آشنایی با پروفسور امین حقوقدان، شاعر ، نویسنده و پژوهشگر برجسته ی ایرانی

 زندگی نامه پروفسور سيد حسن امين

حسن امين در سال ١٣٢٧ خورشيدي در محله‌ي پامنار در شهر تاريخي سبزوار در خاندان امين الشريعه متولد شد. اولين كتابش (دفتر شعرش) را در شانزده سالگي در ١٣۴٣ چاپ كرد. در هفده سالگي در ١٣۴٥ وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد. كارشناسي و كارشناسي ارشد را در دانشگاه تهران و دكتري تخصصي حقوق بين الملل را در دانشگاه گلاسكو گذارنيد و پس از چهارده سال تدريس در دانشگاه‌هاي دولتي اسكاتلند به سمت صاحب كرسي (پروفسور) حقوق در دانشگاه گلاسگو كاليدونيا ارتقا يافت. وي هم چنين پس از اخذ پروانه‌ي وكالت از دادگاه‌هاي عالي اسكاتلند، به سمت مدعي العموم موقت شهر گلاسکو منصوب شد.

پروفسور امين، چهل و پنج جلد كتاب و بيش از دويست مقاله به زبان‌هاي فارسي و انگليسي منتشر كرده، و چهار مجله كلك، ايرانمهر، حافظ و پروين را نيز سردبيري كرده است، اما بيشترين مقاله‌هاي او در طول سال‌هاي اخير در ماهنامه حافظ منتشر شده است.

ماهنامه حافظ

ماهنامه حافظ با مديريت و سردبيري پروفسور سيد حسن امين در ١٣٨٢ پا گرفت و با همكاري چهره‌هاي برجسته‌ي فرهنگ و سياست، به خدمت فرهنگي پرداخت. دوره سه ساله‌ي حافظ (پنج هزار صفحه در قطع رحلي)،‌ در حقيقت دانشنامه‌يي ارزنده از فرهنگ ايراني و ادب فارسي ست كه آثار پژوهشي و مقالات ادبي، تاريخي، حقوقي و سياسي نزديك به يك هزار نفر از اصحاب قلم و انديشه و شعر و ادب را در بر دارد.
ماهنامه‌ي حافظ پس از سي و چهار ماه انتشار منظم و بي وقفه،‌برابر تصميم هيات نظارت بر مطبوعات بدون اعلام دليل، لغو مجوز گرديد. بيش از بيت هزار نفر به اين لغو امتياز كتبا اعتراض و از آزادي مطبوعات حمايت کرده اند.

فيلم مستند «ايراني‌ام، ايران زمين را دوست دارم»، با داستان لغو مجوز ماهنامه حافظ شروع مي‌شود وسپس به طور مستند، ريشه خانوادگي، تعلقات بومي، اهداف و انديشه‌هاي امين را در خصوص ايران و ايرانيان بازتاب می دهد. ماهنامه حافظ پس از لغو مجوز، اكنون به وصرت «نشريه داخلي» فقط براي توزيع ميان «دوستداران ماهنامه حافظ» چاپ مي‌شود. 

تاليف و تصنيف

پروفسور امين، افزون بر نشر ماهنامه‌ي حافظ، چهل و پنج كتاب، به زبان‌هاي فارسي و انگليسي نوشته و منتشر كرده است. مشهورترين تحقيق حقوق ايران، مشهورترين ترجمه‌ي او از انگليسي به فارسي تاملات نابهنگام نيچه، مشهورترين ترجمه اي از فارسي به انگليسي خاطرات و تالمات دكتر محمد مصدق و مشهورترين تصحيح او«شواهدالنبوه» جامي است. تعدادي از تاليفات ايمن عبارتند از :

تاريخ حقوق ايران، بازتاب اسطوره‌اي بودا در ايران و اسلام، دايرةالمعارف خواب و رويا، ادبيات معاصر ايران،‌ كارنامه‌ي غني : تحولات عصر پهلوي و ...

ترجمه‌هاي امين

مشهورترين ترجمه‌هاي امين از انگليسي به فارسي يكي از تاملات نابهنگام اثر نيچه فيلسوف معروف آلماني و مولف «چنين گفت زرتشت» است و ديگري ترجمه‌ي ده‌ها مدخل از دايرةالمعارف معتبر جهان .

معروف‌ترين ترجمه‌ي امين از فارسي به انگليسي، خاطرات و تالمات نوشته زنده‌ياد دكتر محمد مصدق پيشواي نهضت ملي ايران است.

يكي ديگر ار ترجمه‌هاي پروفسور امين از فارسي به انگليسي زين العارفين در فقه و سياست در عصر صفوي است. امين ترجمه‌هاي ديگري نيز از عربي به انگليسي دارد كه از جمله بخشي از مشاعر ملاصدرا است.

تصحيح و ويراستاري

 پروفسور امين متون فارسي متعددي را تصحيح و چاپ كرده است از جمله : شواهد النبوه، تاليف عبدالرحمن جامي، كليات فارسي اشعار حاج ملاهادي سبزواري، زين العارفين تاليف سيد محمد بي سيد قريش سبزواري و سلامان و ابسال در چهارده روايت.

سلامان و ابسال، يك داستان رمزي فلسفي عاشقانه است كه از فرهنگ يوناني به حوزه‌ي تمدني ايران منتقل شده است. اما اصل آن از اساطير يونان محو شده.

امين در اين كتاب، چهارده روايت متفاوت از داستان سلامان و ابسال را از منابع گوناگون در اختيار خواننده مي‌گذارد.قديمي ترين روايت سلامان و ابسال كه براي نخستين بار در اين كتاب ترجمه شده ١٢٠٠ سال به دست يكي از دانش آموختگان جندي شاپور از يوناني به عربي برگردانده شد كه اين متن را براي نخستين بار امين، فارسي كرده است. وي هم چنين روايت‌هايي متفاوت از سلامان و ابسال را از ابن سينا، ابن طفيل، جامي و ديگران در اين كتاب نقل كرده است.

دايرةالمعارف‌نگاري

 پروفسور امين در تدوين و تاليف چندين دايرةالمعارف همكاري و مشاركت داشته است و از جمله براي دايرةالمعارف بزرگ اسلامي، دانشنامه جهان اسلام، دايرةالمعارف تشيع مقاله نوشته و هم چنين يكي از مديران دانشنامه‌ي ايران است.

امين، هم چنين، كتابي با عنوان چهل گفتار از چهل استاد و نيز كتابي ديگر با عنوان چهل گفتار در ايران شناسي و اسلام شناسي ويراسته است.اين كتاب كه به عنوان يادبود زنده ياد استاد سيدعلينقي امين منتشر شده است شامل چهل مقاله به قلم چهل نفر از استادان و پژوهشگران ايراني در زمينه‌ي تاريخ و ادبيات است.

شعر

يكي از ابعاد فرهنگي پروفسور امين، شاعري است و هنر عمده‌ي او در قصيده سرايي‌ست. اولين دفتر شعر او در سال ١٣۴٣ و تازه‌ترين مجموعه شعرش در ١٣٨٥ منتشر شد. ابيات زير نمونه‌ي شعر اوست:

ايراني‌ام، ايران زمين    را   دوست  دارم

از مغرب و مشرق، همين را دوست دارم

هر  كس  بنازد   در جهان     بر  نازنيني

من  از  جهان اين نازنين  را دوست دارم

اين چهارديواري  مرا خانه  است،‌ هر چند

از هند  تا   ديوار   چين  را  دوست  دارم

گوهر  فراوان  است  در  خشكي   و  دريا

اما  من  اين  در  ثمين  را   دوست  دارم

رباعي زير نيز اثر اوست :

صبح   است  و  دوباره  كار  مي‌بايد  كرد

 وز   كار،   جهان،    شكار   مي‌بايد   كرد

چون    كار، به   عشق   يار   مي ‌بايد كرد

 در    كار    خود    ابتكار  مي   ‌بايد  كرد

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با پروفسور حسن صادقی پزشک نامدار ایرانی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما