دود بد حسابی بیمه دی به چشم جانبازان می رود / مراکز درمانی تمایلی به همکاری با بیمه دی ندارند


الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
چند وقتی است که جانبازان و جامعه ایثارگری سبزوار که تحت پوشش بنیاد شهید قرار دارند، از نحوه دریافت داروها و خدمات بهداشتی و درمانی که متولی بیمه ای آن بیمه دی می باشد، گلایه دارند. برخی داروخانه های شهرستان نیز بخاطر بد عهدی بیمه دی در پرداخت مطالباتشان در همکاری با این بیمه تجدید نظر کرده و برخی نیز درصدد لغو همکاری با این بیمه هستند که در این بین برای جانبازان و ایثارگران تحت پوشش این بیمه مشکلاتی بوجود آمده است. به عنوان مثال داروهای خارجی مورد نیاز جانبازان عزیز کمتر و به ندرت در اختیارشان قرار می گیرد و علت آن هم تاخیر در پرداخت بیمه عنوان شده و بطوریکه دارو عمدتا به صورت آزاد در بازار ارائه می شود.
 
خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه این مشکل جانبازان عزیز شهرمان را سوژه جدیدترین گزارش خود قرار داد تا انشاالله کمکی به حل آن بشود.
 
در ابتدای گزارش صحبتی داشتیم با داروخانه ها که به طور جدی از عملکرد بیمه دی گلایه مند هستند. متصدی یکی از داروخانه های طرف قرارداد بیمه دی، به خبرنگار اسرارنامه گفت: بیمه دی بیمه فوق العاده بدی به لحاظ عمل به تعهداتش است. در قبل از این بنیاد شهید با بیمه ایران قرارداد داشت و داروخانه ها مشکلات کمتری برای مطالبات خود داشتنند. اما کارشناسان و یا مدیر عامل بیمه دی انگار نمی خواهند کار به روال طبیعی طی شود و کسوراتی برای داروخانه های طرف قرارداد با بیمه در نظر گرفته می شود که قانونی نیست. 
 
این متصدی داروخانه که نخواست از او و داروخانه اش نامی در گزارش برده شود، افزود: ما یک سال با این بیمه کار کردیم چندین بار برای کسورات غیر قانونی این بیمه با آنها تماس داشتیم، اما بهانه تراشی می کردند. برای نمونه چرا در نسخه های بیمار مهر نظام پزشکی یا تاریخ ناخوانا است . 
 
وی افزود: بیمه دی نه معوقات و نه کسورات خود را از تیرماه سال گذشته به داروخانه ما پرداخت نکرده است. در مجموع این بیمه بابت نسخه های بیمه شدگان بنیاد شهید مبلغ 16 میلیون تومان تنها به داروخانه ما بدهکار است و جوابگوی معوقات خود نیست و به لحاظ اینکه این بیمه در شهرستان نمایندگی ندارد و جوابگوی تلفن های خود نیستند، مجبور به مراجعه به دفتر مرکزی این شرکت در مشهد هستیم.
 
 او گفت: داروخانه ما هیچ قرادادی با بیمه دی از ابتدای آذرماه سال گذشته ندارد، چون کسورات زیادی را در نظر می گرفتند به خصوص برای نسخه هایی با مبلغ بالا که 500 هزار تومان دارو  را در بر می گرفت. 
 
این متصدی داروخانه اظهار کرد: با تمام سختی هایی که بیمه دی دارد، اما با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از داروهای مورد نیاز جانبازان در داروخانه ما وجود دارد و باید جوابگوی مشتری های خود باشیم، با اینکه طرف قرارداد با بیمه دی نیستیم، با فاکتور داروی مورد نیاز را در اختیار جانبازان قرار می دهیم که بهتر است تجدید نظری در این رابطه صورت گیرد. 
 
در مراجعه به داروخانه ی دیگری که بر روی درب آن نوشته شده با بیمه دی قرار داد دارد، صحبت های داروخانه قبلی تکرار شد. آنها نیز از تاخیراتی که این بیمه در پرداخت مطالبات آنها دارد، گله مند بودند و می گفتند با کمبودهایی که به لحاظ دارویی داروخانه ها با آن روبرور هستند، روند پرداخت بدهی بیمه دی به ما با تاخیر همراه است ما باید دارو را نقد خریداری کنیم اما بیمه که باید در مدت زمان دو ماهه این مبالغ را پرداخت کند اقدامی انجام نمی دهد . 
 
آخرین پرداختی بیمه دی به داروخانه ما اردیبهشت ماه بوده، هم اکنون 8 ماه از  این تاریخ می گذرد اما نه تنها بیمه مبلغ بدهی خود را پرداخت نکرده، بلکه کسورات زیادی را متوجه ما کرده است. 
 
وی گفت: بهرحال از آنجایی که این داروها رایگان در اختیار داروخانه ها قرار نمی گیرد، باید مبلغ پرداخت کنیم تا داروی مورد نیاز بیماران را تهیه  کنیم که برگشت طولانی مطالبات داروخانه ها توسط بیمه دی سبب می شود تا ما نیز در فروش داروهای خارجی مورد نیاز بیماران طرف قرارداد با بیمه دی صرف نظر کنیم. 
 
در ادامه این‌گزارش داروخانه ای دیگر نیز اظهار کرد: به دلیل معوقات طولانی که بیمه دی در پرداخت مطالبات داشت دلیلی برای ادامه کار با این بیمه نداشتیم و بعد از گذشت چهار ماه، قرارداد خود  با بیمه دی را فسخ کردیم. 
 
در ادامه گزارش هم صحبت یکی از داروسازان یا بهتر بگویم متولی یکی از داروخانه های مرکز شهر شدم او نیز صحبت های همکاران خود را تایید کرد. گلایه شدید این داروخانه از نحوه پرداختی های بیمه دی به گفته خودش سبب شد تا  وی دفتر مطالبات خود را روی میز بگذارد و پرداختی دیگر بیمه ها را با بیمه دی مقایسه کند. بیمه نیروهای مسلح پرداختی تا پایان مهرماه، تامین اجتماعی پرداختی  پایان تیرماه، خدمات درمانی پایان شهریورماه و بیمه دی پایان اردیبهشت ماه. 
 
وی افزود: بیمه دی علاوه بر تاخیر زیادی که برای مطالبات داروخانه ها دارد کسوراتی را در نسخه ها مد نظر قرار می دهد که بی معنی است و برای ما توجیه ندارد اما با تمام این مسائل جوابگوی مشتری های خود هستیم و داروی مورد نیاز بیماران را در اختیار آنها قرار می دهیم اما بیمه دی باید تجدید نظری درکار خود داشته باشد. 
 
وی یادآور شد: مشکل همه همکاران ما در داروخانه ها بازگشت بسیار طولانی مدت مطالبات از بیمه دی است، سرمایه از داروخانه خارج می شود اما بیمه دی پاسخگوی بدهی های خود نیست در این وضعیت اقتصادی و با توجه به کمبودات دارویی چرا منابع مالی خود را به خطر اندازیم. داروخانه ها اجباری برای کار با بیمه دی ندارند. 
 
همچنین متصدی یکی از آزمایشگاه های سطح شهر  گفت: نحوه پرداختی طولانی مدت مطالبات از بیمه دی سبب شده تا آزمایشگاه ها همکاری با این بیمه نداشته باشند و اکثرا بیمه دی را قبول ندارند. بهرحال هزینه های آزمایشگاه رقم بالایی است و ما با این نحوه پرداخت نمی توانیم ریسک  کنیم. 
 
وی افزود: اما این بی تعهدی سبب نشده تا بی احترامی به قشر جانباز داشته باشیم،‌ منابع مالی ما محدود است اما چشم پوشی در ارائه خدمات درمانی بیمه شدگان بنیاد شهید  نداریم و با ارائه فاکتور  کار آنها را انجام می دهیم.
 
همچنین برخی از پزشکان نیز گلایه مند از وضعیت پرداخت مطالبات خود از بیمه دی هستند در صحبت با برخی از  آنها مشخص شد که قبلاً در مراجعه ایثارگران و یا خانواده شهدا به مطب پزشکان وجهی به عنوان ویزیت از آنها گرفته نمی شده است اما این موضوع  هم اکنون وجود ندارد.
 
یکی از پزشکان عمومی در صحبت تلفنی خود با خبرنگار اسرار نامه با ابراز نارضایتی از نحوه پرداختی بیمه دی اعلام کرد: هم اکنون یکسال است که این بیمه بدهی خود را به ما پرداخت نکرده است اما با وجود این بی تعهدی، حساب خانواده شهدا با بیمه دی جداست و چون احساس دین به شهدا و جانبازان دارم با کمال میل خدمات درمانی بیماران را به روال سابق انجام می دهم.
 
در ادامه این گزارش با توجه به گلایه های جامعه تحت پوشش بنیاد شهید بویژه جانبازان و اعتراضات داروخانه ها، آزمایشگاه ها و پزشکان در بی تعهدی بیمه دی در پرداخت مطالبات، صحبتی با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار صورت گرفت که به شرح زیر است:
 
 
در قرارداد جدید، بیمه دی قول پرداخت زودهنگام بدهی خود را داده است

مهدی محتشم  در این باره توضیح داد: بنیاد شهید سه سال است که  با بیمه دی قرارداد دارد و در قبل از این، بیمه ایران طرف قرارداد این نهاد بود. این در برهه ای بود که وضعیت مالی و ریالی را دولت به خوبی پشتیبانی می کرد و بیمه ایران نیز بدون کمترین تنش جوابگوی پرداختی ها بود. این بیمه در شهرستان نمایندگی دارد و  به عنوان یک بیمه قدیمی مورد قبول همه است و حتی خانواده های تحت پوشش بنیاد نیز متقاضی استفاده از خدمات این نوع بیمه هستند. 

وی افزود: اما بیمه دی در شهرستان نمایندگی ندارد و دفتر مرکزی آن در مرکز استان است و بنیاد برای راحتی کار خانواده های بنیاد دفتری را در محل اداره  مستقر کرده تا دو نفر نیرو از شرکت ارزیاب، اسناد و مدارک بیمه شدگان را جمع آوری و  ارزیابی کرده و به دفتر مرکزی بیمه دی در  مشهد ارجاع می دهند.

محتشم اظهار کرد: علت نارضایتی که خانواده های تحت پوشش از خدمات بیمه دی دارند  از عدم پرداخت برخی فاکتورهایی است که در تعهد بیمه نیست. به عنوان مثال فاکتور دندانپزشکی و عینک مشمول بیمه تکمیلی نمی شود و هیچ پرداختی برای آن صورت نمی گیرد به جزء موارد تخصصی که ناشی از ضایعه جبهه و جنگ باشد.

وی افزود: اما کارشناسان شرکت ارزیاب مستقر در اداره به علت عدم آشنایی با تعهدات بیمه دی هر نوع فاکتوری را از جامعه هدف بنیاد قبول می کنند و چون بیمه شدگان دارای بیمه تکمیلی هستند و این گمان که هر فاکتوری قابل پرداخت است، مدارک را به کارشناسان تحویل و آنها نیز به مرکز استان ارجاع می دهند و در بررسی هایی که بیمه دی دارد فاکتورهایی که جزء مفاد قرارداد بیمه دی نباشد به شهرستان برگشت زده می شود، که همین علت موجب گلایه خانواده ها بویژه جانبازان شده است.

 

بیمه دی بدهی های سال گذشته را کامل پرداخت کرده است 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار ادامه داد: بیمه دی تمام فاکتورهای جامعه هدف که مربوط به سال 97 بوده و همچنین بدهی خود با داروخانه های طرف قرارداد را تا پایان اردیبهشت ماه تسویه کرده است و اگر بیمه شده و یا داروخانه ای فاکتور از قلم افتاده ای دارد  که جزء تعهدات بیمه دی است و هنوز پرداختی آن انجام نشده به بنیاد شهید مراجعه کند، قطعا شخص بنده پیگیری برای مطالبات آنها خواهم داشت.

 وی گفت: برخی بیمه شدگان طی مراجعاتی که به حوزه درمان بنیاد داشتند فاکتورهایی را ارائه دادند که از دید آنها پرداختی برای آن انجام نشده بود. اما با پرینت حسابی که توسط واحد حقوقی آنها گرفته شد، مشخص گردید که فاکتور درمانی آنها پرداخت شده است.

محتشم افزود: در نشستی که با مدیرعامل بیمه دی داشتیم وی اعلام کرد طبق قولی که دولت برای واریز پول داده به محض تزریق، بیمه تمام بدهی خود را با جامعه هدف تسویه خواهد کرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا چند سال قبل تمام هزینه های درمانی بیمه شدگان با ارائه فاکتور توسط بنیاد پرداخت می شد ولی اکنون نه اظهار کرد:

نحوه پرداختی فاکتورها تا سال 84 با توجه به اینکه تعداد مراجعین کم و مبلغ فاکتورها اندک بود از طریق خود بنیاد شهید انجام می شد. اما به مرور زمان با افزایش جامعه هدف و سطح هزینه ها و تخصصی شدن حوزه، تصمیم گیری شد تا از سازمان های بیمه گر در این زمینه استفاده شود

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اسرارنامه مبنی بر اینکه سرانه هر نفر از بیمه شدگان بنیاد سالانه حدود ۲ میلیون تومان است که این‌مبلغ سالانه به میلیاردها تومان پول می رسد. اگر بیمه مشکلی در پرداخت مطالبات خود دارد چرا ورود به این‌موضوع داشته است، افزود: بیمه دی از بدنه بنیاد شهید است و بنیاد هیچگاه به عنوان یک فعالیت اقتصادی آن را در نظر نگرفته است. این بیمه ملزم شده تا کار جامعه هدف را انجام دهد. بهرحال همه به توان مالی بیمه ایران واقف هستند این بیمه قابل مقایسه با بیمه دی نیست. اما به لحاظ کمبود نقدینگی که متوجه همه دستگاه های اجرائی است در زمان برگزاری مناقصه سازمان های بیمه گر به دلیل نبود نقدینگی تمایلی به انعقاد قرارداد با بنیاد شهید نداشتند و به همین علت کار به بیمه دی واگذار شد.

او تصریح کرد: پرداخت تعهدات بیمه ای شرکت دی در گرو تزریق پول از دولت است و از آنجایی که دولت در تزریق پول تاخیر دارد و بیمه دی نیز  نمی تواند پاسخگوی قراردادهای خود باشد. اما در  قرار داد جدیدی که آذرماه  امسال با بیمه دی بسته شده، مدیر عامل دی، قول مساعد برای پرداخت بدهی های خود داده است. که امیدواریم نقدینگی به بیمه دی تزریق شود تا مشکلات جامعه هدف بنیاد کاهش پیدا کند

وی با ابراز گلایه از اینکه برخی مراکز درمانی خلاف آنچه قرارداد با بنیاد دارند عمل می کنند، افزود: ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که همکاری ویژه ای با بنیاد دارند اما بیشترین مشکل ما با بخش خصوصی است که علیرغم قراردادی که با بیمه دی امضاء کرده اند اما به تعهدات خود عمل نمی کنند. که در آخرین نشستی که با مدیر عامل بیمه دی داشتیم مقرر شد تا تعداد داروخانه ها را کاهش و فقط با داروخانه هایی که مراجعین  بیشتری از جامعه هدف بنیاد به آن مراجعه دارند قرارداد منعقد کنند که در جمع بندی نهایی تعداد داروخانه ها به ۲۰ مورد در سطح شهرستان رسید.

وی گفت متاسفانه همه این مراکز درمانی آگاه به شرایط بیمه دی هستند اما جامعه هدف بنیاد که به داروخانه مراجعه دارد آنها از فروش داروهای تخصصی و خارجی به ما امتناع می کنند و دارو را با قیمت  آزاد به فروش می رسانند که این جای گله مندی دارد و پاسخی که برای این اقدام به بیمه شدگان‌بنیاد شهید دارند، می گویند چون داروخانه برای خرید این داروها مبلغ نقد پرداخت می کند ما نیز دارو را نقد به فروش می رسانیم.

 
 
درادامه این گزارش به سراغ دو تن از جانبازان سبزواری نیز رفتیم. 
 
علی زرقانی یکی از جانبازان 15 درصد دیار سربداران به خبرنگار ما گفت: مشکلات پرداختی بیمه دی سبب شده تا مراکز درمانی بویژه پزشکان و داروخانه ها پاسخگوی خدمات درمانی ایثارگران و جانبازان نباشند
.
مدتی قبل به دلیل عارضه قلبی که دارم به مطب پزشک متخصص قلب مراجعه کردم که دفترچه درمانی بنده را قبول نکردند در قبل از اینکه بیمه دی مسئول پرداختی های جامعه هدف بنیاد شهید باشد با بیمه ایران قرارداد داشت و پزشک مبلغی برای ویزیت از ما دریافت نمی کرد و فقط از برگه نسخه کپی می گرفت و خود پیگیر مطالبات از بیمه می شد اما هم اکنون بیمه شدگان بنیاد شهید در قبال دریافت خدمات فاکتور دریافت می کنند و خودشان باید پیگیر دریافتی پول خود از بیمه دی باشند که این برگشت مبالغی که آزاد پرداخت می کنیم  یکسال بطول می انجامد.
 
وی افزود: اکثر مطب های پزشکان، داروخانه ها و آزمایشگاه ها  بیمه دی را قبول ندارند و با آن قرارداد نمی بندند، حتی مکان هایی که قرار داد با بیمه دی دارند حاضر به ارائه خدمات به ایثارگران نیستند و می گویند این بیمه بد حساب است. متاسفانه دود این بی تعهدی بیمه به چشم بیمه شدگان بنیاد می رود و با اینکه بارها این گلایه مندی به بنیاد شهید اعلام شده اما جوابی دریافت نکرده ایم. بیمه دی اگر پاسخگوی مطالبات نیست چرا بنیاد اصرار به ادامه کار با این شرکت دارد؟ 
 
علی داورپناه یکی دیگر از بیمه شدگان بنیاد شهید سبزوار در این رابطه به خبرنگار ما گفت: سال گذشته فاکتور درمانی به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان را به بنیاد تحویل دادم تا پیگیر آن باشند مدت طولانی گذشت اما خبری از برگشت مبلغ نشد. طی تماس هایی که با تهران گرفته شد کارشناسان شماره تماسی از  دفتر مرکزی بیمه دی در مشهد به ما دادند که بعد از چند روز پیگیری که بسیار سخت پاسخگوی تلفن بودند اعلام کردند که فاکتور شما ۸ ماه قبل به دلیل نقص در پرونده به شهرستان برگشت داده شده و پیامک آن نیز به شماره شما ارسال شده است که این عدم اطلاع به بنده موجب اعتراض ما شد.
 
وی افزود: در مراجعه به بنیاد شهید سبزوار کارشناسان بیمه، در ابتدا اعلام کردند پرونده در سبزوار نیست اما بعد مشخص شد که فاکتورهای بنده را بایگانی و در زونکن قرار داده اند.
 
داورپناه گفت: هم اکنون حدود یکسال است که خبری از برگشت مبلغ بیمه نشده و ما همچنان باید با بد عهدی بیمه دی گرفتار باشیم. بنده جزء بیمه شدگان  بنیاد شهید بودم که عدم پاسخگویی مراکز درمانی به دلیل وضعیت بسیار بد و  طولانی مدت پرداختی های بیمه دی سبب شد تا به بیمه خود در بنیاد پایان دهم و تحت پوشش بیمه تکمیلی ارگان محل خدمتم (دانشگاه حکیم سبزواری) قرار گرفتم.
 
 

بیمه دی تمایلی به پاسخگویی نداشت

در ادامه این گزارش برای شنیدن حرف های بیمه دی در این رابطه به سراغ آنان نیز رفتیم، اما در تماس با دفتر شرکت بیمه دی در مشهد برای پاسخ به مشکلات پیش آمده بعد از چند روز پیگیری مجدانه  مسئول دفتر بیمه عنوان کرد که  مدیر عامل با تلفن همراه خود مشغول صحبت است و فعلا نمی تواند پاسخگو باشد. اما مورد شما را به اطلاع وی می رسانیم. اما بعد از این مکالمه و وعده ای که برای پاسخگویی داده شد، خبرنگار ما در تماس های بعدی موفق به ارتباط تلفنی نشد و کارشناسان این شرکت نیز اعلام کردند ما مجاز به مصاحبه در این  رابطه نیستیم.

 

برای مطالعه گزارش های بیشتر به قلم الهام شبانی مقدم هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments

ایثارگر

اکثر صحبتها درست واکثر با بی احترامی وبرخورد زننده با ماهستن کی جوابگو دیگه گذشت وقت درشعار برایمان حرف میزنن درعمل هیچ دیگه کسی جواب سئوال ما را نمیده بقل معرف میگن .... از پل گذشته نه بیمه نه بنیاد ونه هیچ نها دولتی این عزیزان واین کهنه سربازان هیچ جای کشور جاه نارند وسلام
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما