تقسیم بندی انسان ها از نظر دکتر علی شریعتی / شما در کدام گروه هستید؟

29 خرداد سالروز درگذشت بزرگ معلم ایران و فرزند شایسته سبزوار و مزینان دکتر علی شریعتی است.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، هرچند دکتر شریعتی با وجود برخی نقدها که به اندیشه های او همچون هر متفکر و نویسنده ی دیگری وارد است، اما در مجموع از چهره های موجه برای نظام جمهوری اسلامی و از شخصیت های محبوب و پرطرفدار مردمی در ایران و حتی فراتر از آن در گستره کشورهای اسلامی در آسیا، آفریقا و اروپا محسوب می شود.

از این رو شریعتی یکی از پرفروغ ترین ستارگان آسمان افتخارات غرب خراسان رضوی است که مردم شهرستان های زادگاهش (سبزوار و داورزن) به حق به وجود مشاهیری چون او می بالند.

ناگفته نماند دکتر شریعتی هرچند در همان زمان حیاتش به شهرت و محبوبیتی گسترده در میان جوانان ایرانی دست یافت و بیشتر اقامتش در مشهد و تهران بود، اما هیچ گاه اصالت سبزواری خود را فراموش نکرد و در برخی کتاب هایش که قرار بود به خاطر اختناق رژیم ستم شاهی با نام مستعار منتشر شود، نام های علی سبزواری، علی سبزوارزاده، علی سربداری و علی مزینانی را برای خود بر می گزید (منبع1) ، (منبع2)

با این وجود مسئولان فرهنگی شهرستان سبزوار چه در دانشگاه ها و چه در ادارات و نهادهای سطح شهر تا کنون چندان که باید و شاید درامر بزرگداشت و معرفی و تبیین اندیشه های این فرزند شایسته دیار سربداران کوشش موثر و مستمری انجام نداده اند.

اینک هرچند اطلاع نداریم که آیا مسئولان شهرستان سبزوار در 29 خرداد امسال برنامه خاصی برای تکریم شخصیت و بررسی آثار و اندیشه دکتر شریعتی در این شهر دارند، یا امسال هم قرار است سالگرد وفات این بزرگمرد خطه سربداران در سکوت و بی تفاوتی سپری شود؟ اما اسرارنامه به عنوان مجله تحلیلی غرب خراسان رضوی با رویکرد فرهنگی، با انتشار مطالبی پیرامون شریعتی در طول یک ماه آینده، سعی خواهد کرد به نوبه خود سی و هشتمین سالروز وفات فرزند شایسته دیار سربداران را پاس بدارد.

در همین راستا اسرارنامه اکنون به انتشار مطلبی برگرفته از آثار دکتر شریعتی می پردازد که روز گذشته توسط برخی رسانه های کشور منتشر شده است و حاوی تقسیم بندی انسان ها ازدیدگاه دکتر شریعتی است. با مطالعه این مطلب بد نیست هر یک از ما از خود بپرسیم در کدام یک از این گروه ها جای می گیریم؟

شگفت‌انگيز‌ترين آدم‌ها از نظر دکتر علی شريعتی کیستند؟

دکتر علی شريعتی انسان‌ها را به چهار دسته تقسيم کرده است:

١ـ آناني که وقتی هستند، هستند و وقتی که نيستند هم نيستند.

عمده آدم‌ها حضورشان مبتنی به فيزيک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آنهاست که قابل فهم مي‌شوند. بنابراين اينان تنها هويت جسمی دارند.

 

٢ـ آنانی که وقتی هستند، نيستند و وقتی که نيستند هم نيستند.

مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هويت‌شان را به ازای چيزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصيت‌اند و بی‌اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آيند. مرده و زنده‌‌شان يکی است.

 

٣ـ آنانی که وقتی هستند، هستند و وقتی که نيستند هم هستند.

آدم‌های معتبر و با شخصيت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثيرشان را می‌گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داريم و برايشان ارزش و احترام قائليم.

 

٤ـ آنانی که وقتی هستند، نيستند و وقتی که نيستند هستند.

شگفت‌انگيز‌ترين آدم‌ها.

در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمي‌توانيم حضورشان را دريابيم. اما وقتی که از پيش ما مي‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک مي‌کنيم، باز مي‌شناسيم، می فهميم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما هميشه عاشق اين آدم‌ها هستيم. هزار حرف داريم برايشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گيريم قفل بر زبانمان مي‌زنند. اختيار از ما سلب مي‌شود. سکوت می‌کنيم و غرقه در حضور آنان مست می‌شويم و درست در زماني که می‌روند يادمان می‌آيد که چه حرف‌ها داشتيم و نگفتيم. شايد تعداد اين‌ها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

و در آخر مناجات علی شریعتی با خدا...

ای خداوند!
به علمای ما مسئولیت
و به عوام ما علم
و به مومنان ما روشنایی
و به روشنفکران ما ایمان
و به متعصبین ما فهم
و به فهمیدگان ما تعصب
و به زنان ما شعور
و به مردان ما شرف
و به پیران ما آگاهی
و به جوانان ما اصالت
و به اساتید ما عقیده
و به دانشجویان ما نیز عقیده
و به خفتگان ما بیداری
و به دینداران ما دین
و به نویسندگان ما تعهد
و به هنرمندان ما درد
و به شاعران ما شعور
و به محققان ما هدف
و به نومیدان ما امید
و به ضعیفان ما نیرو
و به محافظه کاران ما گستاخی
و به نشستگان ما قیام
و به راکدان ما تکان
و به مردگان ما حیات
و به کوران ما نگاه
و به خاموشان ما فریاد
و به مسلمانان ما قرآن
و به شیعیان ما علی(ع)
و به فرقه های ما وحدت
و به حسودان ما شفا
و به خودبینان ما انصاف
و به فحاشان ما ادب
و به مجاهدان ما صبر
و به مردم ما خودآگاهی
و به همه ملت ما همت، تصمیم و استعداد فداکاری و شایستگی نجات و عزت

ببخش

منبع: وبسایت جامعه آنلاین:

نظرت را بنویس
comments

جزی

واقعا عالی بود سپاس برای انتشار این مطلب
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما