اشتغال زنان بر خلاف تصور عموم موجب افزایش باروری است / تلاش ژاپن برای افزایش جمعیت


ژاپن برای مقابله با پیری جمعیت چه می کند؟



کشور ژاپن یکی از پیرترین کشورهای دنیاست؛ کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش سن امید به زندگی در این امر موثر بوده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از  اکونومیست صدای تیک تاک بمب جمعیتی در زیر سومین اقتصاد جهان شنیده می شود و این همان طنین پیر شدن بیش از حد جمعیت این کشور است. با دادن آمار کاهش 244 هزار نفری توسط مراکز آماری ژاپن این طنین پرصدا تر نیز شده است.

افت شدید جمعیت ژاپن در سال 2004 سرعت گرفت و در حال حاضر سریع تر از هر کشور دیگری در جهان به سمت پیری می رود؛ بیش از 22 درصد از ژاپنی در حال حاضر 65 ساله یا مسن ترهستند و این گزارش و گزارشهای دولتی تصریح می کنند تا سال 2060 تقریبا 40 درصد ژاپنی ها 65 ساله یا مسن تر خواهد بود.

دولت ژاپن در این خصوص به سیاست مهاجر پذیری نیز فکر می کند تا حدود 200 هزارنفر از جمعیت کاری ژاپن با مهاجران خارجی جبران شود البته این یک ریسک بزرگ محسوب می شود اما درکنار آن شیزو آبه به سیاستهای افزایش جمعیت نیز اعتقاد دارد

نخست وزیر ژاپن معتقد است که نرخ رشد جمعیت از 1.39 کنونی باید به حدود دو درصد برسد و این نیازمند یک بازسازی جدی در اعتقادات اجتماعی مردم این کشور است.

مردم ژاپن به دلیل کار و مشغله زیاد و مصایب زندگی سریع مدرن میل به بچه دار شدن را از دست داده اند و این آمار در شهرهای بزرگ مانند توکیو بسیار نگران کننده است.

یکی از فعالان اقتصادی ژاپن خانم کتی ماتسویی معتقد است تسهیل شرایط اشتغال برای بانوان در افزایش نرخ باروری شان موثر است. او معتقد است اشتغال زنان بر خلاف تصور عموم موجب افزایش باروری است چرا که با بالا رفتن رفاه و امنیت اقتصادی خانوار فکر کردن به یک بچه بیشتر بیشتر محتمل است.

شیزو آبه به استناد گفته های فعالان اقتصادی با افزایش فعالیت زنان در اقتصاد موافق است طبق آخرین رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد داووس درباره شکاف جنسیتی در نیروی کار ژاپن رتبه 105 از 136 را داشته است که برای یک کشور توسعه یافته رتبه ای فاجعه بار و 25 پله از رتبه 2006 این کشور پایین تر است. کره جنوبی هم با همین بحران و با همین مشکل درباره اشتغال زنان مواجه است.

سازمان ملل پیش بینی می کند در صورتی که ژاپن نتواند نرخ رشد خود را بالا ببرد باید برای جذب 650 هزار مهاجر برنامه ریزی کند تا بتواند چرخه سومین اقتصاد دنیا را بچرخاند.

در حال حاضر حدود دو درصد جمعیت ژاپن خارجی اند که اکثر آنها کره ای و چینی اند و همین جمعیت خارجی هم توان جذب در فرهنگ ژاپنی را ندارند چرا که سیاست مهاجر پذیری منوط به ازدواج و فرهنگ پذیری جمعیت ورودی است.

ژاپن همین امروز هم با معضل حقوق بازنشستگی و بار بالای آن برای اقتصاد این کشور روبه رو است
.

منبع: تابناک

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما