زنده یاد حاج محمدعلی مقیمی موسس کتابخانه عمومی بیت الهدی

برای مطالعه فهرست نیک اندیشان سبزوار بزرگ هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

مرحوم زنده یاد حاج محمدعلی مقیمی متولد 1309 در شهرستان سبزوار می باشد. ایشان در زمان شاه در بانک مشغول به کار بودند.

پس از مدتی به دلیل اعتقادات شرعی و اصول اخلاقی خود ادامه کار در بانک را صلاح ندیده و آن را منوط به استفتاء شرعی بودن ادامه کارشان و دیگر سوالات بوجود آمده در ذهنشان از محضر مراجع دینی دانسته و به همراه فرزندان (از جمله حاج محمد مهدی مقیمی و حاج محمود مقیمی) و جمعی از دوستان به خدمت حضرت امام خمینی(ره) در شهر قم، شرفیاب شدند. و پس از استفتا تصمیم به خروج از بانک و اشتغال در اداره برق گرفتند. آن مرحوم شخصی مهربان و خوش سیرت و علاقمند به دین و شریعت بود و از همان اوان جوانی در خدمت دین و علم بود. او با توجه به احساس نیاز به راهنمایی جوانان و نجات آنها از هجمه گروههای معاند اسلام از جمله فرقه ضاله بهائیت، تصمیم به فعالیت در گروههای ارشادی و تبلیغی اسلامی گرفت. و دست به مبارزه ای دینی جهت نابود کردن فعالیتهای گروههای معاند زد. در راه مبارزه مرحوم مقیمی با مطالعه و پژوهش گسترده در زمینه های دینی آمادگی علمی لازم جهت ارشاد جوانان را کسب می نمود. ایشان فردی کتابخوان و کتاب دوست بودند.

اهم فعالیتها:

-         همکاری با گروه انقلاب موتلفه اسلامی و دیگر گروههای انقلاب به صورت مخفیانه.

-         دایر کردن جلسات تعلیم و ترویج کلاسهای قرآنی و آموزش احکام برای جوانان در تهران.

-         انتقال شغلی به کرمان(برق کرمان بنا بر جوابیه استفتاء که بهتر ست در بانک نمانید)، و ادامه برگزاری جلسات قرآن و احکام  و البته پخش اعلامیه ها ، جزوات و تصاویر امام(ره) در کرمان( که البته با تهدیدات ساواک همراه بود).

-         انتقال شغلی به سبزوار (سال 59 - اداره برق) و ادامه جلسات تبلیغی قبلی.

-  شادروان حاج محمدعلی مقیمی، انسانی مومن، کتابخوان و کتاب دوست بود. ایشان با توجه به علاقه ای که به مطالعات مذهبی و دینی داشتند، مجموعه ای از کتابهای بسیار ارزنده در همین موضوعات را خریداری نموده و کتابخانه ای شخصی در منزل خود با حدود ۲۵۰۰ نسخه کتاب و نشریات مختلف جمع آوری نمود.

-  با توجه به طبع بلند شادروان مقیمی، ایشان در اواخر عمر با برکت خود تصمیم گرفتند عملی صالح جهت باقیات و صالحات و استفاده عموم مردم از خود به جای گذارند، و با توجه به علایق خود و به توصیه دوستان اهل علم و خردشان تصمیم به ساخت کتابخانه ای عام المنفعه گرفتند.

-   ایشان تصمیم به تخریب خانه کلنگی شخصی خود ( سه دانگ ایشان و سه دانگ متعلق به همسر بزرگوارشان) و تبدیل آن به کتابخانه گرفتند. و با کمک فرزندان اقدام به تخریب ساختمان قدیمی و احداث یک ساختمان چهار طبقه در همان محل نمودند.

-         شروع کلنگ زنی کتابخانه: 1/3/1387

·         کمک و نظارت ایشان با ورود فرزندان ایشان (حاج محمد مهدی مقیمی در اولین روز بازنشستگیشان) و دیگر اعضاء خانواده( حاج محمود، مرحوم محمد هادی، اکرم، اعظم و فاطمه مقیمی)، برای کمک به ادامه ساخت کتابخانه همراه بود.

-              با تلاشهای ایشان و دیگر اعضاء خانواده، مجتمع فرهنگی بیت الهدی، در چهار طبقه با امکانات مناسب برای بهره برداری فرهنگی در تاریخ 4/4/1389 مطابق با 15 رمضان 1331 افتتاح گردید. که هم اکنون

 

-         طبقات همکف و اول برای جلسات قرآنی و فرهنگی و کانونهای اردویی سیاحتی- فرهنگی (اماکن سیاحتی – زیارتی شهرستان و استان) و جلسات متنوع مورد نیاز گروههای فعال علمی- فرهنگی (همانند: انجمن تغذیه طبیعی(خام خواران) ، انجمن نارانان( معتادان پاک شده از بند اعتیاد- شاخه بانوان) اختصاص داده شده است. و طبقات دوم و سوم هم به کتابخانه اختصاص داده شده است.

 این مرد بزرگ بعد از یک دوره زندگی قرآنی و تلاش و مبارزه در راه مکتب و فرهنگ اسلامی در تاریخ 13/7/1391  در سن ۸۳ سالگی، پس از آنکه ثمره کار نیک خود را در ساخت کتابخانه دیده و لبخند رضایت بر لبش بود، دار فانی را وداع گفت که البته تلاشها و خدمات ایشان، تا فردای قیامت، موجبات ذخیره باقیات الصالحات و شادی روحش خواهد بود، و دعای بهره مندان از گنجینه علمی او بدرقه راهش.

 و جا دارد یاد کنیم از همسر بزرگوار ایشان (مرحومه سلطان برادران مظفری )و فرزندش(مرحوم محمد هادی مقیمی) و برای شادی روح آن بزرگواران حمد و اخلاص و صلواتی نثار روح پاکشان نموده و آرزوی مغفرت و رحمت و علو درجاتشان به درگاه باریتعالی.

منبع: وبلاگ کتابخانه عمومی بیت الهدی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما