فهمیه محسنی ثانی بانوی فرهیخته و از فعالان قرآنی و فرهنگی سبزوار

برای مطالعه فهرست زنان موفق سبزوار بزرگ هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

فهیمه محسنی ثانی یکی از فعالان پرکار عرصه فرهنگی و قرآنی شهرستان سبزوار  و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی است.

محسنی ثانی در خانواده ای اصیل و متدین زاده شده است . پدرمرحومش یکی از خیرین مدرسه ساز سبزوار و از بانیان صندوق قرض الحسنه جاویدان است که این صندوق تا به امروز با رعایت دقیق شرایط اسلامی و به معنای واقعی به صورت یک صندوق قرض الحسنه به فعالیت مشغول است.

فهیمه محسنی ثانی در بزرگسالی به پیروی از منش خانوادگیش فعالیت در زمینه های قرآنی ، فرهنگی و اجتماعی را برگزید و توانمندی های فرهنگی وی با ارائه طرح و برپایی نمایشگاه سوغات سرای سبزوار در یکی از سالهای میانی دهه 1380 در حاشیه کمربندی جنوب شهر در محلی که بعد ها پارک لاله ساخته شد ، به اثبات رسید.

برپایی چنین نمایشگاه گسترده ای در آستانه عید باستانی نوروز در مسیر جاده بین المللی مشهد - تهران موجب شد که در آن سال توجه شمار زیادی از مسافران نوروزی به توانمندی های شهر سبزوار در زمینه سوغاتی های سبزوار اعم از کلوچه سنتی ، صنایع دستی ، ادویه جات ذبیحی و قند بلالی و ... جلب شود و با توقف و خرید فراوان سوغاتی های سبزوار توسط مسافران در آن نمایشگاه ، هم زمینه معرفی توانمندی های فرهنگی و تاریخی دیارسربداران فراهم آمد و هم به درآمدزایی برای برخی فعالان اقتصادی این شهر منجر شد.

از دیگر افتخارات فهیمه محسنی ثانی این است که اولین موسسه قرآنی سبزوار را به صورت یک موسسه چند منظوره قرآنی ، فرهنگی و هنری با نام خورشید رضوان در سال 1387 در این شهر تأسیس کرده است.

وی همچنین در کنار افرادی نظیر سیدنورالله رضوی ، محمدرضا محسنی ثانی ، مرحوم ابراهیمی امام جمعه پیشین سبزوار و ... جزء یکی از موسسان دانشکده علوم قرآنی سبزوار است که برای استقرار این دانشکده در دیار سربداران زحمات فراوانی متحمل شد.

گفتنی است دانشکده های علوم قرآنی معمولاً در شهرهای مراکز استان تأسیس می شوند و برای تأسیس چنین دانشکده ای در خراسان در میان برخی شهرستان ها رقابت وجود داشته است. با این حال دانشکده علوم قرآنی در مهرماه 90 در سبزوار آغاز به کار کرد تا ارزشمندترین یادگار مادی و معنوی ای باشد که برای همیشه از تیم موسس آن در شهر سبزوار برجای می ماند.

لازم به ذکر است فهیمه محسنی ثانی ، در حال حاضر به واسطه همه فعالیت های فرهنگی و اجتماعیش یکی از سه نفر بانوی سبزواری است که در شورای فرهنگ عمومی این شهر عضویت دارد و در جلسات این شورا به عنوان معتمد فرهنگی حضور پیدا می کند.

تاریخ انتشار اولیه: 21 تیر 93

ویرایش شده در : 25 تیر 96

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما