آشنایی با آیت الله سید صادق فقیه سبزواری

 
آیت الله حاج سید صادق فقیه سبزواری، فرزند مرجع عالیقدر آیة الله العظمی حاج میرزا حسین فقیه سبزواری متولد سال 1311 هجری شمسی در مشهد می‌باشد که با اتمام دوره سطح حوزه در مشهد، به قصد ادامه تحصیل و طی مدارج عالی علمی در نجف اشرف، راهی عراق شد.
 
در طول یک سال اقامت در نجف و کربلا؛ و کسب فیض از محضر اساتید برجسته، به دلیل ناسازگاری آب و هوای نجف، در سال 1331 شمسی مجبور به ترک عراق و عزیمت به سوی قم، پایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شد.
 
با ورود به قم و افکندن رحل اقامت در این شهر مقدس، محضر بزرگانی چون مرحوم آیة الله عبدالنبی عراقی، آیة الله صدر، آیة الله حجت، آیة الله حاج میرزا حسین بروجردی و سایر بزرگان آن روزگار را درک کرد و مدت 9 سال تا سال 1340، سال رحلت مرحوم آیة الله حاج میرزا حسین طباطبایی بروجردی، در درس خارج آن مرجع یگانه حضور یافت.
 
پس از رحلت آیة الله العظمی بروجردی، از خرمن فقه و اصول مراجع شهیر و مبرّز همچون آیة الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی، آیة الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی، آیة الله العظمی مرعشی نجفی، آیة الله العظمی شریعتمداری، آیة الله العظمی سید محمد محقق داماد و امام خمینی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین، خوشه‌ها چید و به رتبه اجتهاد رسید.
 
با قیام امام خمینی (ره)، به جرگه مبارزان پیوست و به اشکال گوناگون، ضمن سفرهای تبلیغی، جوانان را با ماهیّت نهضت بنیانگذار جمهوری اسلامی، آشنا؛ و شخصیت فقهی، علمی و انقلابی امام خمینی را، برای نا آشنایان با این مرد بزرگ، تبیین می‌کرد.
 
با شروع جنگ تحمیلی، بارها، با شوق و ذوق، به جبهه‌های جنگ سفرکرد و به دلیل مقام والای علمی و سیادتش، قرارگاهش، در طول اقامت در مناطق جنگی، کمیته مرکزی اهواز؛ و حسینیه کربلا، مقرّ فرماندهان ارشد سپاه و ارتش بود.
 
آیت الله حاج سید صادق فقیه سبزواری، شخصیت روحانی کم نظیری است که تا سن هشتاد و پنج سالگی، از روحانیان و مدرسان متقدّم حوزه علمیه قم بود و به همین جهت، مورد احترام و تکریم همه مراجع عظام و فقها و مدرسین نامدار و طلاب و فضلای حوزه علمیه قم قرار داشت و سرانجام در بعد از ظهر دوشنبه 29 خرداد 96 دار فانی را وداع گفت.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما