آداب و رسوم مردم شرق مازندران در ایام نوروز

آداب و رسوم مازندرانی‌ها در نوروز
سنت‌هایی مانند نوروزخوانی، مادرمه، بازی‌های بومی - محلی و سمنو پزان از آداب و رسوم کهن مردم مازندران است.
 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری؛ جشن نوروز از دیرباز در میان اقوام مختلف ايران زمين و در مازندران با شکوه خاصی همراه با آداب و سنن تاریخی و فرهنگی برگزار می‌شود و نوروز در شرق مازندران نيز دارای آداب و رسوم خاصی است.
 
مردم شرق مازندران در شهرهای بهشهر و گلوگاه، نكا، خليل شهر و رستمكلا در نوروز به خانه‌تکانی، سبزه ريختن، خريد لباس نو، نوروز خواني، پخت انواع شیرینی، عیدی دادن و دید و بازدید نوروزی پرداخته و با ايجاد فضايي شاد و مفرح براي خود و خانواده به سراغ سالي نو مي‌روند و بر اين عقيده‌اند كه اگر سال نو را با شادي شروع كنند تا پايان سالي خوش خواهند داشت.
 
مردم اين ديار و به خصوص بانوان شرق مازندران از یکی دو هفته پیش از نوروز به استقبال نوروز می‌روند و با خانه تكاني خبر از بهار و نو شدن زندگي مي‌دهند و به طور کلی جنب و جوشی در میان مردم پدیدار می‌شود، بوی عید را می‌توانی بشنوی و كم كم به بهار نزديك مي‌شوي با سبزه ريختن در منازل كه بانوان با گندم، جو، عدس و برخي از حبوبات ديگر سبزه ريخته و به نوعي اين سبزه ريختن شگون دارد و این درست زمانی است که می‌توان بوی بهار را در کوچه پس كوچه‌هاي شرق مازندران استشمام کرد.
 
از جمله آداب و رسوم مرسوم در بهشهر و گلوگاه و نكا، نوروزخواني است كه بعد از نيمه اول اسفند ماه در شهر و روستاي اين ديار مرسوم شده است و علي رغم برچيده شدن اين سنت در سال‌هاي گذشته اكنون به همت و تلاش مسئولان فرهنگي و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، نوروزخواني بعنوان سنت ديرينه اين ديار داراي رونق خاصي است و گروه‌هاي مختلف نوروزخواني در نيمه دوم سال با ساماندهي مناسب در سطح شهر و روستا پيام آوران نوروز لقب گرفته‌اند.
 
نوروزخوانان متشكل از چند نفر هستند كه يك نفر اشعار را مي‌خواند، يك نفر ساز مي‌زند، نفر ديگر كه به آن كوله‌كش می‌گويند به در خانه‌هاي مردم مي‌رود و مي‌خواند:
 
بادبهارون بيمو / نوروز سلطون بيمو/ مژده دهيد به دوستان / گل به گلستون بيمو /
 
و يا در برخي ديگر از اين نوروزخواني اشعاري همچون: بهار آمد بهار آمد خوش آمد/ علي باذولفقار آمد، خوش آمد/ مژده آمدن سال نو و بهار را مي دادند و صاحب خانه نيز با دادن پول، شيريني، گردو و تخم مرغ از آنان پذيرايي مي‌كند.
 
باورهای مردم شرق مازندران در قبل از آمدن نوروز و زمان فرا رسيدن نوروز بسيار فراوان است: با پايان خانه تكاني براي عيد نوروز، شب قبل از عيد نوروز كه در بين مردم شرق مازندران به شب عرفه معروف است در برخي از مناطق شرق مازندران و روستاها متداول است كه بر سر درب منازل و چهار گوشه منزل شمع روشن كرده و با اين روشنايي به استقبال بهار و نوروز باستاني مي‌روند.
 
خوردن سبزي پلو ماهي در شب عيد از ديگر آداب و رسومي است كه در شرق مازندران و در شهرهاي بهشهر، نكا و گلوگاه متداول است و مردم اين ديار درشب عيد سعي دارند كه سبزي پلو با ماهي ميل كنند تا سبزي برنج كه نشان از سبزي و طراوات است در كنار ماهی كه نشان از روشنی و جنب و جوش است ميل شده و اولین غذای سال نو را با نشانه های خوب خدا آغاز كنند و شکرگزار نعمت‌های بیکران خداوند باشند.
 
هنگام تحویل سال همه لباس نو می پوشند و بر سر سفره‌اي كه از قبل توسط مادر خانه تهيه شده و با شيريني و نان‌هاي محلي، سبزه، ماهي و سفره هفت سين، رشته برشته و غيره تزيين شده است مي‌نشينند و با تلاوت قرآن كه معموملا در لاي اين قرآن پولي است كه هم نشانه بركت است و هم بعنوان عيدي براي اهل خانه و مهمانان استفاده مي شود به استقبال سال نو مي‌روند.
 
عیدی دادن و عیدی گرفتن نزد مردم بهشهر و گلوگاه مرسوم است و مخصوصا" جوانانی که نامزد دارند و شب عید و يا روز عيد برای نامزدشان عیدی می‌فرستند و بزرگان فاميل نيز در نوروز به فرزندان خردسال و نوجوانان عيدي مي‌دهند و رسم است كه کودکان و نوجوانان صبح روز عید به در منزل بزرگان فامیل مانند پدربزرگ، مادر بزرگ، خاله و عمه رفته و عيدي مي‌گيرند و سال نو با حضور همه افراد خانواده با ديد و بازديد از اقدام و آشنايان آغاز مي‌شود.
 
مردم شرق مازندران در شهرهاي بهشهر، نكا و گلوگاه همچون ساير شهرهاي مازندارن در تمام طول سال پذيراي مهمان از اقصي نقاط كشور هستند اما ایام نوروز و پذیرایی از میهمانان نوروزی در سفره مردم بهشهر و شهرهاي شرق مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد كه با حضور در جمع گرم مردم اين ديار مي‌توانيد نوروزي خوب، با نشاط و سرزنده با با طعم بهار و غذاهاي محلي مازندراني تجربه كنيد.
 
شهرستان گلوگاه نيز بعنوان آخرين شهرستان مازندران در شرق اين استان با دارا بودن مردمي خون گرم و داراي دو لهجه تركي و مازني نيز از هم اكنون پذيراي مهمانان نوروزي است و با دارا بودن فضاي بكر جنگلي در توسكا چشمه، و فضاي دل انگيز در ساحل درياي آرام گلوگاه سفري دلنشين را در اين شهر تجربه كنيد.
 
ظرفیت‌های مختلف موجود در بخش گردشگری شهرستان‌هاي بهشهر، نكا و گلوگاه براي پذيرايي از مهمانان نوروزي با امكانات رفاهي مناسب آماده ميزباني است و همچنين میزبانی از میلیون‌ها زائر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در اين ايام كه برای رفتن به مشهد، مازندران را انتخاب كرده و از شرق مازندران عبور می‌کنند افتخاری بس عظیم برای مردم این خطه محسوب می‌شود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما