فخرالدین حجازی مرد نطق های آتشین و چهره بارز سبزوار در عرصه سیاست ایران

فخرالدین حجازی در سال 1308 در سبزوار به دنیا آمد .تحصيلات ابتدايي را در مدرسه «اسرار»(حاج ملاهادي سبزواري) به پايان برد و سپس براي تأمين معاش، ضمن كار در بازار، در محضر علمايي چون شيخ عبدالله نوراني، ادبيات عرب را آموخت و در دبستان ملي سبزوار به تدريس پرداخت .

"وی تحصیلات خود را در مدارس قدیمی شهر، چون حاج ملا هادی سبزواری(اسرار )آغاز کرد ومعلم وی در دبستان حاج شیخ حسن داورزنی بود .پس ازپایان دبستان در سال 1320شمسی وارد دبیرستان شد اما به دلیل سختی معاش ونیاز به کسب در آمد به ناچار دبیرستان اسرار سبزوار را ترک وبه بازار کار در تجارتخانه های معمار زاده ،زوار واسکویی سبزوار روی آورد ..........در همین دوره بود که هم از محضر ادیب سبزواری،ادبیات عرب را می آموخت وهم از حجج اسلام شیخ عبدالله نورانی وفاضلی بهره جست. "(1)

وی از جمله کسانی بود که فعالیت های سیاسی زیادی انجام داد وبه شخصه علاقه فراوانی به امام (ره) داشت. تا جایی که مردم لقب خاصی را برای وی عنوان کرده اند .

".....نگاه جدیدی به اسلام داشت وحرفش را با شور وخروش می گفت......لقبش "گنج نطق های آتشین " بود ...."(2)

عده ای دیگر وی را مرد نطق  های آتشین می نامیدند.

از جمله فعالیتهای ایشان در دوران حیات خود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

1- در سال 1320 پس از تبعید رضا خان روزنامه نگاری را بدست گرفت ومطالبی را در روزنامه "اسرار شرق "نگاشت. وبا همکاری آیت الله سید میلانی ،ریاسست موسسه بعثت را در خیابان انقلاب بر عهده گرفت .

2- در سال 1324 در حالی که 16 سال بیشتر نداشت به عضویت شاخه غرب حزب دموکرات قوام السلطنه در آمد .

3- در سال 1328به استخدام وزارت فرهنگ در آمد .

4- در سال 1330 با جمعیت فداییان اسلام آشنا وجذب آنان شد وعلیه حکومت (بر مزار شهید حسین امامی )به ایراد سخن پرداخت .

5- در سال 1336 با افتتاح دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد ،به اتفاق دکتر علی شریعتی وارد این دانشکده شد .

6- در سال 1339 با اخذ کارشناسی ادبیات فارغ التحصیل گردید .و به مدت 5 سال با روزنامه خراسان و کانون نشر حقایق اسلامی همکاری داشت . وبا به پیروزی رسیدن انقلاب به مجلس دوره اول ودوم وسوم راه یافت .

ایشان همچنین در تفسیر وپژوهش های قرآنی نیز دست توانایی داشتند. "جلوه ای از قرآن (تفسیری ساده بر چند سوره کوتاه )تفسیر سوره زمر ،پژوهشی درباره قرآن پیامبر ،سیمای غدیر ،شگفتی های نهج البلاغه و........"(3)

فخرالدین حجازی سرانجام درحالیکه در آستانه هشتمین دهه عمر خود قرار داشت واز کهولت سن وبیماری در رنج بود در سال1386 دارفانی را وداع گفت .

 

گردآورنده: فاطمه خرم پور

 

گفتنی است نام فخرالدین حجازی در فهرست چهره های سیاسی سبزوار در مجله اینترنتی اسرارنامه درج شده است. برای مشاهده این فهرست هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

علی صالح آبادی، مدیرمسوول هفته نامه ستاره صبح

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما