تاریخچه 8 مارس روز جهانی زن

چرا 8 مارس روز جهانی زن است؟ + تصاویر
 
آنچه امروز تحت عنوان حضور اجتماعی و مشارکت سیاسی زنان شناخته می‌شود، در کمتر از 100 سال قبل آرزویی بود که جنبش‌های حقوق زنان برای رسیدن به آن مبارزه می‌کردند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از «فرادید»، با آغاز قرن بیستم به دنبال پیشرفت‌های صنعتی جهان مدرن و بعدها وقوع دو جنگ ویرانگر جهانی زمینه برای افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان فراهم شد.
 
افزایش مشارکت اجتماعی زنان با کار در کارخانه‌ها و ادارات و بعدها در جبهه نبرد به عنوان امدادگر اولین گام‌ها برای احقاق مطالبات اجتماعی آنها بود. در آن روزها شرایط کاری سخت با دستمزد کم برای زنان باعث شد آنها دست به اعتراض علیه آنچه «نابرابری» می‌دانستند، بزنند.
 
شناخته‌شده‌ترین نماد مبارزه اجتماعی زنان در تاریخ معاصر مربوط به هشتم مارس 1908 میلادی و اعتراض به همین شرایط سخت کاری بود. در این روز گروهی از زنان کارگر در یک کارخانه نساجی در نیویورک دست به اعتراض زدند. رئیس کارخانه برای جلوگیری از گسترش اعتراض آنها را در کارخانه محبوس کرد اما یک آتش‌سوزی مشکوک باعث شد نزدیک به 129 تن از زنان کارگر جان خود را از دست بدهند.
 
در آن سال‌ها زنان در کشورهای مختلف اروپایی و امریکا در کنار مبارزه برای رفع تبعیض و استثمار کاری برای احقاق حق مشارکت سیاسی نیز مبارزه می کردند. حق رای و مشارکت زنان در انتخابات محصول جنبش‌هایی است که در آغاز قرن بیستم شکل گرفت. به روایت تاریخ، نیوزیلند نخستین کشور مستقلی بود که در سال 1893 حق رأی زنان در آن به رسمیت شناخته شد.
 
چندی پیش از این تاریخ یعنی به سال 1866 جنبش حقوق زنان در انگلستان مبارزه برای رسیدن به حق مشارکت سیاسی را آغاز کرده بود اما این جنبش در سال 1918 توانست به حق رای برسد. چیزی که در امریکا به سال 1920 و در فرانسه به سال 1944 به وقوع پیوست.
 
خبرگزاری رویترز در آستانه هشتم مارس روز جهانی زن نگاهی انداخته به 100 سال قبل و زمانی که زنان در کارخانه و اداره و پشت جبهه جنگ حضور داشتند؛ روزهایی که آنها در شرایط سخت و نابرابر به کار مشغول بودند و محدودیت‌ها هنوز امکان مشارکت سیاسی و اجتماعی فعال آنان را فراهم نکرده بود.
 
 
 
کار زنان در رختشوی‌خانه، سال 1905
 
 
 
 
زنان کارگر که در معادن بلژیک کار می‌کنند، حدود 1915 میلادی
 
 
 
سه تن از زنان کشاورز در مزارع «سم» درشمال فرانسه، حدود 1917 میلادی
 
 
 
زنان در حال کار در کارخانه موتورسازی «لینگلن» در «دیترویت»، سال 1918
 
 
 
زنان در جریان جنگ جهانی اول در کارخانه مهمات‌سازی شیکاگو، سال 1914
 
 
 
زنان در یک کارگاه آسیاب آرد در انگلستان، سال 1918
 
 
 
زنان در اداره نیروی دریایی در «بروکلین» امریکا
 
 
 
زنان عضو ارتش آمریکا در جنگ جهانی اول
 
 
 
یک زن در حال جارو کردن خیابان در آلمان
 
 
 
از چپ به راست: «نلی براون»، «لوسیا مک کالیک»، «ماری برین» و «فلورنس هیج» چهار تن از زنان دانشمند آمریکایی در آزمایشگاه
 
 
 
زنان کارمند در آمریکا
 
 
 
زنان لباس‌های سربازان جنگ جهانی اول را می‌دوزند، سال 1917
 
 
 
سه تن از فعالان حقوق زنان در مقابل ساختمان کنگره آمریکا طوماری برای حق رای در دست گرفته‌اند، ژوئن 1917
 

منبع: ایسنا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما