آشنایی با محمد دستمزدی معروف به نوازر خواننده سبزواری موسیقی پاپ و کلاسیک ایران

برای مطالعه فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ هم اکنون روی اینجا کلیک کنید. 

محمد دستمزدی معروف به نوازر در ۱۴ تیرماه ۱۳۴۸ در یکی از محله‌های قدیمی‌تهران بدنیا و در سال ۱۳۵۲ با پدر و مادر خود به سبزوار سرزمین اجدادی و پدری‌اش آمد و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در شهر سبزوار سپری کرد.

دوران ابتدایی را در مدرسه ابوالفضل بیهقی و فردوسی و دوران راهنمایی را در مدرسه راهنمایی فاطمی‌(۱۳ آبان) گذراند. از کودکی علاقه وافری به قرائت قرآن کریم داشت و قرآن صبحگاهی را در مدرسه اجرا می‌کرد و در مسابقات مختلف قرآنی شرکت نمود. همچنین در دوره راهنمایی با تشکیل گروه سرود در مدرسه به تکخوانی سرودهای انقلابی می‌پرداخت تا اینکه جذب بسیج شد و گروه منسجم‌تری برای اجرای سرود با حمایت بسیج راه‌اندازی نمود و در مجامع مختلف و مراسم گوناگون به اجرای سرود می‌پرداخت.

دوران متوسطه را در دبیرستان فقیه سبزواری تا سال دوم متوسطه سپری نمود و بعد از آن در ۱۳۶۵/۱/۱۷ راهی جبهه‌های نور شد و دوشادوش رزمندگان در لشکر ۵ نصر خراسان، گردان عبدالله حضور پیدا کرد. بعد از بازگشت از جبهه به فکر تشکیل گروه‌های هنری جهت اعزام به جبهه افتاد و با دوستان هنری خود گروهی را که هم تئاتر کار می‌کردند و هم سرودهای انقلابی اجرا نمودند آماده و به تبلیغات جبهه و جنگ اهواز اعزام و موفق به اجراهای متفاوت در مناطق مختلف عملیاتی شدند که خود می‌گوید: بهترین دوران زندگی‌ام همان دوران بود.

بعد از دوران دفاع مقدس با گروه‌های متفاوتی به تمرین و اجرا و در جشنواره‌های مختلف هنری تئاتر و موسیقی شرکت می‌نمود و در جشنواره تئاتر و سرود بسیج خراسان مقام اول بازیگری و سال بعد در جشنواره تئاتر استانی ارشاد مقام اول بازیگری را کسب نمود.

در سال ۶۸ علاوه بر تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی‌سبزوار با گروه‌های متفاوت هنری فعالیت داشت. نمایش « صفر بزرگ مشکی» را در دانشگاه بازی و کارگردانی کرد و بالاخره در سال ۷۲ موفق به اخذ لیسانس زبان ادبیات فارسی شد.

همکاری با گروه‌های موسیقی سنتی و محلی و اجراهای متفاوتی را تجربه کرد تا در سال ۷۵ به تهران آمد و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی صدا و سیما به فراگیری ردیف‌های آوازی زیر نظر استاد محمد منتشری پرداخت. در سال ۷۷ وارد صدا و سیما شد و در اداره کل روابط عمومی‌صدا و سیما مشغول و با مرکز موسیقی هم در زمینه خوانندگی کار خود را آغاز نمود و اولین کار خود را با عنوان « آهوی خسته» با شعری از اخوان ثالث و آهنگسازی امیر استیری و تنظیم مرحوم حسین فرهادپور در سازمان صدا و سیما شروع کرد و بعد از آن کارهای متعددی را اجرا نمود.

محمد دستمزدی با عنوان هنری «نوازر» شاگرد استاد محمد منتشری از سال 80 خوانندگی را به طور رسمی در صدا و سیما آغاز کرد و حدود 45 اثر تولیدی با صدای وی در آرشیو مرکزی موسیقی صدا و سیما موجود است و گهگاه از شبکه های مختلف رادیویی تلویزیونی پخش می شود.

نگاهی خلاصه وار به فعالیت های محمد دستمزدی در عرصه موسیقی پاپ و کلاسیک ایران در سال های اخیر:

1-    خواننده تیتراژ سریال خوب بد زشت در نوروز 93 شبکه دو سیما

2-    خواننده تیتراژ سریال سی ماه در ماه مبارک رمضان سال 93 شبکه 2 سیما

3-    خواننده تیتراژ برنامه «لباس ایرانی» در شبکه 3

4-    خواننده تیتراژ فیلم دیوارهای کاهگلی به کارگردانی رضا حامدی خواه در شبکه 2 سیما

5-    خواننده تیتراژ تله تئاتر «تیغ کهنه» در شبکه 4 سیما

6-    آلبوم «هجر یار» با آهنگساز مهرداد دلنوازی و آلبوم «جان من است او» با آهنگسازی حسن میرزاخانی

7-    اجرای برنامه در نوروز 92 در کشورهای هلند ، فرانسه و بلژیک برای هموطنان ایرانی

8-    معرفی محمد دستمزدی به عنوان خواننده برتر در برنامه «شیرین بیان» شبکه جوان رادیو به تهیه کنندگی سیروس رجبی با ترانه «تن پوش» و رأی شنوندگان این برنامه

9-    حضور محمد دستمزدی به عنوان داور بخش موسیقی جشنواره شمسه در سال 94

10-    حضور در برنامه های مختلف شبکه های تلویزیونی و رادیویی به عنوان میهمان و کارشناس موسیقی 

 

بخش هایی از این مطلب از مجله اینترنتی سبزواری ها  برگرفته شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما