در گفتگو با عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری

تحلیلی جدید و متفاوت بر آثار محمود دولت آبادی از نگاه دکتر کتایون شهپر راد

دانشگاه حکیم سبزواری در جایگاه بزرگترین و باسابقه ترین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق کشور پس از دانشگاه فردوسی مشهد، سال های سال است که زمینه ساز توسعه علم و اشاعه فکر و گسترش و رونق انواع فعالیت های فرهنگی ، هنری و اجتماعی در این ناحیه از ایران اسلامی شده است.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، هرچند به خاطر تجمع اکثر رسانه های گروهی قدرتمند و سراسری در پایتخت و برخی از مراکز استان ها، بسیاری از ظرفیت های علمی و فرهنگی ممتاز در شهرهای توانمندی مانند سبزوار تا کنون نادیده و ناشناخته باقی مانده اند، اما رسانه های محلی که در هر شهر و منطقه ای وجود دارند، به شرط داشتن تعهد و  علاقه کافی ، می توانند نقش موثر خود را در کشف استعدادها و معرفی ظرفیت های منطقه ای ایفا نمایند.

یکی از ظرفیت های ارزشمندی که دانشگاه حکیم سبزواری در طول 3 دهه فعالیت  خود در غرب خراسان رضوی ایجاد کرده است، گردهم آوردن صدهاتن از اساتید نخبه ، پویا و مولد دانش اعم از بومی و غیربومی در رشته های مختلف می باشد که هر یک از آن ها در زمینه تخصصی خود صاحب تحلیل ها و دیدگاه هایی ارزشمندند.

از جمله اساتید فرهیخته دانشگاه حکیم سبزواری که وقتی به عنوان یک خبرنگار پای گفتگو با ایشان در یکی از زمینه های مورد تخصصش بنشینی، با دنیایی متفاوت و سرشار از آگاهی های عمیق و دقایق و ظرایف در زمینه مورد بحث مواجه می شوی، خانم دکتر کتایون شهپر راد عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فرانسه این دانشگاه است.

رشته زبان و ادبیات فرانسه هرچند از رشته های نوبنیاد در دانشگاه حکیم سبزواری است که سابقه تاسیس آن شاید به بیش از 5 سال نرسد، اما از همان ابتدا این شانس را داشته که از حضور استاد فرهیخته ای چون دکتر شهپرراد برخوردار باشد، که از چندین سال قبل از ورود به گوشه خلوت و آرام این گروه آموزشی تازه تاسیس فعالیت های علمی و پژوهشی ارزشمند خود را انجام داده و اگر نام ایشان را در موتور گوگل  جستجو کنیم با تعداد زیادی از آثار تألیفی یا ترجمه ای او در غالب کتاب یا مقالات پژوهشی مواجه می شویم که از جمله می توان به کتاب های «رمان، درخت هزار ریشه» (تألیف) ، «تحلیل انواع داستان» (ترجمه به همراه دکتر آذین حسین زاده) ، «مفهوم  ادبیات و چند جستار دیگر» (ترجمه) و ... اشاره کرد و بنابراین نام این استاد را نامی آشنا در حوزه پژوهشگری ادبیات فرانسه و البته ادبیات فارسی می یابیم.

از همین رو الهه رامشینی یکی از فعالان نوظهور و فرهیخته رسانه ای در سبزوار که مدتی است به صورت افتخاری با مجله اینترنتی اسرارنامه همکاری می کند و پیش از این شماری از یادداشت های او در اسرارنامه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، به تازگی به سراغ دکتر شهپر راد رفته و به مصاحبه ای تخصصی درباره آثار محمود دولت آبادی فرزند شایسته سبزوار و از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران پرداخته است.

  در این مصاحبه الهه رامشینی با دکتر شهپر راد به جنبه های جالبی در آثار آقای رمان ایران بر می خوریم که شاید تا کنون کمتر مورد توجه و اشاره منتقدان و متخصصان ادبی کشورمان قرار گرفته باشد. مصاحبه ای که در آن از تأثیر تعزیه خوانی های سنتی سبزوار بر شخصیت ادبی محمود دولت آبادی و حتی رد پای پررنگ ادبیات، فرهنگ و بار عاطفی عاشورا در آثار این نویسنده سبزواری با خبر می شویم و حتی در جایی از مصاحبه درباره تاثیرگذار بودن یا نبودن آثار دولت آبادی بر نویسنده های دیگر به تردید می افتیم و یا درباره تفاوت زاویه نگاه محمود دولت آبادی به روستا با نگاه نویسنده ای چون جلال آل احمد می خوانیم که سبب شده شناخت و تصویری متفاوتی از جامعه روستایی ایران درآثار هریک از این نویسندگان بزرگ پدید آید.

شرح کامل این مصاحبه هم اکنون در بخش چای داغ اسرارنامه منتشر شده است.

شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب به پیوند زیر مراجعه کنید:

دکتر کتایون شهپر راد: محمود دولت آبادی سرچشمه جوشان داستان گویی ایرانی است

 

نظرت را بنویس
comments

امسال خدایا میشه نیمه شعبان تو شهر سربداران باشم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما