برگزاری آیین نمادین استقبال از امام زمان(عج) برای دومین سال متوالی در سبزوار

آیین نمادین استقبال از امام زمان(عج) برای دومین سال متوالی در دارالمومنین سبزوار و پایتخت نخستین حکومت 12 امامی شیعه برگزار شد.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، برگزاری این آیین یک جمعه بعد از نیمه شعبان در حالی اتفاق افتاد که با شب 25 شعبان 1436 هجری قمری، ششصد و نود و نهمین سالروز قیام سربداران، مصادف شد.

استقبال نمادین از امام زمان، آیینی بسیار کهن  در دیار سربداران است . به طوری که طبق منابع تاریخی امرای شیعه مذهب سربداران هر جمعه اسبی را به صورت زین کرده در یکی از بلندی های نزدیک شهر سبزوار نگاه می داشته اند، تا اگر طبق روایات شیعی در آن جمعه، هنگامه ظهور مهدی موعود(عج) فرا برسد، نشانه ای از آمادگی مردمان دیار سربداران برای حمایت و همراهی با منجی عالم بشریت باشد.

این آیین بسیار پرمعنا که نشان دهنده قدمت فرهنگ انتظار در میان مردم سبزوار است، متأسفانه بعدها به دست فراموشی سپرده شد و اینک در سال های اخیر همزمان با نزدیک شدن به هفتصدمین سالروز قیام سربداران، مجددا آیین نمادین استقبال از مهدی موعود(عج) احیاء شده است و هرچند برگزاری این آیین در دو سال ابتدایی با برخی کم و کاست ها و انتقاداتی مواجه بوده است، اما امید می رود با ادامه این آیین به مرور نقاط ضعف برطرف گردیده و زمینه ثبت آن در فهرست میراث معنوی کشور فراهم آید.

البته هنوز اطلاع رسانی ها درباره برگزاری این آیین و محتوا و منظور آن شاید به درستی انجام نشده باشد و بسیاری از مردم و نخبگان دیار سربداران در چیستی و چرایی برگزاری چنین مراسمی شک و تردید داشته باشند و حتی آن را کاری عبث و خرافی تصور کنند!

به همین منظور خبرنگار اسرارنامه بعد از ظهر دیروز با کاروان استقبال از مهدی موعود(عج) همراه شد و به گفتگویی با تعدادی از همشهریان و مسئولان سبزواری در این زمینه پرداخت.

متن کامل این گزارش که در مصاحبه با شماری از شهروندان و نیز مسئولان و صاحب نظرانی نظیر دکتر محمد سلیمانی پژوهشگر و رئیس موزه شهر سبزوار، مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، قاسم دارینی مدیر روابط عمومی شهرداری و ... تهیه شده است، به زودی در اسرارنامه منتشر می شود.

برای دیدن گزارش تصویری از آیین نمادین استقبال از امام زمان (عج) هم اکنون کلیک کنید

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

چرا قیام سربداران در تاریخ ایران مهم است؟

نظرت را بنویس
comments

منتقد

با سلام و احترام: من هم به عنوان عضو کوچک از یک شهروند سبزواری با عقاید و نظرات عزیزان موافقم چه میشه کرد با ضعف مدیریتی عزیزان چه در شورای شهر چه در شهرداری آخه اقای روابط عموی آقای کرامت کدوم کار شما اصولی و کار شناسی شده است که این مراسمتون دومیش باشه بجای بریز و به پاشهای بی مورد و بی قاعده قانون هزینه ها بیاین به زیر ساختها و مسائل نیمه کاره شهر توجه کنیید بنده خدا مراسمات 700 ساله شما در اون زمان موضوعی بنام معزل ترافیک در مسیر های بیمارستانی و مراکز شهری نداشت آخه آدم عاقل شما به این فکر کردین که اگه کسی نیاز شدید و مبرم مراکز بیمارستانی میداشت چه جور میتونست با اون ازدحام جمعیت یک راه نفوذی پیدا کنه واقعا متاسفیم از این همه بریز و بپاش خدا و امام زمان ازتون نگذره اقایون به اصطلاح تحصیل کرده و با اقتدار شما رسانه ها لااقل نظرات مارو بهشون گوشزد کنید شکر خدا شما که از آزادی اندیشه و بیان برخوردارید ممنونم از شما رسانه های عزیز نه از مسئولین بی کفایتمان. آقای پسندیده آخه شما چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما