی بر سر سبزوار آمده است.

درست است. سبزوار تحت تاثیر اتفاقات سیاسی، مدنی، فرهنگی و طبیعی فراوانی بوده است. از جمله آن ها دستیابی به اسلام، حکومت حکمرانان و سلسله های مختلف بر شهر، خونخواران مردم کش، آشوب های داخلی و اشغال بیش از 100 ساله ی مغولان و زلزله بوده است. حتی بازه ای از زمان بوده که شهر خالی از سکنه بوده است.

مردم سبزوار باید خیلی قدرتمند باشند که چنین سختی هایی را تحمل کردند.

 دقیقا همین طوره. توانمند و غیور. مردم این شهر نه تنها این سختی ها را به چشم دیده اند که با آن ها بزرگ و سخت شده اند. همواره این قیام های مردم بوده است که موجبات نجات شهر از چنگال ظالمان، حفظ ارزش های آن و پیش رفت های آن را فراهم کرده است.

با وجود اتفاقاتی که ذکر کردید، آیا بقایایی از دوران گذشته موجود است که گردشگران را به خود جذب کنند؟

بله. ممکن است باور نکنید اما به راحتی می توان با قدم زدن در شهر تاریخ را مشاهده کرد. خیابان اصلی سبزوار، بیهق، قدمت 1000 ساله دارد. بناهایی می توانید پیدا کنید که قدمت آن ها به 400، 700 و یا حتی 1100 سال قبل می رسد.

واو. به نظر خیلی دیدنی و جالب می رسد. این ها چه بناهایی هستند؟

مسجد پامنار 1100 ساله ی سبزوار در سال 3 هجری قمری بنا شده است که البته در دوران های مختلف مراقبت و بازسازی شده است. مساجد، امامزاده ها، بازارهای قدیمی، حمام های قدیمی که اکنون تغییر کاربری به سفره خانه و غیره داده اند، مسافرخانه ها، خانه های و مدارسقدیمی و بسیاری بناهای دیگر.

 خوب فکر می کنم هر توریستی که از سبزوار گذر کنه و به دیدن بناهای دیدنی این شهر نره، چیز بزرگی را از دست داده.

کاملاً موافقم. جالب است که بدانید عمده ی این بناها هنوز مورد استفاده عموم مردم است. همه می توانند به مساجد و اماکن مذهبی برای زیارت بروند، از بازار سوغاتی و صنایع دستی خرید کنند و در سفره خانه های سنتی که زمانی حمام عمومی بوده اند غذا بخورند.

 با توجه به این همه جاذبه های گردشگری، جذب توریست به سبزوار را قابل قبول می دانید؟

 متاسفانه خیر. با توجه به این که سالانه 13 میلیون نفر از سبزوار عبور می کنند، میزان جذب توریست به این شهر کم است.

 و دلیل آن چیست؟

بایستی تبلیغات بیشتری روی توانمندی های گردشگری سبزوار باشد. گذشته از این، بایستی از پتانسیل های گردشگری استفاده کرد.

 منظورتان این است که می توان امکان تولید جاذبه های جدیدی را فراهم کرد؟

بله. همین طور است. تاریخ غنی سبزوار حاکی از مردمانی از جان گذشته به نام سربداران است که علیه مغولان قیام کرده و به ظلم های آنان بر مردم این شهر پایان دادند و بیش از 50 سال شرافتمندانه بر بخش عمده ای از خراسان حکمرانی کردند. سرگذشت سربداران و قیام آن ها می تواند آموزه ای جذاب برای مردم دنیا باشد. من ایده ی ساخت موزه ی سربداران را دارم.

چقدر جالب.

همین طور طبیعت سبزوار. کویر های اطراف شهر را نباید نادیده گرفت. شترسواری، موتور سواری و ماشین گردی روزهای کویر و آسمان زیبای شب های کویر را پس از یک بار دیدن نمی توان از خاطره پاک کرد. باید متل هایی برای گردشگران کویر در نظر گرفت و این فرصت را به آن ها هدیه کرد.

 من خودم حتماً از اولین بازدید کننده های کویر سبزوار خواهم بود.

نباید بناهای تاریخی پراکنده ی اطراف شهر را فراموش کرد. تور های پیرامون شهر می تواند جذاب و فرموش نشدنی باشد.

 قطعا همین طور است. از وقت و اطلاعات مفید و ایده های جالبی که به ما دادید متشکریم آقای پسندیده. به امید آینده ی روشن تر برای فردای گردشگری سبزوار خدانگهدار.

متشکرم. خدانگهدار.

منبع: سبزوارآنلاین

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما