در آستانه دو رویداد مهم تاریخی و فرهنگی سبزوار

25 شعبان سالروز قیام سربداران و آیین استقبال نمادین از امام زمان(عج)

شهرداری و شورای شهر سبزوار به تازگی روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته اند چرا که امسال برای اولین بار بین روزهای 26 اردیبهشت تا 1 خردادماه،  هفته ای با نام هفته سبزوار را برگزار کردند که با وجود همه انتقادات، برنامه هایی پرتنوع و قابل توجه را به همراه داشت و نقد و نظرهای متفاوتی را در پیرامون خود به راه انداخت.(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4)

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، اما همه پرکاری و خستگی های باقی مانده از برگزاری مراسم هفته سبزوار، باعث نمی شود که شهروندان فرهنگ دوست سبزواری دو رویداد مهم در تقویم فرهنگی شهرشان را فراموش کنند و انتظار نداشته باشند که مسئولان فرهنگی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، دانشگاه ها و البته کمیسیون های فرهنگی و گردشگری شورا و اداره فرهنگی شهرداری، برای پاسداشت این مناسبت ها کاری نکنند.

رویداد اول 25 شعبان، ششصد و نود و نهمین سالروز قیام سربداران (بر اساس تقویم قمری) و دومین رویداد آیین نمادین استقبال از امام زمان(عج) همزمان با جشن های نیمه شعبان است که مسئولان شهرداری سال گذشته وعده برگزاری سالانه آن را داده اند.

آیین استقبال از مهدی موعود (عج) رسم دیرینه و زیبایی است که امرای شیعی سربداران، در زمانی که سبزوار را پایتخت حکومت خود قرار داده بودند، هر  جمعه به اجرای آن می پرداختند و بعدها این رسم زیبای شیعی به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در سال 93 پس از قرن ها، برای اولین بار توسط اداره فرهنگی ورزشی شهرداری و شورای شهر و با حضور گرم هزاران تن از مردم مومن و ولایتمدار سبزوار به اجرا درآمد و طبق وعده مسئولین و از جمله طبق گفته صریح خود دکتر طالبی قرار شد این آیین همه ساله در همین ایام در دارالمومنین سبزوار پایتخت اولین حکومت 12 امامی شیعه ایران اجرا گردد.

امسال نیز قاسم دارینی مشاور شهردار و سرپرست روابط عمومی شهرداری، از برگزاری آیین استقبال نمادین از امام زمان(عج) برای دومین سال متوالی خبرداده (منبع) و بدین ترتیب  احیای آیین 700 ساله ای که به عنوان یک میراث ارزشمند معنوی، از دوران حکومت سربداران برای سبزواری ها به جای مانده قرار است به خوبی پیگیری شده و به صورت رسمی همه ساله ادامه یابد.

گفتنی است، به جز سبزوار بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان نیز برای نشان دادن بخش های افتخارآمیز تاریخ و فرهنگ خود و همچنین به جهت حفظ بعضی آیین های ارزشمند معنوی، همه ساله یک روز خاص را به برپایی مراسمی نمادین اختصاص می دهند که پوشش رسانه ای زیادی را نیز در پی دارد و به معرفی و شهرت بیشتر آن شهر به خاطر برپایی آیین های نیکو در ایران منجر می شود.

به طور مثال می توان به برگزاری مراسم استقبال نمادین از کاروان امام رضا(ع) در 10 تیر هر سال در نیشابور(منبع) و یا مراسم قالی شویان اردهال کاشان که همه ساله در 10 مهر برگزار می شود (منبع) اشاره کرد و چه نیکو است که سبزوارنیز با برخورداری از این پیشینه دیرینه و ارزشمند در فرهنگ و تمدن اسلامی با برگزاری همه ساله آیین استقبال نمادین از امام زمان(عج) که آیینی 700 ساله است، در ایران و جهان شناخته شود.

البته لازم به یادآوری است که هرچند اصل احیا و اجرای چنین آیینی در سبزوار بسیار نیکو و ضروری است، اما برای زمان برگزاری آن که سال گذشته درست در روز نیمه شعبان اتفاق افتاد، تاریخ های مناسب تر دیگری را نیز وجود داشت که در همین راستا، مجله اسرارنامه سال گذشته با نوشتن مطلبی تحلیلی ضمن اینکه به تجلیل از برگزاری این آیین فرهنگی و مذهبی ارزشمند پرداخت، اما پیشنهاد داد به جای خود روز نیمه شعبان یک جمعه قبل یا یک جعه بعد از آن، برای اجرای چنین مراسمی در نظر گرفته شود چرا که این جابه جایی جزئی در زمان دو فایده مهم را به دنبال خواهد داشت.

اولین فایده اینکه می تواند تداعی گر روزهای 12 و یا 25 شعبان  نیز باشد که طبق منابع تاریخی وقوع قیام سربداران در یکی از این دو روز اتفاق افتاده است و بدین ترتیب با یک تیر دو نشان زده شده است.

دوم اینکه برگزاری مراسم استقبال نمادین از امام زمان در یک جمعه قبل یا بعد از خود روز 15 شعبان، می تواند از تمرکز همه برنامه های شاد و فرهنگی در یک روز خاص که از قدیم نیز همواره جشن ها و آیین های ویژه خود را داشته است جلوگیری کند و معنویت جشن های شعبانیه را در بیشتر روزهای این ماه پراکنده سازد.

متن کامل یادداشت تحلیلی اسرارنامه را می توانیددر پیوند زیر مطالعه کنید:

آیین نمادین استقبال از امام زمان(عج) در سبزوار احیا شد(نقد و تحلیل)

خوشبختانه امسال مسئولان شهرداری که از ارتباط خوبی با اصحاب رسانه برخوردارند و اخبار و تحلیل های حوزه کاری خود را در رسانه های ملی و محلی مطالعه می کنند، به این پیشنهاد جامه عمل پوشانده و قرار است مراسم نمادین استقبال از امام زمان(عج) را نه در خود روز نیمه شعبان بلکه در اولین جمعه بعد از آن که برابر با 22 خرداد خواهد بود، برگزار کنند.

اسرارنامه در ادامه متن کامل اظهارات قاسم دارینی سرپرست روابط عمومی شهرداری را در  این زمینه منتشر می کند:


برای دومین سال: آیین استقبال نمادین از امام زمان (عج) در سبزوار برگزار می شود

مشاور شهردار و سرپرست روابط عمومی شهرداری سبزوار گفت: به مناسبت میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، برای دومین سال، آیین تاریخی استقبال نمادین سربداران از امام زمان (عج) به همراه منتظران حضرتش در سبزوار برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، قاسم دارینی افزود: این آیین عصر جمعه ۲۲ خردادماه یک هفته پس از نیمه شعبان از محل گلزار شهدای سبزوار به مقصد مزار شهدای گمنام این شهرستان با نوای چاووشی خوانی و حضور مردم دیار سربداران صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: در این آیین کاروانی از ۴۰ اسب و شتر شامل یک اسب سفید (نمادی از اسب امام زمان (عج) ، ۲۰ اسب همراه و ۱۰ نفر شتر به همراه جمع زیادی از مردم ملبس به لباس سربداران (۷۰۰ سال قبل ) از گلزار شهدای سبزوار حرکت خود را آغاز و در طول مسیر مردم با شاخه های گل و پرچم هایی مزین به نام حضرت مهدی (عج) منتظر این کاروان بوده و از آنان استقبال خواهند کرد.

دارینی خاطرنشان کرد: قرائت صلوات خاصه امام زمان(عج)، تواشیح ، اجرای ضرب زورخانه در مدح حضرت مهدی(عج) و نقالی خوانی از جمله برنامه هایی خواهد بود که در مسیر این کاروان توسط گروه های هنری سبزواری اجرا می شود.

مشاور شهردار و سرپرست روابط عمومی شهرداری سبزوار اضافه کرد: همچنین در طول مسیر مردم با برپا کردن ایستگاه های صلواتی و پخش شیرینی و شربت از مردم پذیرایی خواهند کرد.

دارینی ادامه داد: شهر سبزوار به عنوان یکی از چهار شهر شیعه اثنی عشری جهان و پیشگام در تکریم اهل بیت است، در تلاش هستیم با احیا و استمرار این سنت این شهر را به عنوان خاستگاه این آیین و سنت کهن در ایران معرفی کنیم.

وی هدف از این آیین را ایجاد شور و نشاط مردم و تجدید میثاق با رهبری و ولایت و معرفی شهر سبزوار به عنوان یکی از چهار شهر نخست شیعه جهان برشمرد.

سرپرست روابط عمومی شهرداری سبزوار همچنین از برگزاری نشست علمی تخصصی آسیب شناسی آیین استقبال نمادین از امام زمان (عج) در روز دوشنبه ۱۱ خردادماه با حضور صاحبنظران و اساتید دانشگاه خبر داد.

 

نظرت را بنویس
comments

مفتح

امیدواریم امسال نسبت به سال گذشته بهتر و علمی تر برگزار گردد و بتوانند برنامه هایی در خور و شان نام و شهر سبزوار داشته باشند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما