محمدرضا محسنی ثانی با 4 دهه حضور در عرصه های مختلف مدیریت کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

- صلی الله علیک یاابا عبدالله یا حسین ابن علی

- زندگی نامه محمد رضا محسنی ثانی:

محمدرضا محسنی ثانی متولد ۱۳۳۱ اهل سبزوار دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دانشجوی دکتری رشته مدیریت. پدرش از بازاریان معتمد و متدینین و خیرین مدرسه ساز معروف سبزوار به شمار می آمد و از بنیان گذاران صندوق جاویدان سبزوار بود و در امر کمک به مستضعفان وازدواج جوانان و آموزش وتربیت دانش آموزان اهتمام جدی داشت وساخت مجتمع آموزشی در منطقه محروم جعفرآباد سبزوار و اهداء آن به آموزش وپرورش یکی از کارهای خیر آن مرحوم محسوب می شود.

 

 محمدرضا محسنی فرزند ارشد ایشان پس از دوران ابتدایی، مقطع اول متوسطه را در دبیرستانهای ملی سعدی و اسرار سبزوار به اتمام رساند از مقطع دوم به تهران رفته و در حدود پانزده سالگی با توزیع رساله عملیه حضرت امام (ره)، وارد فعالیت های سیاسی علیه طاغوت شد. در سالهای حدود ۵۰-۱۳۴۹ با اوج گیری فعالیتها تحت تعقیب ساواک قرارگرفته که حدود۲ سال را به صورت مخفی در شهرهای مختلف ایران سپری کرده و سرانجام در سال۱۳۵۲ به خاطر عدم امکان فعالیت در ایران به کشور انگلستان جهت تحصیل و ادامه مبارزه رفته و پس از طی دوران کالج وارد دانشگاه شده و همزمان فعالیت های سیاسی خود را علیه دولت ستمشاهی شاه با تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا شاخه انگلیس شروع نمودند و در راه اندازی تظاهرات وتحصن ها و افشاگریها علیه طاغوت نقش مؤثری داشتند. باهجرت حضرت امام (ره) به پاریس به محضر ایشان رسیده و طی چند سفر از انگلستان به پاریس و نوفل لوشاتو، سرانجام همزمان با برگشت حضرت امام از پاریس به تهران آمده ودر همان ماه های اول تاسیس سپاه فعالیت خود را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز و از سال ۱۳۵۸ بعنوان اولین فرمانده سپاه سبزوار در شکل گیری این نهاد مقدس انجام وظیفه نمود. تا اینکه در اواخر سال۱۳۵۹ به دستور حضرت آیت ا… مهدوی کنی وزیر کشور وقت به سمت فرماندار آمل منصوب شد.

در ابتدای سال ۱۳۶۱ پس از خاتمه فتنه منافقین در یوم ا… ششم بهمن آمل با حکم وزیر کشور وقت، به سمت فرماندار شهرستان قم منصوب گردید، که بیش از چهار سال ادامه داشت.

سپس به سمت معاون سیاسی، امنیتی و اداری و مالی استانداری زنجان منصوب شد. در سال ۱۳۶۵ بعنوان فرماندار دامغان و در اواخر ۱۳۶۷ مدتی را خدمتگزار مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سپس از سال۱۳۶۸ تاسال ۱۳۷۱به درخواست شهید جوانمرد و والامقام لاجوردی در سازمان زندانها در خدمت ایشان بوده واز اوایل سال ۱۳۷۱ تا اواخر سال ۱۳۷۲فرماندار شهرستان مقدس مشهد و از سال ۱۳۷۲ تا۱۳۷۷  به مدت حدود پنج سال معاون سیاسی، امنیتی استانداری خراسان و مدتی هم  به عنوان سرپرست استانداری خراسان انجام وظیفه نموده است.

سپس در سال ۱۳۷۹ با حکم دبیر محترم شورای نگهبان به سمت مدیر کل نظارت و امور استان های شورای نگهبان منصوب شده ونهایتاً با تشکیل دولت نهم به سمت استاندار استان لرستان منصوب شد.

ایشان حدود ۲۹ سال در سنگرهای مختلف مدیریت عالی شهرستانها و استانهای کشور به کسب تجربه و خدمت پرداخته، و در کنار مسئولیتهای فوق به عنوان مدیرکل  کشوری

،فرماندار واستاندار، ریاست ده ها شوری وکمیته ی مختلف سیاسی،امنیتی،اجتماعی،فرهنگی، آموزشی را برعهده داشته و به عنوان عضو اصلی در هیات امناء دانشگاه لرستان و گزینش شورای نگهبان وهیات مؤسسه آبادانی دیار سربداران سبزوار همواره انجام وظیفه می نموده است.

لیاقت ها و شایستگی ها و تلاش ها و فعالیت های نامبرده در کارنامه ۲۹ ساله ی خدمتش در بعد از انقلاب باعث دریافت ده ها تقدیر نامه کتبی و رسمی از رؤسای محترم جمهور و شورای محترم نگهبان، وزراء و مسئولین مختلف و حتی سازمان ملل متحد گردیده است.

همچنین به خاطر رکورد هایی که در سطح جهان از نظر پیش بینی و پیشگیری و امداد و اسکان به موقع و تدبیر و مدیریت و برنامه ریزی فوق العاده در زلزله مهیب،ویرانگر، وسیع و گسترده لرستان در سال ۸۵ که حدود ۳۵۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری و صنعتی و اداری را خراب وبا قدرت ۲/۶ ریشتر۳۳ نفر کشته ، و در کمتر از یک سال بیش از ۲۵۰۰۰ واحد مسکونی احداث و صدها روستا را ویران نمود و به خاطر حضور و برنامه ریزی و اقدامات مطلوب انجام گرفته فقط حدود مورد استفاده قرار گرفت،  باعث تعجب و تقدیر سازمانهای بین المللی گردید.

جایگاههای خدمتی این خدمتگزار به عنوان عالی ترین مسئول استان ها و شهرستان ها او را بر همه دستگاه های اجرایی و نهادها و ساختار و تشکیلات نظام و حکومت مقدس جمهوری اسلامی ایران مسلط ساخته و  امروز به عنوان مدیری توانمند و متخصص و با تجربه همراه با مردم شریف, ولایتمدار و مؤمن شهرستان سبزوار، خدمات ارزنده ی دیگری را برای دیار سربداران به ارمغان آورد .

منبع: وبسایت محمدرضا محسنی ثانی

 

گوشه ای از فعالیت های سیاسی و اجتماعی

فعالیت های قبل از انقلاب:

- آغاز مبارزه در دهه چهل شمسی از طریق توزیع رساله امام خمینی (ره)
- تحت تعقیب قرارگرفتن توسط ساواک در سال های ۴۹ و ۵۰ و زندگی مخفیانه در شهرهای مختلف
- عزیمت به انگلستان جهت ادامه تحصیل و مبارزه در سال ۵۲
- مشارکت در تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا (شاخه ی انگلستان)
- برگزاری راهپیمایی، تحصن و افشاگری علیه نظام طاغوت در انگلستان


- پیوستن به امام خمینی (ره) پاریس، نوفل لوشاتو
- بازگشت به ایران همزمان با ورود حضرت امام (ره)۱۳۵۷

سمت های بعد از انقلاب:
- نخستین فرمانده سپاه سبزوار
- فرماندار شهرستان آمل
- فرماندار شهرستان مقدس قم
- معاون سیاسی امنیتی استانداری قم
- فرماندار شهرستان دامغان
- مدیر کل سازمان زندانها واقدامات تامینی و تربیتی
- فرماندار مشهد مقدس
- معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان بزرگ
- سرپرست استانداری خراسان بزرگ
- مدیر کل نظارت وامور استانها در شورای نگهبان قانون اساسی
و آخرین سمت استاندار لرستان

در حاشیه ی مسئولیت ها:
- عضو هیئت امناء دانشگاه دولتی لرستان
- عضو هیئت امناء مجموعه ورزشی یکصد هزار نفری مشهد مقدس
- عضو هیئت امناء آستان قدس رضوی
- عضو اصلی گزینش شورای نگهبان قانون اساسی
- عضو هیأت موسس آبادانی دیار سربداران
- ریاست دهها شورا وکمیته های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و…

مسئولیت های دکتر محمدرضا محسنی در مجلس شورای اسلامی:
۱- نائب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی
۲- ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی صادرات غیر نفتی
۳- رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح استبصاریه ماده  ۱۱۳ مدیریت خدمات کشوری
۴- نماینده ی مجلس در کارگروه مشترک اجتماعی و اداری در تدوین برنامه پنجم توسعه
۵- نماینده هیأت عالی نظارت در شورای برنامه ریزی استان خراسان رضوی
۶- نماینده عضو هیئت گروه دوستی پارلمانی ایرتن و ژاپن

تجربه های محمدرضا محسنی در مدیریت ملی:

آمل شهر هزار سنگر:

در سال ۱۳۵۹ به حکم وزیر کشور حضرت آیت الله مهدوی کنی آقای محسنی به عنوان فرماندار آمل مشغول به خدمت گردید.
در بهمن همین سال بود که با رشادت های مردم شهید پرور آمل و مدیریت مدبرانه ایشان برگ زرینی در تاریخ این شهر رقم خورد و فتنه بزرگی از دامن ایران اسلامی پاک و آمل شهر هزار سنگر لقب گرفت. عظمت حماسه به حدی بود که امام راحل از روز پیروزی مردم آمل به عنوان یوم ا… ۶ بهمن ۵۹ یاد فرمودند…

قم شهر علم و اجتهاد:

سال های اول انقلاب که قم به عنوان کانون توجهات دنیای اسلام در سراسر جهان قرار گرفته بود با حکم وزیر کشور آقای محمدرضا محسنی به فرمانداری این شهرستان مقدس منصوب گردیدند. حدود ۵ سال در خدمت مراجع عالیقدر جهان تشیع و مردم این شهر بودند. سپس مأموریت یافت تا در منطقه حزب کشور به عنوان معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان مشغول به کار شود.

خراسان بزرگ و …

موفقیت های چشمگیر آقای محسنی در مسئولیت های مختلف، مسئولین کشور را بر آن داشت تا فرمانداری«مشهد مقدس» به ایشان سپرده شود.
درایت و مدیریت سریع با کوله باری از تجربه او را شخصیتی مناسب برای معاونت سیاسی و امنیتی استان خراسان بزرگبهترساخت.  آشنایی کامل وی با فضاهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان و کشور های همسایه باعث ایجاد بازارچه های مرزی و تبادل کالا با کشور های آسیای میانه گردید و رونق تجاری در شهر های مرزی رواج پیدا کرد. فکر ایجاد مرزی مطمئن با   کشوری نامطمئن به نام افغانستان ایشان را بر آن داشت تا گامی موثر در جهت سیاست های دولت مبنی بر ایجاد طرح انسداد مرزهای شرقی کشور به طول ۱۴۰۰ کیلومتر و نیز کاهش ورود قاچاق، شرارت وناامنی ها بردارد.

شورای نگهبان…

شناخت از ایشان در طول مدت مدیریت های استانی و شهری وتجربه وافر ایشان در امر انتخابات، باعث شد تا آقای محسنی به عنوان مدیر کل نظارت و امور استانها در شورای محترم نگهبان قانون اساسی منصوب گردند. وی قریب ۵ سال همراه با نظرهای دقیق در ساختار سازمانی این نهاد و ارتقاء سطح سازمان نظارت بر انتخابات سراسر کشور موثر و به انجام وظیفه پرداختند.استاندار لرستان مشکلات لرستان، دولت نهم را بر آن داشت تا استانداری قوی و شایسته را بر آن منطقه محروم کشور منصوب کند که از هر جهت شایستگی خود را در طول دوران خدمت صادقانه به ایران اسلامی به اثبات رسانده باشد… در نتیجه به بالاترین میزان رای هیأت محترم دولت و حکم رئیس جمهور محبوب آقای محسنی به عنوان استاندار استان پهناور لرستان منصوب شدند.

گوشه ای از اقدامات آقای محسنی در زمان تصدی پست استانداری لرستان:

- اجرایی شدن طرح احداث پتروشیمی لرستان
- احداث چندین کارخانه سیمان
- اجرایی نمودن بزرگترین کارخانه ذوب آهن خاورمیانه در بخش خصوصی
-مهار آبهای سطحی با احداث چندین سد
- شروع پروژه مجموعه ورزشی بزرگ دهکده المپیک
- اجرایی نمودن آزاد راه خرم آباد، اندیمشک
- ودهها کارخانه و طرح های عمرانی دیگر… .

زلزله مهیب استان لرستان ۱۳۸۵

پس لرزه های پراکنده وقوع زلزله ای مهیب را هشدار می داد. تدبیر واندیشه مردی آگاه، باکیاست و در رأس امور استانداری لرستان اندیشیدن به اینکه «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» آقای محسنی را مصمم نمود تا دستور تخلیه به موقع حدود ۴۰۰ روستا را صادر کند.
با نظارت وپیگیری کار به سرعت انجام گرفت… آن زلزله ویرانگر به قدرت ۶٫۲ ریشتر اتفاق افتاد. بیش از ۳۵۰۰۰ واحد مسکونی، تجاری و عمومی به کلی ویران گردید. بلافاصله با دستور ایشان کار آواربرداری آغاز شد. در پایان آماری از کل کشته شدگان این زلزله ویرانگر گزارش شد، تنها ۳۳ نفر بود. کل آواربرداری، برقراری شبکه های آب، برق، مخابرات با تدبیر ایشان وبسیج عمومی باعث شد تا در کمتر از ۲ روز به انجام برسد.
سازمان ملل متحد ضمن تقدیر و تشکر رسمی از آقای محسنی استاندار لرستان اقدامات انجام شده توسط وی را رکوردی جدید در دنیا دانست. وکارگاه های آموزشی خود را تحت عنوان «درسهایی از زلزله لرستان» در این استان با شرکت کارشناسانی از کشور های مختلف برگزار نمود.
ایشان با حضور مستمر خود در صحنه حادثه، کمک مسئولین و مردم در کمتر از یکسال ۲۵۰۰۰ واحد مسکونی را آماده تحویل به روستائیان وشهر نشینانی نمود که خانه و کاشانه آنها در زلزله به طور کامل از میان رفته بود.
«این امر با توجه به سابقه طولانی بازسازی شهر بم کار جهادی عظیمی را پشت سر داشت.»…

منبع: وبسایت محمدرضا محسنی ثانی

نمایندگی مجلس شورای اسلامی:

دو دوره حضور به عنوان نماینده منطقه سبزواربزرگ در مجلس شورای اسلامی که دوره خدمتش در این عرصه از سال 1387 آغاز شده است. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در دوران حضور محسنی ثانی در مجلس های هشتم و نهم برای حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ رقم خورد، تقسیم این شهرستان بزرگ به 5 شهرستان کوچک تر بود. به این شکل که شهرستان سبزوار بزرگ در سال 87 ، به 5 شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در سال 91 رسید. این در حالی است که برخی از بخش های بزرگ در بعضی از شهرستان های خراسان رضوی تا چندین سال بعد همچنان نتوانستند به شهرستان ارتقاء یابند.

هرچند در این اتفاق مهم، همه مسئولان و نمایندگان وقت سبزوار نقش داشتند، اما گفته می شود، محسنی ثانی که به دلیل سوابق طولانی حضورش در مجموعه وزارت کشور با ساختار این وزارتخانه مهم به خوبی آشنا بود و شناختن زیر و بم های کاری را می شناخت نقش بسیار موثری در این سلسله ارتقائات سیاسی و اداری در حوزه انتخابیه اش داشته است.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما