فاطمه عرب شاهی

فاطمه عربشاهی. وی از معدود زنان توانمند سبزواری است که نام او در کتبی که تا کنون در خصوص مشاهیر این شهر نوشته شده ، ذکر گردیده است.
پژوهشگر فرهیخته سبزواری آقای حسن مروجی در کتاب "تذکره سخنوران بیهق" این بانوی فاضل را به شرح زیر معرفی کرده است :
«فاطمه عربشاهی فرزند میرزا حسین محدث عربشاهی و همسر استاد فقید حاج سید علینقی امین در سال 1303 در سبزوار تولد یافت همسرش از علما و استادان و ائمه جماعت بود. و صاحب تألیفات بسیار. عربشاهی مانند بسیاری از افراد خاندان صاحب ذوق و اندیشه است. اشعار او پیشترها در مجله باغ طائب و اخیراً در ماهنامه حافظ که متعلق به فرزندش پروفسور امین است نشر گردیده . عربشاهی 2 فرزند ذکور (سیدحسن و سیدمحمد) و 3 فرزند اناث دارد که همه تحصیلکرده و اهل علم و ادبند و صاحب آثار علمی و ادبی آقا سید محمد به جای پدر امامت جماعت مسجد تهران پارس را دارد و به تألیف و تدریس نیز مشغول است.»
نمونه ای از اشعار بانو عربشاهی :
 رباعی
رویم سیه و نامه سیه سر در پیش
هستم خجل از فعل بد و غفلت خویش
برفضل تو روی آورم ای بنده نواز
بخشا گنهم گرچه بود از حد بیش


          *     *     *

 « رفته است »
وفا و مهر و محبت زمردمان رفته است
عداوت آمده از دوستی نشان رفته است
وفای عهد مجو دیگر از چنین مردم
چرا که عاطفه از پیر و از جوان رفته است
وفای عهد بد از مردمان دین پرور
فروغ دین ز دل خلق این زمان رفته است
شعار هست ولی نیست هیچ کار و عمل
در این میانه حقیقت هم از جهان رفته است
نماز خواندن بی روح ای بسا عجب است
عجب که روح عبادت هم از میان رفته است
خدای حافظ دین است و حافظ قرآن
ولی به سعی و عمل بنده در جنان رفته است
تو اهل علم و عمل باش ای "عربشاهی"
چه قدر غصه ی تن می خوری چو جان رفته است
درجه فضل و کمال این بانوی توانمند سبزواری به حدی است که برخی اهالی ادبیات نسبت به او ابراز احترام وارادت کرده اند.
به طور مثال سیروس امیرمنصوری شاعر ارومیه ای ساکن تهران که از نزدیک خانم عربشاهی را می شناسد در وصف او شعری زیبا سروده است که در نشریه حافظ به مدیریت و سردبیری پروفسور سیدحسن امین فرزند خانم عربشاهی منتشر شده است.
 
نظرت را بنویس
comments

طوبی

جالب است! این مطلب برای معرفی یک بانوی موفق به اشتراک گذاشته شده اما برای معرفی این بانو از چنین ادبیاتی استفاده می شود: «فاطمه عربشاهی فرزند میرزا حسین محدث عربشاهی و همسر استاد فقید حاج سید علینقی امین در سال 1303 در سبزوار تولد یافت همسرش از علما و استادان و ائمه جماعت بود. فرزند این پدر و همسر این اقا !!! ایشان فرزند پدر و مادر هستند. نه فقط پدر! و در جایی دیگر میخوانیم : عربشاهی 2 فرزند ذکور (سیدحسن و سیدمحمد) و 3 فرزند اناث دارد که همه تحصیلکرده و اهل علم و ادبند و صاحب آثار علمی و ادبی در بیوگرافی های اشخاص نام فرزندان جدای جنسیت ( طبق متن ذکور و اناث بودن) بطور کامل ذکر می شود . اما در این مطلب از ذکر فرزندان دختر و معرفی ایشان خبری نیست . و موارد مشابه دیگری که در این سایت وجود دارد که از نشانه های ضعف این سایت است .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما