متن بیانیه پایانی کنگره بین المللی سربداران

بسم الله الرحمن الرحيم

 

سبزیم که از نسل بهاران هستیم         پاکیم که از تبار باران هستیم

دور است ز ما تن به مذلت دادن      ما وارث خون سربداران هستیم

 

         حمد و سپاس پروردگاري را سزاست كه ديگر بار فرصت زايش خرد در پرتو انديشه، انديشه‌اي متأثر از نور، معرفت الهي و حق‌جويي را براي نماياندن و شكوفايي يكي ديگر از پديده‌هاي تابناك ارزاني داشت، همان‌كه امروز از آن به نام:

"كنگره‌ي بين‌المللي هفتصدمين سالگرد نهضت سربداران"

ياد خواهد شد و تا دوردست ادب پَر خواهد کشید و به قلم انديشه ورزان و در اين وقت و مقام و به همت مردم بيدار و سرافراز ديار سربداران سبزوار، در فضايي متأثر از دانش و معرفت به نام:"دانشگاه حكيم سبزواري" ثبت شد که این مهم به بركت ورود انديشمندان، خردورزان، محققان، پژوهشگران و اهل علم در تاريخ 26 لغايت  27 آذرماه سال 1394 در سرزمين ايران زمين و خاستگاه مردم سربدار شهر سبزوار رقم خورد.

          امروز، اراده‌ بر آن قرار گرفت تا ديگر بار يكي از بزرگ‌ترين و شايد مهجورترين وقايع و رخدادهاي تاريخي ملت ايران را در تاريخ نوع بشر زلال جان بنمایاند و اهميت و  والایی آن را با برگزاري اين كنگره‌ي عظيم در قالب مقالات علمي و پژوهشي به مردم شريف ايران و جهان يادآور شود.

          دانشگاه حكيم سبزواري به حكم رسالت خطير علمي و پژوهشي خود و در راستاي کنشی شگرف، با گستره بين‌المللي، ملي و هويتي، براي شناخت و شناساندن ديگر بار نهضت تاريخي و سترگ سربداران، به حكم پيشنهاد خردمندان و انديشمندان اين سامان، علمدار اين حركت بزرگ شد.

          حال كه اين امر خطير مصادف با روز وحدت حوزه و دانشگاه گشت و مصداق عینی این مهم قرار گرفت، به بركت حضور ميهمانان عالي‌قدر از ملل جهان و استقبال بي‌نظير ملت ايران و مردم شريف سبزوار به سرمنزل مقصود رسيد، فرض است تا با صدور اين قطعنامه، خواسته‌هاي اين كنگره‌ي جهاني را كه برگرفته از محتواي مقالات و پژوهش‌ها و تحقيقات به عمل آمده و خواسته‌ي حاضران در اين كنگره است به سمع و نظر اصحاب قلم، اهل علم و دولتمردان جمهوري اسلامي ايران برسانيم.

          قطعنامه‌اي كه به پاس اين حركت علمي بزرگ، موجب ارزيابي، شناخت و آسيب‌شناسي نهضت سربداران در تاريخ ملت ايران و جهان گرديد.

 

مفاد قطعنامه‌ي كنگره‌ي بين‌المللي هفتصدمين سالگرد نهضت سربداران

1-    شرکت کنندگان محقق و دانشمند در کنگره مصرّند تا نشان عالی سربداران که به وجه شایسته طراحی شده است ضمن حفظ و ثبت ملی آن به نام دانشگاه حکیم سبزواری همه ساله به اندیشمندان و آزادگان و نیز بزرگانی در توسعه این خطّه همت می گمارند توسط دانشگاه حکیم سبزواری اعطا شود.

2-    شرکت کنندگان ضمن تقدیر ویژه از جناب آقای دکتر علی جنتی وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین استقبال از پیشنهاد هدفمند و ارزشمند ایشان مبنی بر ایجاد جایگاهی خاص برای جایزه ملی سربداران، مصرّانه خواستارند تا ضمن اجرایی شدن این مهم، جایزه ویژه همه ساله به محققان، اندیشمندان و آزادیخواهان میهن عزیز اسلامی تقدیم شود.

3-    فراز و فرود تحولات منطقه ایجاب می نماید که توجه جدی و دائمی به فرهنگ مقاومت به عمل آید از این رو محققان، پژوهشگران، اصحاب قلم و مردم خطّه سربداران از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست مي‌نمايند، به طريق ممكن نسبت به نام‌گذاري روزی در تقويم كشور جمهوري اسلامي ايران به نام " نهضت سربداران" اقدام و اهتمام نمایند.

4-    شركت‌كنندگان در كنگره، اتفاق نظر دارند خیزش بزرگ مردمی نهضت سربداران باید از جنبه های مختلف مورد کالبد شکافی قرار گیرد و اثرات ارزشمند و البته آسیب های فراروی آن را با ایجاد نهادی فراخور و بین المللی به صورت هدفمند و دایمی مورد عنایت قرار گیرد.  از این رو ضرورت برگذاری کنگره به صورت دو سالانه در گستره بین المللی را پیشنهاد می دهد.

5-    شركت‌كنندگان كنگره به وزارت محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می نمایند که در نگارش کتاب های درسی، معرفی و بررسی جایگاه نهضت سربداران به نحو شایسته مدنظر قرار گیرد.

6-     شركت‌كنندگان در این كنگره از شوراها و شهرداری های کلان شهر های کشور بویژه تهران بزرگ درخواست می نمايند، نسبت به نام‌گذاري مکان شهری مناسبی در تهران با نام "سربداران" اقدام فرمایند.

7-    شركت‌كنندگان در كنگره از متوليان فرهنگ و هنر كشور، به ويژه از سازمان محترم ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري انتظار دارند به ضرورت " فرآيند موزه‌اي شدن نهضت سربداران" نسبت به ایجاد جایگاهی ویژه تحت عنوان شهر موزه ی سربداران مشتمل بر حوزه های مختلف آیینی ، علمی و همچنین توریسم اهتمام ورزیده و اقدام جدی و عملی نموده و با اختصاص بودجه در برنامه‌هاي ميان مدت و درازمدت آن سازمان محترم براي تحقق اين پيشنهاد كه موجب شكوفايي بخشي ارزشمند از تاريخ ملت ايران و جهان مي‌گردد، مساعدت و عنايت لازم مبذول دارند.

8-    شركت‌كنندگان در كنگره، تقدير و تشكر خود را از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، هم‌چنين تهيه‌كننده، كارگردان و بازيگران ارجمند سريال نهضت سربداران كه موجب روشنگري بخشي از اين نهضت در عصر حاضر و آگاهي ملت ايران گرديد را به حضور ايشان تقديم مي‌دارند و از ریاست محترم سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تقاضا می شود عنایت ویژه و اقدامات شایسته برای ایجاد شبکه ی صدا وسیمای سربداران در شهرستان سبزوار مبذول دارند.

9-    به سازمان محترم میراث فرهنگی و وزارت محترم راه، مسكن و شهرسازي پیشنهاد می شود با طراحی و ایجاد نمادی مناسب، در مسير جاده‌ي بين‌المللي تهران ـ مشهد و بالعكس، و نیز درج عنوان:

"ورود به حوزه‌ي قيام و نهضت تاريخي سربداران"

اهتمام جدی به عمل آورند.

10-                         محققان، پژوهشگران، اصحاب قلم و ميهمانان خارجي حاضر در كنگره‌ي بين‌المللي، صميمانه‌ترين مراتب تقدير و تشكر خود را از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رياست كنگره و رياست محترم دانشگاه حكيم سبزواري به عنوان دبیر کنگره، سازمان‌ها، ارگان‌ها، نهادها و حاميان اين حركت عظيم علمي و تحقيقاتي اعلام داشته و اميد دارند ضمن تحقق خواسته‌هاي شركت‌كنندگان در اين كنگره به حكم مفاد اين قطعنامه، در راه بازشناسي و تحقق هرچه تمام‌تر در حوزه‌ي فرهنگ، هنر و آيين ملت ايران و مردم شريف سبزوار پس از این نیز از هيچ كوششي دریغ ننمایند.

11-  شركت‌كنندگان در اين كنگره نیز از همّت عالي دانشگاه حكيم سبزواري، دست‌اندركاران ستادهاي محترم سياست‌گذاري كنگره، كميته‌هاي محترم علمي، اجرايی، هنري، تشريفات و همه‌ي همكاران كنگره كه فضايي علمي، امن و محترم براي حضور محققان پديد آوردند، صميمانه تقدير و سپاسگزاري مي‌نمايند.

 

27 آذرماه سال 1394هجری شمسی مصادف با هفتم ربيع‌الاول 1437 هجري قمري و برابر با 19 دسامبر سال 2015  ميلادي

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما