آشنایی با مرحوم دکتر ابراهیم شکورزاده پژوهشگر برجسته فرهنگ بومی خراسان

دکتر ابراهیم شکورزاده بلوری یکی از پژوهشگران برجسته خراسان در دوره معاصر است که در سال 1303 در شهر تربت حیدریه متولد شده و تا سپری کردن تحصیلات ابتدایی در همان شهر زندگی کرده و سپس به مشهد مهاجرت نموده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، وی در سال های بعد تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در رشته زبان و ادبیات فرانسه ادامه داد و همچنین به دلیل علایقی که داشت به پژوهش های عمیقی درباره آداب ، رسوم و عقاید محلی خراسانیان پرداخت و آثار ارزشمندی دراین زمینه ازخود برجای گذاشت ، به طوری که همینک یکی از بزرگان علمی و فرهنگی تربت حیدریه و خراسان است.
دکتر شکورزاده سرانجام در 24 اردیبهشت 1381 در مشهد درگذشت.

وبسایت راسخون درباره سوابق کاری و رزومه دکتر شکورزاده چنین نوشته است:


مشاغل و سمتهای مورد تصدی : دکتر شکورزاده در آغاز جوانی چندسال به خدمت آستان قدس رضوی در آمد و در آنجا مشاغلی از قبیل ریاست امور مالی واداری بیمارستان امام رضا (ع) ، ریاست اداره اراضی و مستغلات و ریاست خزانه موزه آستان قدس را برعهده داشته است و خدمات ارزنده ای در این موسسه انجام داد . او ضمن خدمت در آستان قدس همواره به تدریس زبان فرانسه در دبیرستان ها و برخی دانشکده ها (مانند دانشکده پزشکی ، دانشکده الهیات ) اشتغال داشت . وی پس از اخذ مدرک دکتری از دانشگاه سوربن پاریس به خدمت دانشگاه فردوسی مشهد درآمد . وی پس از 20 سال خدمت آموزشی و انتشار مقالات و کتابهای متعدد وطی درجات استادیاری و دانشیاری در سال 1371 به مقام استادی ارتقا یافت و در همین سال بود که کشورهای انقلاب فرهنگی و کمیته حذب نخبگان وی را بعنوان استاد نخبه انتخاب کرد .


فعالیتهای آموزشی : مرحوم ابراهیم شکورزاده بلوری علاوه برتالیف کتابهای متعدد و تحریر مقالات گوناگون ، درطول خدمات آموزشی و فرهنگی خودموفق به اخذ دو نشان علمی و یک جایزه هنری درنقاشی و طراحی گردید .


سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : دکتر شکورزاده بلوری در دو جامعه بین المللی نیز عضویت داشت
1 -  
درمجمع بین المللی فرانسوی (A.I.E.F )در کشور فرانسه  2- درمجمع بین المللی در داستانهای فولکوریک (ISFNR) که مرکز آن در شهر گوتنگین آلمان است
جوائز و نشانها : مرحوم ابراهیم شکور زاده بلوری در سال 1371 به عنوان استاد نخبه برگزیده شد . دکتر شکورزاده یکی از قدیمی ترین پیشکسوتان آموزش زبان و ادبیات فرانسه در ایران بود . استادی که بیش از چهل سال سابقه تدریس داشت و درطول این مدت وظیفه خود را همواره به بهترین صورت انجام داده است . بدان جهت نیز موفق به دریافت هفت تقدیرنامه از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه فردوسی مشهد شد . مرحوم شکورزاده علاوه بر تالیف کتابهای متعدد و مقالات گوناگون ، درطول خدمات آموزشی و فرهنگی خود موفق به اخذ دو نشان علمی و یک جایزه هنری در نقاشی و طراحی شده است .
آثار :  
 1 -  افسانه عامیانه خراسان  
2 -  
ترانه های روستایی خراسان   
3 -  
صرف افعال و مورد استعمال زمانها درفرانسه   
4 -
عقاید و رسوم مردم خراسان
      ویژگی اثر : این کتاب درسال 1348 برنده جایزه بهترین کتاب سال در رشته علوم اجتماعی و مردم شناسی شد .
5 -
فرهنگ اصطلاحات علوم و معارف اسلامی
      ویژگی اثر : این کتاب به زبان فارسی و فرانسه است که از طرف دانشگاه تهران به عنوان کتاب برجسته سال 1377 دانشگاهی برگزیده شد و به دریافت جایزه و لوح تقدیر مفتخر گردید.
6 -
فرهنگ امثال و تعبیرات فرانسه به فارسی و بالعکس
      ویژگی اثر : این کتاب دردو جلد می باشد .
7 -
فرهنگ موضوعی امثال و تعبیرات فارسی
      ویژگی اثر : این کتاب در دو جلد تدوین گردید ه است
8 - فرهنگ موضوعی امثال وتعبیرات و اصطلاحات فارسی
      ویژگی اثر : این کتاب در دو جلد تدوین یافته است
9 - فرهنگ نوین (فرانسه و فارسی )
 10 -
فولکلور و مذهب   
 11 -
گنجینه پند و حکمت
      ویژگی اثر : این کتاب مجموعه ای است از سخنان واشعار حکمت آمیز سخن سرایان و متفکران بزرگ ایران است .
 12 -
گنجینه حکمت ایرانی
      ویژگی اثر : این کتاب به زبان فارسی و فرانسه و تحت عنوان TRESOR DE LA SAGESSE PERSANE چاپ شده است .

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آیت الله العظمی سید عبدالاعلی سبزواری مرجع عالی رتبه جهان تشیع

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما