همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری دومین رهبر مذهبی سربداران برگزار می شود

برگزاری کنگره بین المللی سربداران در روزهای 26 و 27 آذر 94 در سبزوار که علی رغم برخی از نقدهایی که برآن وارد بود، انصافاً در سطح شایسته ای برگزار شد و انعکاس رسانه ای خوبی هم پیدا کرد، ظاهرا سبب ساز برگزاری همایش های جانبی دیگری در بعضی از شهرهایی شده است که کمابیش ارتباطی با این سلسله یا یکی از بزرگان آن دارند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه تنها چند روز پس از برگزاری کنگره بین المللی سربداران در سبزوار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم از برگزاری همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری دومین رهبر مذهبی سربداران در این استان خبر داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه شیخ حسن جوری که اصالتاً متعلق به یکی از روستاهای خراسان است، پس از وفات در شهرستان میامی استان سمنان به خاک سپرده شده و بنابراین سمنانی ها نیز خود را در افتخارات نهضت سربداران سهیم می دانند.

نهضت سربداران که در قرن هشتم هجری به وقوع پیوست، دو نوع رهبری سیاسی و نظامی و رهبری مذهبی داشت که اولین رهبر سیاسی و نظامی این نهضت پهلوان عبدالرزاق باشتینی و اولین رهبر مذهبی آن نیز شیخ خلیفه مازندرانی بود و پس از او یکی از شاگردانش، به نام شیخ حسن جوری عهده دار رهبری مذهبی قیام شد.

حکومت سربداران هرچند به پایتختی سبزوار تشکیل شد و در تاریخ از آن بیشتر به عنوان یک سلسله محلی در منطقه سبزوار یاد می کنند، اما از لحاظ شخصیت هایی که در آن قیام شرکت فعال داشتند و نیز از لحاظ دامنه تأثیرگذاریش در دیگر نقاط ایران پهناور آن روزگار، یک قیام تاریخ ساز و موثر در سراسر ایران محسوب می شود.
 
اینک برگزاری همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری در استان سمنان می تواند فرصتی باشد برای جستجوی نقاط اشتراک فرهنگی و برقراری پیوندهای متقابل بین سبزوار و شهرهای استان سمنان.

گفتنی است علاوه بر شیخ حسن جوری، پهلوان حسن دامغانی نیز که از وزرای سربداری بوده، است یکی دیگر از جلوه های حضور و نقش آفرینی مردمان سمنان در نهضت سربداران سبزوار بوده است.

در کنگره بین المللی سربداران که آذر گذشته در سبزوار برگزار شد، یکی از جنبه هایی که مغفول ماند موضوع ریشه یابی و احیای اشتراکات فرهنگی بین شهرهایی بود، که در جغرافیای تأثیرپذیری از نهضت سربداران بوده اند. شهرهایی نظیر نیشابور، سمرقند( درکشور ازبکستان)، کرمان، نواحی طبرستان(مازندران امروزی) و ... که یا مستقیما در دوران سربداران در قلمرو این حکومت بوده اند و یا بعدها تحت تأثیر حکومت سربداران و با همان شعارها قیام های مشابهی را علیه بازماندگان مغول انجام داده اند. بنابراین مسئولان شهرستان های سبزوار و داورزن می توانند در برنامه هایی از این نوع که در دیگر شهرها و استان های کشور پیرامون سربداران برگزار می شود، مشارکت نموده و بدین ترتیب پیودهای تاریخی و فرهنگی موجود را احیا نموده و پاس بدارند.

اسرارنامه در ادامه به اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان را درباره ضرورت همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر می کند:

همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری در میامی برگزار می شود
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری همایش بزرگداشت از شیخ حسن جوری رهبر نامدار قیام سربداران در محل مدفن این مبارز شیعه در میامی خبر داد.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، محمدرضا سوقندی، امروز در شورای اداری این اداره کل،اظهار داشت: قیام سربداران و به ویژه شیخ حسن جوری نقش مهمی در گسترش تشیع در سرزمین ایران دارد.
 
وی با بیان اینکه همایش تجلیل از شیخ حسن جوری سال آینده برگزار می شود، افزود: بررسی ابعاد شخصیتی و خدمات شیح حسن جوری از جمله اهداف برگزاری این همایش است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه این همایش در نیمه اول سال ٩٥ برگزار می‌شود، از برگزاری این همایش با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دو استان سمنان و خراسان رضوی خبر داد و تصریح کرد: همایش تجلیل از شیخ حسن جوری با همکاری ادارات کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی و سمنان و ادارات شهرستان‌های میامی، سبزوار و نیشابور برگزار می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به زندگی شیخ حسن جوری،اضافه کرد: حسن جوری معروف به شیخ حسن جوری یکی از رهبرانِ قیام سربداران در سده هفتم هجری و از شاگردان شیخ خلیفه مازندرانی بود.
 
سوقندی با بیان اینکه مبانی اندیشگی شیخ حسن جوری بر مبانی تشیع دوازده امامی استوار است، خاطرنشان کرد: مسئله ولایت ،جهان‌بینی مهدویت، جدایی‌ناپذیری دین و دولت از یکدیگر و مبارزه با ظلم و ستم از دیگر مبانی سربداران و خصوصا رهبر این قیام شیخ حسن جوری است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان با بیان اینکه حسن جوری در روستای جور، یشابور متولد شده، تصریح کرد: شیخ حسن پس از شکست قیام و تبعید به منطقه فرومد که امروزه از توابع میامی استان سمنان است در سال 746 یا 743 هجری درگذشته است و هم‌اکنون آرامگاه وی در 150 کیلومتری شرق شهر شاهرود، واقع در روستای کلاته میرعلم فیروزآباد حوالی روستای فرومد از توابع شهرستان میامی است.
 
*    *    *
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی عسکری

باسلام و عرض ادب اهدای 9 خشت طلا و کمک نقدی خانواده معزز شهدای مزینان به بازسازی عتبات عالیات شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما