مرحوم دکتر هنربخش از موسسان دانشگاه پلی تکنیک تهران و موسس دانشگاه کار سبزوار

فهرست چهره های برجسته علمی و دانشگاهی سبزواربزرگ

دكتر محمد حسن هنربخش از اولين دانش‌آموختگان و روساي دانشگاه علم و صنعت ايران، در سال 1294 در سبزوار متولد شد و دوره هاي ابتدايي و دبيرستان را به ترتيب در همان شهر و تهران گذراند.

استاد پس از اخذ ديپلم و قبولي در دانشكده پزشكي به دليل عدم علاقه از اين رشته انصراف داد و در رشته مهندسي برق و ماشين هنرسراي عالي ( نام سابق دانشگاه علم و صنعت ايران ) مشغول به تحصيل و در سال 1320 از آنجا فارغ‌التحصيل گرديد.

دكتر هنربخش در سال 1342 موفق به اخذ درجه‌ دكتري فيزيك اتمي از مركز بين‌المللي فرانسه ( تحت نظر دانشگاه سوربن) مي‌شود و پس از بازگشت به ايران به مدت پنج سال - طي سال‌هاي 43 تا 48 - رياست هنرسراي عالي را به عهده مي‌گيرد و در زمان تصدي اين مسووليت هنرسرا توسعه خود را آغاز مي‌نمايد، او از سال 49 تا 54 رياست دانشگاه كار را بر عهده‌ داشت و از سال 1354 نيز مشغول راه‌اندازي كارخانه فولاد اهواز مي‌شود و كارخانه را به سودآوري مي‌رساند.

دانشگاه کار یا مجتمع صنعتی کشور که در چندین شهر شعبه داشت در سبزوار به ابتکار مرحوم دکتر هنربخش در ساختمانی واقع در 5 کیلومتری سبزوار تاسیس شد و اولین دوره ی آن  در سال 1354 دانشجو گرفت.

به اعتبار این اقدام، می توان دکتر هنربخش را پدر دانشگاهی غرب خراسان نامید زیرا تا پیش از آن تاریخ در هیچیک از شهرهای نیمه ی غربی خراسان در دوره معاصر دانشگاهی تأسیس نشده بود.

دانشگاه کار سبزوار  پس از انقلاب و در سال 1359 در جریان انقلاب فرهنگی تعطیل شد و بعدها  با دانشگاه های دیگر ادغام گردید. چند سال  بعد از انقلاب محل ساختمان دانشگاه کاربه مدت دو دهه به دانشگاه تربیت معلم سبزوار ( حکیم سبزواری فعلی ) اختصاص داده شد.

از ديگر فعاليت‌هاي دكتر هنربخش مي‌توان به اشتغال در آموزش و پرورش سبزوار، تاسيس مدرسه و هنرستان صنعتي در آنجا، تاسيس دانشگاه پلي‌تكنيك تهران (از موسسين) و تدريس در آزمايشگاه فيزيك آن دانشگاه اشاره كرد. وی در سن 87 سالگي به علت خونريزي مغزي و كهولت سن در بيمارستان پارس دار فاني را وداع گفت. از شادروان دكتر هنربخش چهار فرزند ( يك دختر و سه پسر) تحصيلكرده به يادگار مانده است.

منابع:

خبرگزاری ایسنا 

خبرگزاری فارس

وبلاگ دکتر سید ابوالفضل حسینی 

با سپاس از دکتر علیرضا حمیدیان بابت تهیه تصاویر این مطلب

 

نظرت را بنویس
comments

محمد شايگان

روح جناب آقاي دكتر مهندس هنربخش شاد ، من در دوره رياست ايشان در دانشگاه علم و صنعت (هنراسرايعالي ايران) از شاگردان آن دانشگاه بودم و زحمات بي شائبه و تمام عيار ايشان براي بالا بردن سطح دانشگاه ها در رشته اي مختلف هاي فني مهندسي را شاهد وناظر بودم ، حتي هو وقت در محوطه دانشگاه و يا در گارگاهها با دانشجويي مواجهه ميگرديد يك سؤال فني يمربوط علوم فيزيك و مكانيك و برق مطرح مينمود واز دانشجوي مربوطه پاسخ ميخواست ، يادم نميره كه سال اول رشته مهندسي ماشين سأزى بودم كه به كتابخانهه دانشگاه آمد و سر ميز منو آمدند و أزمن پرسيدند مفهوم ممان اينرسي چيست تا جواب صحيح وكامل از من گرفتيد رضايت ندادند

اسرارنامه:

با سلام و سپاس از حضور و نظر ارزشمندتان.
روح مرحوم هنربخش شاد و یادشان گرامی.

پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما