آشنایی با پژوهشسرای دانش آموزی اسرار سبزوار

دارالمومنین سبزوار یکی از قطب های مهم دانشگاهی و علمی در شرق کشور است که تعداد زیادی از موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی خراسان در این شهر تاریخی واقع شده اند.
مرکزیت علمی و فرهنگی سبزوار در ایران ریشه در تاریخ طولانی این شهر دارد ، به طوری که قدیمی ترین مدرسه کشور در دوران بعد از اسلام با نام مدرسه فخریه در این شهر بنا شده (منبع) که تاریخ تأسیس آن به قرن چهارم هجری یعنی یک قرن پیش از تأسیس مدارس مشهور نظامیه در ایران برمی گردد.
سبزوار در دوره کنونی نیز این مرکزیت علمی و فرهنگی خود را حفظ کرده است به طوری که در حال حاضر بیشترین تعداد دانشگاه های شمال شرق کشور ، پس از مشهد مقدس در سبزوار واقع شده اند.
به جز بحث دانشگاه ها ، در سطح آموزش و پرورش نیز ، دانش آموزان این شهرستان از توانمندی های بالایی برخوردارند و همین امر مسوولان مربوطه را مجاب کرده است ، که امکانات و مراکز خدمات دهی لازم را برای انجام پژوهش های کاربردی و نظری در اختیار دانش آموزان سبزواری قرار دهند.
یکی از مراکز ارائه دهنده امکانات پژوهشی و تحقیقی برای دانش آموزان در دارالمومنین سبزوار ، پژوهشسرای اسرار است که بزرگترین مرکز پژوهشی دانش آموزی در غرب خراسان رضوی محسوب می شود.
نام این پژوهشسرا برگرفته از لقب دانشمند و فیلسوف بلندآوازه شرق ، حکیم حاج ملاهادی سبزواری است که در شعر به اسرار تخلص می کرد.
در ادامه به صورت مفصل تری با پژوهشسرای دانش آموزی اسرار سبزوار آشنا خواهید شد :


معرفی پژوهش سرای اسرار


ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت های و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آن ها فراهم آورد. از اهداف اساسی آموزش و پرورش است که پژوهش سرای دانش آموزی به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم تاسیس شده است.


اهداف پژوهش سرا:
1-اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان
2-توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان
3-تشویق و ترغیب دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور
4-ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای.


مرکز اطلاع رسانی :
مجهز به 14 دستگاه رایانه به همراه لوازم جانبی، جهت استفاده از شبکه جهانی اطلاعات و استفاده دانش آموزان در امور تحقیقاتی و پژوهشی همچنین برگزاری دوره های آموزشی

کتابخانه و سالن مطالعه :
کتابخانه این مرکز به نام استاد سید احمد سیادتی یکی از نام آوران شهرستان سبزوار نام گذاری شده¬است و دارای بیش از 8000عنوان انواع کتاب های علمی و مرجع در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی، همچنین بیش از 50 عنوان نشریات علمی می باشد.

بانک نرم افزار:
با توجه به جایگاه نرم افزار های آموزشی و رسانه های دیجیتال در کیفیت بخشی به امر آموزش، بانک نرم افزار پژوهش سرای اسرار راه اندازی شده است . این بخش دارای بیش از 1000عنوان لوح فشرده و محصولات چند رسانه ای و ... می باشد.

خانه علوم (انجمن های علمی):
یکی از مهمترین فعالیت های پژوهش سرا حضور دانش آموزان در انجمن های علمی مرکز می باشد که فعالیت دانش آموزان همچنین برگزاری نشست های علمی آنان در این محل صورت می پذیرد. انجمن¬های فعال در پژوهش سرا در حال حاضر 1-انجمن رباتیک 2-انجمن خلاقیت و ایده های نو 3-انجمن نجوم 4-انجمن الکترونیک و رایانه 5-انجمن نانو و علوم نوین می باشد.

آزمایشگاه شیمی :
با مساحت حدود75 متر مربع با ظرفیت 50 نفر و برخورداری از بیش از 10 میکروسکوپ پیشرفته و مجموعه کاملی از وسایل کمک آموزشی از قبیل انواع مولاژها، پوسترها و اسلاید و فیلم های آموزشی و... که محیط جذابی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

آزمایشگاه فیزیک:
با مساحت 75 متر مربع و ظرفیت حدود50 دانش آموز و برخورداری از مجموعه نسبتا کاملی از تجهیزات آزمایشگاهی فیزیک اعم از مکانیک، اپتیک، صوت، موج، الکتریسیته، مغناطیس و مقدامات فیزیک اتمی و شیمی-فیزیک و نجوم مقدماتی می باشد.

کارگاه رباتیک:
این بخش با ظرفیت حدود 25 دانش آموز محل آموزش رباتیک در سطوح مختلف می باشد . دارای تجهیزاتی از قبلی پیست های رباتیک، انواع منبع تغذیه، رایانه، میز ابزار و سایر لوازم مکانیکی و الکترونیکی مورد نیاز این رشته می باشد

بخش آموزشی:
یکی از مهمترین بخش های پژوهش سرا فعالیت های آموزشی در قالب کارگاه های آموزشی می¬باشد. در حال حاضر کارگاه های آموزشی شامل : نجوم (مقدماتی و پیشرفته) رباتیک، خلاقیت، رایانه و برنامه نویسی، فنآوری نانو، مبانی الکترونیک، ساخت هواپیماهای مدل، سازه های ماکارونی و.... در حال برگزاری می باشد. این بخش دارای دو کلاس آموزشی با ظرفیت حدود 50 نفر که محل برگزاری دوره های آموزشی برگزار شده از سوی پژوهش سرا می باشد

بخش پژوهشی:
وظیفه اصلی این بخش علاوه آن شناسایی و هدایت ایده ها و طرح های دانش آموزان، برنامه-ریزی و برگزاری جلسات مشاوره علمی دانش¬آموزان و انجام مسابقات و المپیادها و نشست های علمی و عملی است.

سالن اجتماعات :
محل برگزاری همایش ها و نشست های علمی و عملی دانش آموزان و همکاران محترم فرهنگی با گنجایش 150 نفر و برخورداری از امکانات سمعی و بصری می باشد.

منبع : وبسایت پژوهشسرای دانش آموزی اسرار سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

عکسی قدیمی از آموزش و پرورش سبزوار

نظرت را بنویس
comments

رضا خوش‌بخت

ریاست محترم پژوهش سرای دانش‌آموزی اسرار سبزوار سلام‌علیکم باادب و احترام؛ به استحضار می‌رساند: «کشکول معرفت؛ کلماتٌ معروشاتٌ» عنوانِ کتاب مرجع و مجموعه‌ای است هفت‌جلدی، در حوزه علومِ متعدد ازجمله: فلسفه متأله، کلام، عرفان، ادبیات، فقه، اخلاق و...؛ با موضوع خلقت و عناوین فرعی ج 1 «وجود، 770 صفحه»، ج 2 «تجلّی، 775 صفحه»، ج 3 «آفرینش، 728 صفحه»، ج 4 «معرفت، 859 صفحه»، ج 5 «خلیفه‌الله، 794 صفحه»، ج 6 «دعا و عبادت، 808 صفحه» و ج 7 «معاد، 990 صفحه». در حال حاضر این مجموعه به‌وسیله بندۀ «ناشر مؤلف» در تیراژی بالغ‌بر 1000 نسخه در قطع وزیری با جلدسخت (کالینگور) و باقیمت هر جلد 53000 تومان و قیمت دوره‌ای‌ 360000 تومان منتشر شده است و آماده عرضه و تقدیم به عزیزان فرهنگ‌پرور و فرهنگ‌دوست می‌باشد. مطالعۀ مجموعۀ حاضر برای اساتید محترم و دانشجویان عزیز خالی از لطف نخواهد بود؛ علی‌هذا در صورت مصلحت دستور فرمایید در راستای حمایت از مؤلفین سبزواری چند دوره‌ از این مجموعه را برای استفاده اساتید محترم و دانشجویان عزیز در اختیار کتابخانۀ آن مرجع محترم قرار دهند. با تقدیم احترام مجدد مؤلف و گردآورنده رضا خوش‌بخت
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما