قرآن پژوهان دارالمومنین سبزوار

دارالمومنین سبزوار از دیرباز به پرورش شخصیت های برجسته علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، مذهبی وهنری شهره بوده است.شخصیت هایی که نام و اوازه بعضی از انها از مرزهای خراسان و حتی ایران اسلامی گذشته و جهان اسلام را تحت تأثیر خود قرار داده است.
از همین رو این شهر تاریخی خراسان ، در طول بسیاری از دوره های حیات خود به پایگاهی برای تجمع و علم آموزی و فعالیت های مذهبی علمای بزرگ شیعه و شاگردان و مریدان آن ها تبدیل شد. تا آنجا که سبزوار در بعضی از دوره ها در کنار قم ، ری و طبرستان در ردیف یکی از 4 شهر و پایگاه اصلی شیعیان ایران قرار گرفت.(منبع)
یکی از دلایل نامگذاری سبزوار به عنوان شهر دانشوران بیدار همین موضوع است که شمار زیادی از علمای شیعه در ایران اسلامی یا از سبزوار برخاسته و یا از دیگر نقاط کشور به این شهر مهاجرت کرده و ساکن شده اند. ازهمین رو عده ای به جد معتقدند سبزوار شهری است که سرمایه های قرآنی فراوانی دارد.(منبع)
در چنین شرایطی شناخت و معرفی این مفاخر ارزشمند مذهبی ، قطعاً یکی از نیازهای هویتی و فرهنگی جامعه است که رسانه ها باید ، چنین امور مهمی را حتماً مد نظر قرار دهند.
وبسایت صبح سبزوار ، که یکی از رسانه های توانمند محلی در غرب خراسان رضوی است اخیراً در مطلبی با عنوان قران پژوهان دارالمومنین به قلم آقای سعید نورآبادی ، به این موضوع پرداخته است.
درادامه به انتشار کامل مطلب مورد ذکر از وبسایت صبح سبزوار می پردازیم :

قرآن پژوهان دارالمومنین
به طور قطع ، تبیین و ارائه معارف و آموزه‏ های قرآن به زبان روز برای انسان معاصر یکی از مهم‏ترین رسالت‏ های قرآن‏ پژوهان است. دفاع از حقانیت قرآن و آموزه‏ های آن را نیز از عمده رسالت می‏ توان شمرد؛ زیرا با توجه به تلاش‏ های فراوانی که امروزه از سوی دشمنان اسلام و قرآن انجام می‏ شود تا در حقانیت قرآن و الهی بودن آن ایجاد تردید نمایند، وظیفه هر مسلمانی به‏ ویژه قرآن‏ پژوهان و مراکز پژوهشی است تا با تحلیل و تبیین موضوعاتی همچون وحی، نزول و اعجاز از حقانیت قرآن دفاع کرده و الهی بودن آن را تثبیت کنند و راه را بر دشمنان ببندند.
نوآوری و پاسخگویی به نیازهای انسان معاصر وظیفه دیگری است که بر عهده قرآن‏ پژوهان است. تحقیقات و پژوهش‏ ها می‏ بایست در مسیر پاسخگویی به پرسش‏ هایی باشد که جامعه را به خود مشغول داشته است. ما معتقدیم قرآن معجزه جاوید پیامبر است و باید تا قیامت نقش هدایتی خود را ایفا کند و این مهم جز قرآن‏ پژوهی سه رسالت اصلی دارند: ۱٫ تبیین مسائل و معارف قرآنی؛ ۲٫ دفاع از ساحت مقدس قرآن در مقابل شبهات و هجمه ‏ها؛ ۳٫ گسترش فضاها و تحقیقات جدید.
در بُعد تبیین معارف قرآنی باید گفت در حال حاضر بسیاری از مسائل قرآنی هنوز ناگفته مانده و کشف نشده است. مثل تفسیر موضوعی که عمدتاً بعد از انقلاب شروع شده است. هرچند علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گاهی بحث‏ هایی دارد که رنگ تفسیر موضوعی به خود گرفته است. مجموع این مباحث را به صورت تفسیرهای موضوعی می‏ توان برای چند سطح نوشت. هم برای عموم مردم، هم برای جوان‏ ها، و هم برای افراد متخصص؛ مثلاً موضوع مدیریت و قرآن، جامعه‏ شناسی و قرآن و نگاه‏ های تربیتی قرآن که بحثی تخصصی است. بنابراین، پرداختن به موضوع معارف قرآنی ـ به‏ ویژه در بعد تفسیر موضوعی قرآن ـ رسالتی اساسی برای قرآن پژوهان به شمار می‏رود. قران پژوهان برجسته ی سبزوار که نامشان در تاریخ جاویدان و یادشان گرامی باد ،هستند که شاید از یاد ما همشهریان رفته باشد.لذا یاد آنها روح دوباره ای در کالبد شهر دارالمومنین می دمد.به همین خاطر نام و حوزه فعالیت آنها را آورده و زندگی نامه را در گفتاری دیگر خواهیم آورد.
۱٫ابوالفتوح عبدالرزاق بن علی بیهقی(حدود قرن۷):ایجاز الغرائب وانجاز الرغائب در باب حدیث
۲٫چشمی بیهقی:التهذیب فی التفسیر ،شرح عیون المسائل
۳٫ملا محمدرضا بن محمد مهدی بن محمد باقر سبزواری(۱۱۱۵ه ق):”ترجمه سوره کهف” که نسخه ای از آن درکتابخانه ی نواب مشهد و دیگریدر کتابخانه آستان قدس رضوی،به شماره ۳۴۶ موجود است.
۴٫سید حسن علوی سبزواری(۱۲۶۸-۱۳۵۲ه):تفسیر آیه الخلافه-تفسیر آیه النور
۵٫فقیه یزدی خراسانی:مفتاح علوم قران
۶٫حسین واعظ کاشفی(۹۱۰ه):ترجمه بعضی سور القرآن
۷٫ابن فندوق:البلاغه الخفیه
۸٫محمد مومن بنشاه قاسم سبزواری :رساله فی الدعوات الماثوره المستجابه المجربه
۹٫میرزا جعفر سبزواری : رساله در تجوید قرآن
۱۰٫محمد بن حبیب سبزواری:الجدید فی تفسیر القران المجید
۱۱٫سید عبد الاعلی سبزواری: مواهب الرحمن
۱۲٫ابو جعفرک بیهقی:(مفسر ،قاری،نحوی و لغوی) تاج المصادر،ینابیع الغه
۱۳٫مسود صوابیبیهقی (فخر الزمان عالم،ادیب،شاعر،مفسر):تفسیر قرآن،شرح الحماسه،صیقل الباب
۱۴٫عبد الله بن یوسف بن محمد جوینی(ابومحمد-رکن الاسلام):التفسیر
۱۵٫معینی جوینی:احسن القصص
۱۶٫محمدعلی موذن سبزواری
۱۷٫محمد تقی شریعتی:تفسیر نوین
۱۸٫علی شریعتی:تفسیر سوره روم
۱۹٫محمد باقر شریعتی:تفسیر نوین(جزئ ۳۰)

نویسنده: سعید نورآبادی
منبع : صبح سبزوار

 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
امام جمعه موقت تهران : سبزوار سوابق برجسته ای در پرورش دانشمندان ، حکیمان و عالمان دارد.


 
نظرت را بنویس
comments

حیف که هیچ کدوم از این شخصیت های برجسته و وارسته اونطور که باید معرفی نشدن و حتی خود سبزواری ها هم از وجود چنین بزرگانی اغلب بی خبرن.به هرحال من از این مطلب خوبتونمنونم مممونم واقعا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما