به قلم جواد دباغی مقدم:

سرمقاله انتقادی صدای ملت نسبت به عملکرد شهرداری سبزوار / درآمد حلال و پوپولیسم!

جواد دباغی مقدم روزنامه نگار با سابقه سبزواری که در چند ماه گذشته با ویژه نامه صدای ملت، برای اولین بار - حداقل در چند سال اخیر- تجربه داشتن یک نشریه منظم هفتگی بدون وقفه و با کیفیت مناسبی از نظر صفحه آرایی و محتوای مطالب منتشر شده را به سبزوار آورده است، در جدیدترین شماره منتشر شده این ویژه نامه، طی نگارش  سرمقاله ای به شدت انتقادی نسبت به عملکرد شورا و شهرداری، خود را در موضع سرسخت ترین منتقدان این دو نهاد مدیریت شهری قرار داده و به آن ها تاخته است.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، دباغی مقدم که در هفته های اخیر، به خاطر برگزاری همایش پرحاشیه انتخاب مدیر برتر شهرستان، روزهای پر حاشیه ای را سپری کرد و نقدهای فراوانی به سمت او روانه شد، اینک پس از عبور از چالش های مذکور، در برخی از یادداشت های شماره جدید نشریه خود، برگزاری مراسم هفته سبزوار را نیز مورد انتقاد قرار داده و هزینه کردن شهرداری در این گونه امور را طرح هایی پوپولیستی عنوان کرده است و حتی  عملکرد شهردار سابق سبزوار، حسین مقصودی را که در زمان خود به انجام اقدامات پوپولیستی متهم می شد را از این حیث بسیار موفق تر و غیرپوپولیستی تر از عملکرد مدیران کنونی شهرداری ارزیابی نموده است.

اسرارنامه در ادامه بدون قصد قضاوت درباره انتقادات دباغی مقدم، متن کامل سرمقاله این هفته سردبیر ویژه نامه صدای ملت را منتشر می کند:

درآمد حلال و پوپولیسم !

بازار داغ شایعات انتخاباتی باور کنید آنقدر زیاد شدید شده است که کسی دیگر نمی خواهد از مجموعه شهرداری بپرسد شما که تدارک چی آقای (س) در انتخابات شده اید، از شما بعید است که بخواهید با پیامک های حاکی از ضعف و زبونی تان ، صدای ملت وابسته به شخص یا اشخاصی معرفی کنید. اما محض اطلاع شما به قول یک بزرگ که فرمود :به یک نفر، یک بارو به مردم بارها و حتی برای همیشه می شود دروغ گفت! اینک توجه شما را در این بازار بیکاری و کسادی بازار به هزینه های عجیب و غریب هفته به اصطلاح شما سبزوار جلب می کنم! اصلا چرا به ساختمان آقای (ص) در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی اشاره نکنم !؟ کسی در اندرونی شهرداری هست جواب بدهد یا راءی کمیته انطباق را با صدای بلند برای ملت بخواند !؟ دوستان ظاهراً گرامی!  بجای دست زدن به بازار داغ شایعات بیاید تازه ترین شایعات را از ما بپرسید ...

هفته گذشته رو نوشت نامه ای ( به شماره 34882 و تاریخ 6/6/93) توجه مرا به خود جلب کرد! این نامه در پاسخ به استعلام شهردارمحترم سبزوار از استانداری صادر شده بود که بر اساس آن، دریافت حق پارکینگ و جریمه از بناهای تجاری و مسکونی شهر خلاف قانون تشخیص داده شده و به اصطلاح جدیدی ها ، در آمد حلالی برای شهرداری محسوب نمی شود.یا  همین شب عیدی که به نقل از کارگران هنوز عیدی و مزایای خود را دریافت نکرده اند !   

ماجرا از این قرار بود که بنا بر یک رسم معمول و البته معنا دار سال هاست مصوبه ای 120 میلیون تومانی در شورا به تصویب می رسد تا از سوی شهردار محترم برای شماری از مسئولان شهری و معاونان ایشان، شورای شهر و دیگر مسئولان به عنوان عیدی و سایر مزایا هزینه شود. دو سال پیش برای فرمانداری و برخی دیگر از مسئولان بن هایی اهداء شد و انصافا فرماندار وقت نیز این بن ها را در اختیار شماری از کارگران مجموعه و یا به عنوان هدیه در جشن ها به برندگان مختلف و حتی مسافران نوروزی می گذارند! شهرداری نیز علاوه بر معاونان خود و شورای اسلامی شهر به کارگران بن هایی تا 100 یا 150هزار تومان به عنوان مزایای شب عید اهداء می نمود.

در این ماجرا تا همین جا مشکلی دیده نمی شود! اما در جلسه دفاع شهرداران پیشنهادی از برنامه هایشان ، تنی چند از اعضای محترم شورای اسلامی شهرمان، اقدامات این چنینی شهردار پیشین را پوپولیستی خواندند و به عنوان یکی از اسناد تخلف او برای خبرنگاران معرفی کردند و ما نیز نوشتیم و ماجرا تمام شد و رفت پی کارش!

اما امسال خوشبختانه گویا این پوپولیست بازی ها جایی در شورای اسلامی و شهرداری ندارد و شنیده ها حاکی از آن است که کارگردان از دریافت این بن ها منع شدند و بجای آن در تاریخ 28/12/93 برای هر یک از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و معاونان ایشان بر اساس همان مصوبه مبلغ پنج میلیون تومان واریز می شود. حال مشخص نیست برای مسئولان عالی رتبه شهرمان نیز چنین رقمی و یا بصورت بن اهداء شده است یا خیر! برای ما جالب خواهد بود چنانچه معاونت محترم استانداری یا فرمانداری ویژه شهرستان پاسخگو باشند از آنجا که کمیته انطباق نظارت جدی بر این امر داشته و در جریان آن نیز قرار دارد آیا شما نیز از این موضوع اطلاع دارید یا که خیر! راستش را بخواهید پوپولیست کیست و به چه درد می خورد!؟ شاید تغییرات عمده آن دوره نسبت به این دوره را بشود در اطرافیان و حامیان شهرداری جست جو کرد! حسین مقصودی از جنس کارگرانش بود و در میان آنان بود و از جنس ایشان و در این دوره ، چند وبلاگ نویس معلوم الحال! به اضافه طنازان فرهنگی که صبح تا به شب از برون سپاری امور در شهرداری ارتزاق می کنند و معلوم نیست اگر روزی این شیر که سرش در چاه نفت معطل مانده، به هر دلیلی از درون چاه خارج شود باز هم این ثنا گویی ها برای درآمد سازان حلال ، ادامه خواهد داشت!؟ ان شالله بادمجان باشد.

یادش بخیر وقتی روز زن و مادر و کارگر می شد این کارگران با چه شوق و افتخاری این بن ها را تقدیم خانواده خود می کردند و... جوری گفتم یادش بخیر و آه کشیدم که انگار پوپولیست شاید خود من بودم!

از ساختمان هشتاد ساله بیرون نرویم و برویم بحساب دریافت 287 درصدی جریمه تاخیر کمیسیون ماده 100 از مردم ، می خواهم بپرسم آیا این جریمه خلاف قانون از مردم اخذ می شود یا چشمداشتی به این درآمد ناحلال دیگر وجود ندارد !؟

ای وای من ! بازهم ماده 10 قانون مدنی و توافق مردمی برای دریافت پول ناحلال و کمی گزاف، برای تبدیل مسکونی به تجاری بر اساس سازمان بازرسی که هر گونه توافقی را خلاف می داند !؟ آیا حاضر هستید برویم سری تا چهار راه امداد هم بزنیم !؟ اوه هوا گرم است و از همین جا خارج نمی شویم .

راستی پرسش دیگر از شهرداری دارم و قول می دهم تا اطلاع ثانوی (احتمالا هفته آینده ) ما را بخیر و از شما به سلامت باشد! قول می دهم دیگر ادامه ندهم. شهردار محترم در 10 سازمان زیر مجموعه و یا موازی عضویت دارند. معاونان ایشان هم حداقل در 7 سازمان عضو هستند و اعضای شورای اسلامی شهر نیز در چندین و چند کمیسیون! مبنای محاسبه مزایا و عیدی ایشان چگونه است!؟ ((خدایا راضی باش می خواهم درباره در آمد حلال حرف بزنم ))!؟ چه اشکالی دارد امروز مگر نه این است که بر اساس مصوبات شورای شهر،اعضای محترم حقوق خود را از یک میلیون و پانصد هزار تومان به 3 میلیون و 600 هزار تومان رسانیده اند یعنی بیش از دو برابر افزایش یافته است ! حقوقی که برای 7 نفر واریز می شده رسیده به 13 نفر راستش مانده ام با خودم چه فکر کنم !؟ من پوپولیستم؟ پوپولیستی؟ کی پوپولیسته پس! شیب !؟ جنگل! بام !؟

 امسال سال سختی برای اهالی مدیریت شهرستان خواهد بود. امسال وضعیت جالبی برای انتخابات پیش رو نخواهیم داشت. عده ای به رسم بیماران روانی گذشته که سعی داشتند با پایین کشیدن دیگران، خود را به قله اوج و شهرت برسانند، امروز دستاویز تازه ای از خود ندارند و مدام در حال تخریب افراد هستند و با ترور ایشان تلاش می کنند تا از خود در این آزمون پیش رو، چهره ای خاص و ویژه و منحصر به فرد بسازند. آنچه در جغتای رخ داد ، اتفاق جالبی نبود اما به هر حال این مسایل نشان می دهد سال پر تنشی برای انتخابات پیش رو خواهیم داشت. جایی که هنوز صحبت از تبلیغات هم نشده اما آقایان نیت کرده اند تا آنچه ایشان تاج و تخت می خوانند بر سر عده ای خراب کنند! خدا بخیر بگذراند.

موضوع دیگر کار تقریبا عقیم مانده و بدون حاصلی است که برای قلیان روی داده است. عوارض ناشی از این رفتار و منع آن به اندازه کافی شدید هست که تا سالیان سال پس از این از آن به عنوان یک حرکت کمتر کارشناسی شده ، یاد شود. علاقه مندی و هدایت جوانان به سمت سیگار و هم خانواده های آنان، به قدری که امروز در خلوتگاههای پر شمار این شهر، شاهد تجمع عزیزانمان هستیم که با نا تدبیری در دولت تدبیر و امید مسیری پر پیچ و خم برای خود اختیار کرده اند! برخورد قهرآمیز در کجا پاسخ داده است که شما به خیابانهای شهر آورده اید !؟

منبع: نشریه صدای ملت، ویژه سبزوار-  شماره 19

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گفتگو با استاد حسن مروجی نویسنده کتاب تذکره سخنوران بیهق

نظرت را بنویس
comments

مفتح

خوشحال می شویم اگر دکتر درباره مزایای پرداختی به معاونین خود شفاف سازی کند

آقای طالبی اینجا شهرداری ست نه سازمان بهزیستی که بودجه دولتی داشت وهزینه میکردی.

شهرداری شده نردبان ترقی اشخاص.شهردار=مدیرکل=معاون وزیر=وشاید...البته ارزوی نمایندگی مجلس را نباید به گور برد.

- فکر مي کنم اين نقد بلکه عقده خالي کردن است. در ضمن نويسنده در نقدش هم صادق نيست مطمئنم اگر در اين برنامه به او هم توجه مي شد قطعا مجيز گو و مداح شهرداري و طالبي مي شد. مطمئن باش...

جواد دباغی مقدم

حق باشماست دوست عزیز! این دنیا هیچیش قابل پیش بینی نیست! اما خود شما هم با اسم بیا و مثل مرد حرف دلت رو بزن! باور کن هم سبک می شی و هم راحت تر مردم حال می کنند باهات...

ممیز

ساختمان مورد نظر در خیابان اسدآبادی دو قربانی داشته.یکی مدیر منطقه 3 یعنی خانم شجیعی و یکی مهندس دولت معمار معاون فنی که به ساختمون پدر عروس شهردار گیر دادن و به مزاق شهردار خوش نیومده و عزلش کرده.ظاهرا شهرداری هم در مورد نحوه تنظیم این پرونده برای کمیسیون و فرماندار تخلفات گمراه کننده ای داشته که قابل پیگیریه.

ظاهرا مسئله دریافتی معاونها مربوط به همشون از جمله معاونین اجتماعی و فنی و شهرسازی نمیشه که خوبه شهرداری کل دریافتی های معاونین رو اعم از حقوق و حق مدیریت و پاداش کارگروه ها و ... رو منتشر کنه.ظاهرا یکی از معاوننی ضمن دریافت پاداش از شهرداری و شش سازمان از آب و فاضلاب هم دریافتی داشته و هم از کمیته استقبال از بهار و احتمالا هفته سبزوار و دو معاون فنی و اجتماعی عضو هیچ سازمانی نبودن

محمد

واقعا راست است این موضوع چون من هم شنیدم اگر جمع حقوق و پاداشهای این شخص رو جمع بزنید از حقوق کل نیروهای یک سارمان شهرداری بیشتر میشود فکر می کنم معاونت خدمات شهری باشه درسته

فرهاد

باسلام چند وقتی بود که از قلمدان خوش نویس جناب اقای دباغی مقدم ،این مطالب بسیار بسیار زیبا در حد اندازه های یک روزنامه صبح نخوانده بودم خوشحالم که این قلم شکسته دوباره به کاغزی اغشته شد.امید است که این مخارج که طبیعتا کسی ازافزایش ناگهانی حقوق های معاونین شهرداری خبرندارد به رشته تحریر دراورد و پاسخی دهد . باتشکر فرهاد احسان فر

باخیرات

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهرداری @ کز دیو دد ملولم و انسانم آرزوست ### گفتند یافت می نشود جسته ایم ما @ گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست

مفتح

کو گوش شنوا به نظر همه از این آش کاسه ای نوش جان کرده اند که جوابی نمی آید

جواد پورسخاوت

مرسی جواد دباغی مقدم گرچه که اشتباهات زیادی در کار داری اما الحق و الانصاف مقاله خوبی نوشتی

بی نام

منم یادمه مسعود پسندیده دوسال پیش( گلزار شهدا )در جمع کارگران پسماند در حضور اقا جواد و خبرنگاران و هم خود شهردار فعلی و همه اعظای شورای شهر قول داد ستاد رفاه مخصوص کارگران درست کنند و بن 200 تومنی به همه کارگران اهدا شود ...ولی هیچ کدومش عملی نشد...از سردبیر محترم سایت اسرار نامه می خواهم که این صفحه خبری و یا تا در حد امکان خبر http://www.asrarnameh.com/people.php?id=9666 (هردو خبر را) بر روی سایتتان چند روزی ویژه کار کنید که همشهریان نگا کنن...لا جرم حق اون کارگر رو شما خبرنگار زحمت کش به نادیده نگیرید.!!تشکرrnو اما جواد آقا ضمن تشکر که بر عکس برخی از اقایون که فقط شعار میدن امثال شما عادل فردوسی پور سبزواریها هستین...ایشاا... همیشه قلمت پربارتر از دیروزتون باشد...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما