باجی ساعت بانوی موفق سبزواری و خادم قرآن کریم

 وی یکی از مدرسان قدیمی و مشهور قرآن کریم در دارالمومنین سبزوار است که با نام مستعار باجی ساعت معروف شده است.

خانم دکتر هاله حمیدی مقدم یکی از شاگردان قدیمی باجی ساعت می باشد که در ایام کودکیش از مکتب درس این بانوی سبزواری بهره برده است.

حمیدی مقدم که خود سالهاست افتخار معلمی دروس الهیات و معارف دینی را در مدارس و دانشگاه های سبزوار و برخی دیگر از شهرهای کشور دارد و اینک در سنین نزدیک به بازنشستگی شغلی است ، خاطرات خود از کلاس های درس باجی ساعت را چنین شرح می دهد :

«باجی ساعت با اینکه یک معلم سنتی بود و از تحصیلات رسمی به شکل امروز برخوردار نبود ، اما روش تدریس بسیار خوبی داشت.

اوایل منزل ایشان در کوچه کلاه فرنگی (یکی از محلات قدیمی سبزوار) بود و شاگردانش با قرآن هایی که از خانه به همراه می آوردند در به سبک مکتب خانه های قدیم روی زمین و دورتا دور حیاط با صفای منزل می نشستند و از این معلم با تجربه درس قرآن می آموختند.»

دکترهاله حمیدی مقدم همچنین در خصوص روش های سخت گیرانه باجی ساعت به رسم معلمان همان زمان می گوید : «به طور کل در گذشته معلم ها اکثراً بسیار سخت گیر بودند و باجی ساعت نیز روش های سخت گیرانه ای داشت. اما طوری نبود که شاگردان را از کلاس درس دلسرد و دلزده کند. بلکه اتفاقاً روش های تدریس ایشان در روحیه من تأثیرات مثبت بسیار زیادی برجای گذاشت و شاید یکی از دلایلی که در آینده هنگام تحصیلات دانشگاهی رشته الهیات را انتخاب کردم و اینک سالهاست که در مسیر معلمی علوم دینی قرار گرفته ام ، همان تأثیرات مثبتی باشد که از روش تدریس باجی ساعت پذیرفتم و هم اکنون خود را از این جهت مدیون ایشان می دانم»

گفتنی است باجی ساعت در سال های اخیر به دلیل مدت های طولانی فعالیت در زمینه معلمی قرآن به عنوان یکی از خادمان پیش کسوت قرآنی در سبزوار مطرح شد و رسماً از سوی مسوولان شهرستان مورد تقدیر قرار گرفت.

برای مطالعه گفتگوی مفصل مجله اینترنتی اسرارنامه با باجی ساعت و آشنایی بیشتر با این بانوی سبزواری خادم قرآن کریم هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نخستین انتشار 28 فروردین 93

ویرایش شده در 12 فروردین 95

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما