زندگی نامه رضا کیانیان بازیگر معروف سینما ، تئاتر وتلویزیون ایران

رضا کیانیان در یک گفتگو که در بعضی وبسایت های خبری  کشور منتشر شده است ، درباره دکتر علی شریعتی مزینانی فرزند شایسته دیار سربداران ، اظهاراتی را مطرح کرده است. وی در این گفتگو دکتر شریعتی را انسانی به شدت کاریزماتیک معرفی  کرده  است که روی او تأثیرات زیادی برجای گذاشته.

وی همچنین از استعداد بالای دکتر شریعتی در فهم و درک تئاتر سخن گفته است.

مجله اینترنتی اسرارنامه به مناسبت اظهارات جالب توجه این بازیگر مطرح سینمای ایران در ارتباط با یکی از مشاهیر برجسته سبزوار جهت آشنایی بیشتر مخاطبان ، به انتشار زندگی نامه کامل این هنرمند به نقل از سایت "آکاایران" می پردازد:


بیوگرافی - زندگینامه بازیگران - رضا کیانیان بازیگر قدرتمند سینما


● تاریخ تولد: ۱۳۳۰
● مدرک تحصیلی:
فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
● شروع فعالیت در سینما:
تمام وسوسه های زمین (حمید سمندریان، ۱۳۶۸...

 


● بازیهای منتخب در پانزده سال اخیر:
درد مشترک، کیمیا، سلطان، سینما سینماست، آژانس شیشه ای، روبان قرمز، عیسی می آید، خانه ای روی آب، فرش باد، گاهی به آسمان نگاه کن، ماهی ها عاشق می شوند، یک تکه نان
وقتی در دو فیلم « کیمیا » (احمدرضا درویش، ۱۳۷۳) و « درد مشترک » (یاسمین ملک نصر، ۱۳۷۳) بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت کسی فکرش را نمی کرد که در عرض کمتر از یک دهه بتواند به یکی از بازیگران قدرتمند حال حاضر سینمای ایران تبدیل شود. بازی اغراق شده او در فیلم « مادرم گیسو » (سیامک شایقی، ۱۳۷۴) که در لحظاتی تحسین برانگیز می شد تنها وقفه ای بود در ظهور یک پدیده. حضور خوب و بی نقص او در « سینما سینماست » (ضیاءالدین دری، ۱۳۷۵) و بازی متفاوتش در حضوری کوتاه در فیلم « سلطان » (مسعود کیمیایی، ۱۳۷۵) جرقه هایی بود که منجر به درخشش رضا کیانیان در نقش سلحشور در فیلم بیادماندنی « آژانس شیشه ای » (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۷۶) و متعاقب آن نقش جمعه در فیلم متفاوت « روبان قرمز » (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۷۷) شد.
کیانیان برای بازی در آژانس شیشه ای با اقتدار هم سیمرغ بلورین نقش مکمل را گرفت و هم مورد تحسین نویسندگان و منتقدان قرار گرفت.
اما شاید رضا کیانیان سنگین ترین نقش کارنامه سینمایی اش را در فیلم « خانه ای روی آب » (بهمن فرمان آرا، ۱۳۸۰) بازی کرده باشد. نقشی که باعث شد تا او نزدیک به بیست کیلو به وزن خود اضافه کند. بازی معرکه کیانیان در نقش دکتر سپیدبخت دومین سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان آورد.
دو بازی متفاوت دیگر در دو فیلم از کمال تبریزی بخصوص در فیلم « فرش باد » نشان می دهد که کیانیان همچنان آس هایی دارد که رو کند.
او در سال ۱۳۸۴ فیلم « ماهی ها عاشق می شوند » را روی پرده سینماها خواهد داشت که به قول خودش یکی از آن « عاشقانه » هاست و فیلم « یک تکه نان » را که در سه نقش کاملا متفاوت با گریم هایی آنچنانی هنرنمایی کرده است.
به احتمال بسیار زیاد شاهد بازی او در دو فیلم « یک بوسه کوچولو » (بهمن فرمان آرا، ۱۳۸۳) و « کارگران مشغول کارند » (مانی حقیقی، ۱۳۸۴) در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر خواهیم بود.
 
● فیلم شناسی:
▪ روبان قرمز (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۷۷)
▪ بوی کافور عطر یاس (بهمن فرمان آرا، ۱۳۷۸)
▪ چتری برای دو نفر (احمد امینی، ۱۳۷۹)
▪ رومشکان (ناصر غلامرضایی، ۸۰/۱۳۷۹)
▪ عیسی می آید (علی ژکان، ۸۰/۱۳۷۹)
▪ خانه ای روی آب (بهمن فرمان آرا، ۱۳۸۰)
▪ فرش باد (کمال تبریزی، ۱۳۸۱)
▪ گاهی به آسمان نگاه کن (کمال تبریزی، ۱۳۸۱)
▪ جایی برای زندگی (محمدرضا بزرگ نیا، ۱۳۸۲)
▪ ماهی ها هم عاشق می شوند (دکتر علی رفیعی،۱۳۸۳)
▪ باغ فردوس پنج بعدازظهر( سیامک شایقی ، ۱۳۸۵)
▪ یه بوس کوچولو (بهمن فرمان آرا،۱۳۸۴)
▪ تمام وسوسه های زمین (حمید سمندریان، ۱۳۶۸)
▪ پاتال و آروزهای کوچک (مسعود کرامتی، ۱۳۶۸)
▪ مرد ناتمام (محرم زینال زاده، ۱۳۷۱)
▪ درد مشترک (یاسمن ملک نصر، ۱۳۷۳)
▪ کیمیا (احمدرضا درویش، ۱۳۷۳)
▪ مادرم گیسو (سیامک شایقی، ۱۳۷۴)
▪ سلطان (مسعود کیمیایی، ۱۳۷۵)
▪ سینما سینماست (سیدضیاء الدین دری، ۱۳۷۵)
▪ آژانس شیشه ای (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۷۶)
 

منبع: آکا ایران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما