امجد ناوی

حاجیه خانم امجد ناوی یکی از اولین بانوان مطرح سبزوار در عرصه فعالیت های اجتماعی و مذهبی و فرهنگی در نیم قرن اخیر است که در خانواده خوشنام و اصیل ناوی در دیار سربداران متولد شده است.
وی موسس مکتب نرجس سبزوار می باشد که این کار را با حمایت بانوی با فضیلت استاد طاهایی بنیانگذار اصلی مدارس علمیه نرجس در مشهد و دیگر شهرهای کشور انجام داده است.
 معروف است که خانم ناوی ، بانویی معتقد و روشنفکر و اهل تحقیق ، پژوهش و مطالعه به ویژه در زمینه مسائل دینی و مذهبی بوده است. وی در سالهای پیش از انقلاب در منزل خود به صورت هفتگی اقدام به برگزاری جلسات قرآن می کرده است. و بسیاری از بانوان فعال قرآنی سبزوار دردوره کنونی ، از شاگردان و تربیت یافتگان کلاس های درس او هستند.
در واقع چنانکه منابع معتبر نقل می کنند ، حرکت های اجتماعی وی زمینه ساز ایجاد روحیه اعتماد به نفس در زنان سبزواری شد و تأثیر زیادی بر فعالیت های بعدی جامعه زنان دیار سربداران گذاشت.
علاوه بر آنچه تا کنون گفته شد ، باید بگوییم ، بانو امجد ناوی همچنین یکی از خیرین به نام سبزوار است که ساخت مسجد خیابان قائم توسط او انجام گرفته و نام آن بانوی خیر بر سردر این مسجد حک شده است.
وی همسر حاج عباس آقا بابایی یکی از قدیمی ترین و شایسته ترین معلمان سبزوار بوده است.
این زوج فرهیخته سبزواری در کوچه افتخار نزدیک به خیابان قائم که یکی از محلات قدیمی و اصیل شهر سبزوار است ، منزلی بزرگ و اعیانی داشتند که معماری آن به سبک قدیمی بود و در حیاط با صفای منزل آنان حوض بزرگ و عمیقی وجود داشت که همواره ده ها ماهی قرمز در آن به چشم می خورد.
این بانوی توانمند سبزواری فرزند موفقی نیز به نام مهندس علی آقابابایی دارد که هم اکنون از موقعیت اجتماعی خوبی در کشور برخوردار است و برای مدتی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است.
مهندس علی آقابابایی با وجود داشتن مسوولیت های سنگین شغلی ، مانند مادرمرحومش یکی از خیرین سبزوار است و حمایت های موثر او از آسایشگاه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین سبزوار باعث شده به تصمیم هیأت امنا ، بر سردر ورودی آسایشگاه خیریه مذکور نام «امجد آغا ناوی» مادر فرهیخته و فقید مهندس آقابابایی حک شود. (منبع)
نظرت را بنویس
comments

طوبی

جالب است!در بند اخر امده :مهندس علی آقابابایی با وجود داشتن مسوولیت های سنگین شغلی ، مانند مادرمرحومش یکی از خیرین سبزوار است و حمایت های موثر او از آسایشگاه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین سبزوار باعث شده به تصمیم هیأت امنا ، بر سردر ورودی آسایشگاه خیریه مذکور نام «امجد آغا ناوی» مادر فرهیخته و فقید مهندس آقابابایی حک شود. (منبع) یعنی حک شدن نامِ بانو اغا ناوی بدلیل وجودِ پسر ایشان است در حالی که حک شدن نام ایشان تنها بدلیل فعالیت های این بانوی بزرگوار است که خود ایشان نیز جزو خیرین هستند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما