دکتر علی اصغر مولوی دانشمند فیزیک دان ایرانی و استاد تمام دانشگاه حکیم سبزواری

 
 
دکتر علی اصغر مولوی دانشمند فیزیک هسته ای و استاد تمام عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری فیزیک هسته ای و عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران است.
 
وی در دهم شهریور ماه 1352 در روستای شامکان از توابعسبزوار به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در دبستان ناصرخسرو و دوره راهنمایی را در مدرسه کامران نجات‌الهی این روستا سپری کرد. در دوره دبیرستان، دو سال نخست را در دبیرستان ایوب محمودی و دو سال آخر را در دبیرستان معراج با موفقیت گذراند. در این مدت در «خانه دانش‌آموزی» که شادروان مرحوم حاج شیخ عباسعلی رحیمی برای برخی از محصلان در سبزوار دایر کرده بود، دیپلم گرفت.
در سال 1370 در رشته فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و در سال 1374 با کسب رتبه اول، از ایندانشگاه لیسانس گرفت و در این زمان که به کاربردهای فیزیک هسته‌ای در علم پزشکی بسیار علاقه‌مند شده بود، در دوره کارشناسی ارشد و سپس دوره دکترا در رشته فیزیک هسته‌ای شرکت کرد و در همین دانشگاه به تحصیل پرداخت. سرانجام، در سال 1382 تز دکترای خود را با راهنمایی دکتر کوهی، با عنوان «اعمال وابستگی به زمان محاسبات مونت کارلوی کد MCNP» به پایان رساند.
در دوران دانشگاه، از استادان بسیاری دروس دانشگاهی را آموخت. در دوران تحصیل در دانشگاه فردوسی، افتخار شاگردی استادان ارجمندی همچون: دکتر کوهی، دکتر هادی‌زاده، دکتر رحیمی، دکتر ایزدی، دکتر سربیشه‌ای، دکتر شاه طهماسبی و مرحوم دکتر میلانی را داشت. وی درباره علل و عوامل موفقیت خود معتقد است: «اول از همه، کمک خداوند متعال بوده و بعد زحمات پدر و مادر و خانواده‌ام که قدردان زحمات بی‌دریغشان هستم و تمام موفقیت‌هایم را مدیون آنها می‌باشم. پدرم با آنکه کشاورز است، در موفقیت من تأثیر بسزایی داشته و مادرم که سواد قرآنی دارد، مشوق اصلی‌ام در امور تحصیلی بود. همسرم نیز همواره در تمام سختی‌ها و مشکلات با صبوری‌اش دوشادوش من بود...».
دکتر مولوی، علاوه بر تدریس، به طور متوسط 6 ساعت به کارهای علمی و تحقیقاتی می‌پردازد. پیش از این، مطالعاتی در زمینه شعر، بویژه غزلیات حافظ شیرازی، مثنوی معنوی و رباعیات خیام داشته‌ و در زمینه تاریخ ایران و روانشناسی بویژه روی کتاب‌های دکتر «وین دایر» تحقیقات و مطالعاتی کرده‌ است. قصد و هدفش در انجام این مطالعات و پژوهش‌ها، بویژه در رشته علمی خودش، خدمت به جامعه علمی کشورش می¬داند.
او در سال 2002 برای گذراندن یک دوره یک ماهه، به شهر تریست ایتالیا سفر کرد و در «مرکز بین‌المللی فیزیک نظری پرفسور عبدالسلام» (ICTP) شرکت نمود که نقطه جدی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی وی در رشته فیزیک پزشکی محسوب می‌شد. چهار ماه بعد، به کمک پرفسور فورلان رئیس بخش TIRL این مرکز، یک دوره نه ماهه تحقیقاتی را در بخش فیزیک پزشکی بیمارستان ماژوره دانشگاه شهر تریست گذراند و نتیجه آن تحقیقات را در نشریات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رساند. فوریۀ 2006 نیز مجدداً در یک کارگاه پیش‌رفته فیزیک پزشکی همانجا حضور یافت که دانشمندان و محققان مختلفی از سراسر دنیا در آن شرکت داشتند. در مجموع، این سفرهای تحقیقاتی، تأثیر بسزایی در شیوه تحقیقات علمی و نحوه حل مسائل علمی‌‌اش داشتند.
 
کنگره بین‌المللی فیزیک پزشکی، هر سه سال یک بار در سطح جهانی و به همت سازمان جهانی فیزیک پزشکی (IOMP) و حمایت سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود. سال 2003 در سیدنی استرالیا بود که او با همکاری مهندس بینش، مقاله‌ای به آن ارائه کرد. پنجم تا دهم شهریور سال 2006 نیز این کنگره در «سئول» مرکز کرۀ جنوبی برگزار شد که حدود 900 مقاله علمی به آن ارائه شده بود. او نیز با سه مقاله شرکت کرد و هر سه مقاله پذیرفته شد. موضوع و عناوین مقالات وی عبارت بودند از: «اندازه‌گیری گاز رادون در آب شُرب مشهد»، «محاسبات دُز ناشی از چشمه رادیواکتیو پالادیوم برای درمان سرطان های پروستات» و «محاسبات دُز ناشی از چشمه رادیواکتیو استرانسیوم برای بازگشایی گرفتگی رگ‌ها».
دکتر مولوی از اعضای «خانه فیزیک سبزوار» نیز می¬باشد. خانه فیزیک سبزوار به همت دکتر سیدعلی اصغر علوی و همکاری برخی دبیر فیزیک این شهر در سال 1383 تأسیس شد و تاکنون فعالیت‌های خوب و ارزشمندی داشته است. دکتر مولوی نقش مهمی در تشکیل «دفتر توسعه دهستان شامکان» داشته و در این راه خدمات ارزشمندی ارائه داده که مورد تقدیر است. 
 
کتاب های چاپ شده:
 
EMITEL- Encyclopedia of Medical Physics and Multilingual Dictionary of Terms
تئوری ارتعاشات و کاربردها
فرمول های فیزیک
فصل 7 از کتاب Applications of Monte Carlo Method in Science and Engineering
کاربرد کامپیوتر در فیزیک
 
 
مقالات علمی:
 
Application of a color scanner for 60Co high dose rate brachytherapy dosimetry with EBT radiochromic film
اندازه گیری گاز رادون و تورون در مجاور گسلهای فعال شمال شرق ایران
Calculation of Positron Distribution in the Presence of a Uniform Magnetic Field for the Improvement of Positron Emission Tomography (PET) Imaging Using GEANT4 Toolkit
calculation of total energy deposition and mean glandular dose in Brest from W/Rh target-filter x-ray spectrum
Comparison of the Dose Distribution Curves of Cs 139, I-125 and Pd-103 Radioactive Sources Using in Prostate Brachytherapy
Comparison of the Light Charged Particles on Scatter Radiation Dose in Thyroid Hadron Therapy
Dose calculation radiopharmaceutical 153Sm-EDTMP for therapy of bone methastases
Dose distribution verification for GZP6 sources: a comparison of Monte Carlo, radiochromic film, and GZP6 treatment planning system
Estimation of the effective dose from radon ingestion and inhalation in drinking water sources of Mashhad, Iran
High dose rate brachytherapy dose distribution measurements using EBT radiochromice film and a color sacner
Impact of range straggling and multiple scattering on proton therapy of brain, using a slab head phantom
Measuring Radon and Radium concentration in 50 samples of drinking water sources of Mashhad
Monte carlo and experimental verification of dose distribution around the HDR brachytherapy GZP^ source number two
Monte carlo simulation of dose perturbation in different breast tissues induced by radiographic contrast inside brachytherapy balloon applicators
SEASONAL VARIATION OF RADON GAS CONCENTRATION IN THE WATERS OF SHANDIZ
SUGGESTION OF PROPER BOUNDARY CONDITIONS TO SOLVE SCHRÖDINGER EQUATION NUMERICALLY
Using Matrix superposition method for 3 dimentional dose calculation in brachytherapy
برآورد بهترین بازه انرژی تابش آلفا برای پرتودرمانی یک تمور موضوعی در پستان
برآورد بهينه بازه انرژي پروتون براي درمان سرطان تيروئيد
بررسی پارامترهای دوزیمتری جشمه براکیتراپی کبالت GZP6 از ریق شبیه سازی مونت کارلو و مقایسه آن با پارامترهای دوزیمتری چشمه های دیگر
بررسی عوامل موثر در میزان دوز جذبی پستان در ماموگرافی به کمک کد MCNPX
بررسی وابستگی تراکم رادون آب چاههای شرب ساری به عمق چاه
بهينه سازي مكان چشمه ها در طراحي درمان راديوتراپي با استفاده ازالگوريتم ژنتيك
بهينه سازي مكان چشمه هاي براكي تراپي در دو بعد و سه بعد با كاربست الگوريتم ژنتيك
دوز جذبي بتا و گاماي يد 131 در تيروئيد بيضيگون و ساير اندام¬هاي گردن با استفاده از کد MCNPX
دوزسنجی ایزوتوپهای Re180 ، Re182 ، Re186 و Re188 بزای درمان سزطانهای پوستی با استفاده ازکد VARSKIN
شبیه سازی واپاشی هسته ای و تعیین عمر زمین به روش مونت کارلو
محاسبه تراکم اجداد رادون به روش تحلیلی
مطالعه وابستگی پاسخ فیلمهای رادیوگرومیک به انرژی تابش گاما در دوزیمتری با استفاده از کد MCNP
مقايسه دوز جذبی بتای ايزوتوپ‌های 203Hg، 166Ho و 177LU در کرتکس و مدولای کليه سه پارچه و کليه يکپارچه به روش مونت کارلو
 
 
منابع مورد استفاده:
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما