استاد حسین شنوایی متخلص به شهاب سبزواری شاعر پیشکسوت و برجسته دیار سربداران

 

دکتر حسین شنوائی متخلص به شهاب سبزواری در آستانه دهه 40 هجری شمسی در سبزوار متولد شد دوران تحصیل خود را در مقاطع ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان در همین شهر به پایان رساند و برای ادامه تحصیل در رشته ی زبان وادبیات فارسی به دانشگاه مشهد رفت.

تحصیلات وی درمقطع کارشناسی به دلیل همزمان شدن با جریانات انقلاب فرهنگی بیش از زمان معمول یعنی در حدود 8 سال به طول انجامید و سرانجام وی در سال 64 فارغ التحصیل شد.پس از فارغ التحصیلی جذب اداره آموزش و پرورش شد.

پس از چندی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مشهد ادامه داد و سپس در دوره دکتری زبان و ادبیات پذیرفته شد اما آن را در نیمه راه رهاکرد، تا اینکه پس از چند سال توقف, مجدد آن را پی گرفت و به پایان رساند و به تدریس درمدارس و دانشگاه های سبزوار پرداخت.این روند ادامه یافت تا اینکه در آخرین سال های دهه 80 شمسی خود را بازنشسته نمود و یک سره خود را وقف کارهای ادبی کرد.

دکتر شهاب با انتشار مجموعه شعر "درگاه دریا" در سال 1374 انتشارات بنفشه تهران موفق به دریافت جوایزمتعددی( لوح قلم) شد.

استاد شهاب سبزواری همچنین "گزیده اشعار ضیایی سبزواری" نوه حکیم سبزواری را به مناسبت دویستمین سال تولد حکیم سبزواری از سوی کنگره ای به همین عنوان در دانشگاه حکیم سبزواری (تربیت معلم سابق) منتشر نموده است.

از دیگر آثار استاد می توان به یک ترجمه اشتراکی از عربی به فارسی تحت عنوان "صلاح الدین ایوبی قهرمان حطین" اشاره کرد که در قم به چاپ رسیده همچنین یک مجموعه رباعی تحت عنوان "بیکران حکمت"در انتشارات به نشر از وی منتشر شده است.

دکتر شهاب در سال 1387 از سوی مجله تخصصی شعر ایران در کنار حدود 75 نفر از شاعران مطرح معاصر مانند شهریار ، اخوان ثالث دکتر قیصرامین پور، علی معلم و ...به عنوان یکی از چهره های برجسته شعر معاصر ایران در عصر انقلاب مطرح گردید.و علاوه برآن در همان سال از سوی دومین جشنواره ملی شعر فجر به عنوان شاعر برتر خراسان معرفی شد و لوح تقدیر و جوایزی را دریافت نمود.

یکی دیگر از افتخارات استاد این است که در سال 1389 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ردیف 110 تن از شاعران برگزیده عصر انقلاب معرفی شد و به همین مناسبت انتشارات "تکا" در تهران اقدام به انتشار مجموعه ای سیصد صفحه ای از اشعار وی کرد که این مجموعه با نام "فصل پنجم" منتشر شده است.

به جز اینها مقالات و مصاحبه ها و نقد و نظرهای وی در برخی نشریات تخصصی شعر وادبیات کشور ونیز روزنامه های کثیرالانتشاری نظیر کیهان، اطلاعات ، مجله شعر، روزنامه قدس ، خراسان ، و نشریات و مطبوعاتی ازاین دست چاپ شده است.

دو اثر دیگر شهاب سبزواری عبارتند از :

"سفر سبز" (که به عنوان کتاب برگزیده سال از سوی دهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع ) مورد تقدیر و جایزه قرار گرفت نیز درجشنواره میراث معنوی کتاب منتخب شد و تقدیر از آن به عمل آمد

کتاب دیگر شهاب " خبر سرخ" نام داردکه انتشارات سوره مهر به چاپ رسانده این کتاب به عنوان اثر برگزیده وکتاب سال ازسوی بنیاد بین المللی دعبل منتخب ومورد وتقدیرو دریافت جایزه واقع شد.

ازدیگر فعالیت های ادبی شهاب در همه سالهای گذشته مدیریت ومسئولیت. چندین انجمن و کانون شاعران و نویسندگان در سبزوار و تدریس در مشهد مقدس بوده است.

وی همچنین در برخی از مسابقات و جشنواره های ادبی ملی ، استانی به کار داوری پرداخته است.

انجمن ادبی ابن یمین سبزوار که آن را اخیرا با نام "فروردین" می شناسند، از سال 68 با همت همین شاعر سبزواری وسایرشاعران علاقه مند تأسیس شد که در سالهای اخیر بعد از نزدیک به سی سال فعالیت تعطیل شده است.

خود استاد در مورد اثرگذاری انجمن شعر ابن یمین در سبزوار می گوید: شعر امروز سبزوار در دامن این انجمن رشد و نمو یافته است.

وی حسن دلبری ، جواد جعفری نسب ، محمدرضا فرامرزی ، حسن نصر ، علی اصغر اقتداری و... را از شاعران شاخص و موفق سبزوار می داند که تقریباً از نخستین سالهای تأسیس عضو این انجمن بوده و حتی برخی از آنها ازهمین محفل در دهه های گذشته در کل کشور درخشیده اند.

استاد معتقد است انجمن ادبی فروردین در میان جوانان نسل جدید نیز اقدام به کشف و پرورش شاعران موفقی نموده است و به عنوان مثال معصومه  عباسی برگویی و سمیه اکبری دو تن از این شاعران جوان هستند .

وی تا کنون ده هاسرود و ترانه نیز سروده است که برخی از آنها در گروه موسیقی و ترانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط برخی خوانندگان توانمند از جمله عباس بهادری و محمدمهدی ساوه اجرا شده است.
.
مجموعه غزل های تازه" شهاب سبزواری" آماده چاپ است.

دکتر شهاب , سراینده شعر سرود ویژه سبزوار است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.شعر این سروده درجشنواره سرود شهرستان های خراسان بزرگ در بین همه شهرها مقام نخست را احراز نمودو مورد تقدیر قرار گرفت
در ادامه متن سرود ویژه سبزوار و غزلی زیبا از این شاعر معاصر تقدیم حضورتان می شود:

*سرود ویژه سبزوار:

دیار سربدارن سبزواره
زمینش آسمان افتخاره
مزار سَوز آن شازده شعیبه
قدیمی_مسجد آن , پامناره
دیار شیعه و آیات عظمی
حکیم و کاشفی و عبدالاعلی
شهیدانش جوانمردان دینند
که در انگشتری دین نگینند
سلام ای شهر علم و عاشقی ها
صف اسرار ها و بیهقی ها
اگر از آسمون خنجر بیایه
اگر تیمور با لشکر بیایه
دل از آئین و دینم بر ندارم
که اهل سبزوارم سربدارم
ای شهر کهن بیهق سرسبز و گل افشان باش
در سایه پر نور خورشید خراسان باش
چون پرچم خسرو گرد از آجر ایمان است
هم مهر تو جاویدان، هم عشق تو ایران است

این شعر که در قالب یک کلیپ ساخته شده، همیشه در شروع مراسم و برنامه های رسمی این شهرستان پخش می شود.

* * *
*غزل

خار یا گُل, هرچه بودم ریختم خود را به پایت
تا بدانی زندگی را دوست دارم بی نهایت

زندگی یعنی تو . ای روشن تر از خورشید ِ فردا
من شبم . ای هرچه سوسو می زند در شب , فدایت

باز بودن یا کبوتر بودنم فرقی ندارد
آرزویم : لذت پرواز کردن در هوایت

حال و روزم : باغ اسفندی که فروردین ندارد
مرغ عشقم , در قفس جان می دهم دور از صدایت

اهل نفرین نیستم .شادی به لب هایم بیاموز
ای کلید قفل ِچندین ساله ی قلبم دعایت

زندگی , بی عشق مفهومی ندارد عاشقم باش
یک بغل گل ,چیده ام از باغ احساسم برایت

نازنین ! این سرخ گل ها را اگر از من بگیری
رنگ و بوی ِ "دوستت دارم " بگیرد دست هایت

عمر ما مثل "شهاب " و آرزوها مثل شب ها
ما , در این غم های دنیا : نقطه ای در بی نهایت.

*پایان

 
 
 
 
 
با سپاس از سمیه اکبری بابت همکاری در تهیه این مطلب
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما