چرا سبزوار به دارالمومنین معروف است؟


چرا سبزوار به دارالمومنین معروف است؟
نوشته اند : زمانی که "سلطان محمد خوارزمشاه" به سبزوار آمد به مردم اظهار داشت که نیک می دانم شما رافضی و شیعه مذهب هستید ! اما آنان به سبب تقیه انکار کردند و از همین رو سلطان برای آزمایش آن ها گفت : «اگر راست می گویید ، ابوبکر نامی پیش من بیاورید تا قول شما را باور کنم ! سرانجام بعد از تفحّص و جستجو فردی را به نام ابوبکر یافتند که در غایت ضعیفی ، لاغری و مریضی بود و چون او را به نزد سلطان آوردند وی خشمگین شد و گفت : این چیست ، نه مرده است و نه زنده ؟! مردم گفتند : ای سلطان ! ما را معذور دار که در ولایت ما ابوبکر بهتر از این پیدا نمی شود.
مولوی نیز که این داستان را به زبان شعر درآورده است ، در پایان چنین می سراید :
سبزوار است این جهان و مرد حق
اندراو بی رونق است و بی نسق
سبزوار است این جهان بیمدار
ما چو بوبکریم در وی خار و زار
آری ! بی سبب نیست که سبزوار را «دارالمومنین» می گفته اند ؛ چه آنکه ساکنان قدیمی و نیاکان آنان هماره به عترت نبوی عشق و محبت می ورزیده و مدافع حریم قرآن و اهل بیت (ع) بوده ا ند و خواهند بود.
منبع : سیمای سبزوار سرزمین سربداران / نوشته محمد ابراهیم احمدی / انتشارات نبوغ / چاپ اول : پاییز 1375 / صفحات 33 و 35

نظرت را بنویس
comments

کاملا موافقم

امیر

واقعاً متأسفم که با وجود این همه افتخارات تاریخی تا به حال این قدر حق سبزوار ضایع شده . سبزوار باید یکی از ده شهر اولی می بود که در کشور مرکز استان می شد. همه توانمندی های تاریخی ، فرهنگی ، سیاسی ، مذهبی ، اقتصادی را دارد فقط به خاطر چشم و هم چشمی بعضی همسایه های شرقی این طور تا به حال حق و حقوقش ضایع شده.

مرادیان

خود مردم سبزوار دست به ابادی بزنند اینکه دولت بیایید و کمک کند نداریم برای ابادی بیهق کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من و انان که مرا با فیلم به گناه کشاندن خداوند جزای انان را بدهد

مبینا رنجبر

چرا حق سبزوار را نمی دهید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما