با تقدیم به پیشگاه اصحاب رسانه در سومین شب از اجرا

تئاتر مرگ یزدگرد در تالار بیهقی سبزوار به روی صحنه رفت

تئاتر مرگ یزدگرد در سومین شب از ا جرای خود در تالار بیهقی سبزوار با تقدیم به پیشگاه اصحاب رسانه دیار سربداران به روی صحنه رفت.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه مرگ یزدگرد که نمایش نامه آن سال ها قبل توسط استاد بهرام بیضایی از نویسندگان و کارگردانان شاخص تئاتر ایران نوشته شده است، در اردیبهشت 94 پس از یک سال و نیم تمرین توسط هنرمندان تئاتر غرب خراسان رضوی، به اجرا درآمد و در ابتکار عملی جالب سومین شب اجرای این نمایش به خبرنگاران و خانواده های آنان تقدیم شده بود  که با حضور شمار قابل توجهی از اصحاب رسانه سبزوار اعم از خبرنگاران یا مدیران سایت های سبزواریان، اسرارنامه، بصیرسبزوار، سلام سربدار، خبرنگاران صدا و سیما و روزنامه قدس و ... مورد استقبال قرار گرفت.

گفتنی است، اجرای تئاتر مرگ یزد گرد از تاریخ 24 اردیبهشت تا 1 خرداد در تالار بیهقی مصادف شده است با هفته سبزوار که اجرای این تئاتر فاخر نیز در این هفته می تواند نشان دهنده بخشی از  توانمندی های هنری و فرهنگی سرزمین بیهق باشد.

از نکات قابل توجه اجرای نمایش مرگ یزدگرد در سبزوار این است که بهزاد شهربویه یکی از هنرمندان مستعد تئاتر شهرستان پس از چند سال دوری از زادگاه خود، با این تئاتر مجدداً به صحنه نمایش دیار سربداران بازگشت.

همچنین انجام یک سال و نیم تمرین برای اجرای تئاتر مرگ یزدگرد نشان دهنده زحمت زیادی است که هنرمندان این اثر نمایشی متقبل شده اند.

طبق گفته برخی فعالان تئاتر سبزوار که پس از پایان سومین شب از اجرای تئاتر مرگ یزدگرد، با خبرنگار اسرارنامه گفتگوی کوتاهی داشته اند، بازی لیلا فیروزی در نقش همسرآسیابان از درخشان ترین بازی های این تئاتر بوده است که حضور او در این اثر از انرژی بالا ، قدرت و وضوح صدا و حس گیری متناسب با نقش برخوردار بوده است.

تئاتر مرگ یزدگرد اما برای ابراهیم حاجی صوفی که از بازیگران باسابقه و توانمند تئاتر سبزوار است و در این تئاتر نقش آسیابان را برعهده داشت، دارای چالشی بزرگ بود زیرا برخی اقدامات درمانی که مدتی قبل روی ناحیه دهان و دندان این هنرمند انجام شده بود، باعث شد، وی برای بیان واضح و رسای برخی دیالوگ ها به مشکل برخورد کند.اما با این حال حاجی صوفی با پشتوانه چندین سال تجربه بازیگری، تمام تلاش خود را برای ایفای نقش آسیابان به کار برد و توانست تا حدی بر این مشکل فائق آید.

بازی منیره ده  آبادی که از هنرمندان تازه وارد به عرصه تئاتر سبزوار است، به نسبت تازه کاری این هنرمند بازی خوبی بوده است و آنچه دراجرا مشاهده شد، پیشرفت های زیادی نسبت به اولین روزهای تمرین او در نقش دختر آسیابان را  نشان می دهد، اما ده آبادی برای داشتن حضوری موفق تر در عرصه تئاتر غرب خراسان رضوی، باید بیش از پیش روی فن بیان خود که از مهمترین الزامات کار تئاتر است، کار کند.

از حواشی سومین شب اجرای تئاتر مرگ یزدگرد در سبزوار، این بود که هرچند در پوستر اطلاع رسانی این نمایش اعلام شده بود که ورود کودکان زیر 12 سال به سالن ممنوع است، اما در نهایت حضور چند کودک در سالن در بعضی لحظات اجرای نمایش ، انتظامات سالن را با چالش مواجه کرد.

تاخیر نیم ساعته در روی صحنه رفتن نمایش مرگ یزدگرد نیز که به نظر می رسید در نتیجه تاخیر در حضور برخی میهمانان مدعو این برنامه به وجود آمد نیز از دیگر حواشی آن بود که البته جزء حواشی رایج در اکثر برنامه های سبزوار و ایران محسوب می شود.. لازم به ذکر است، بسیاری از خبرنگاران شهرستان به واسطه مصادف شدن اجرای این تئاتر با برنامه های هفته سبزوار و مراسم های گوناگونی در سطح شهرستان در حال اجراست نتوانستند برای تماشای مرگ یزدگرد به سالن بیهقی بیایند و یا با تاخیر رسیدند.

همچنین به نظر می رسید صوت سالن بیهقی از کیفیت مناسبی برخوردار نبود و با قطعی یا ایجاد صداهای مزاحم زمینه از بین رفتن تمرکز بازیگران و تماشاچیان را فراهم می آورد و حتی در برخی موقعیت ها صدای شخصیت ها تحت الشعاع موسیقی صحنه قرار می گرفت و به درستی به گوش مخاطب نمی رسید.

با وجود برخی از این حواشی در نهایت،  اجرای تئاتر تراژیک و فاخر مرگ یزدگرد در سبزوار که چند سالی است بیشتر شاهد اجرای نمایش های طنز (اعم از طنز فاخر یا طنز نازل) بوده است، می تواند برای مخاطبان حرفه ای تئاتر در غرب خراسان رضوی اثری قابل توجه باشد و به ارتقاء سطح هنرهای نمایشی در این خطه از کشور یاری ر ساند.

اسرارنامه به مناسبت این رویداد هنری در غرب خراسان رضوی به سراغ تعدادی از هنرمندان تئاتر سبزوار رفته و نظر آنان را درباره اجرای تئاتر مرگ یزدگرد به کارگردانی م.الف جویا شده که در مطالب بعدی این مجله مصاحبه مفصل حسین شمس آبادی و محمداکبری دو هنرمند صاحب نام و صاحب سبک تئاتر سبزوار درباره نقاط قوت و ضعف اجرای نمایش مرگ یزدگرد در این شهرستان منتشر خواهد شد.

گفتنی است عوامل اجرای تئاتر مرگ یزدگرد در سبزوار عبارتند از:

نویسنده: بهرام بیضایی

کارگردان: میم. الف

بازیگران به ترتیب ورود به صحنه: ابراهیم حاجی صوفی ، لیلا فیروزی ، منیره ده آبادی،  بهزاد شهربویه، حسین امینی، رضا رسولی پور

طراح صحنه و لباس و نور و موسیقی: میم الف

گریمور: سید محسن جعفری

اجرای دکور: کارگروهی

اجرای نور: خانم دهمرده

اجرای موسیقی: خانم لندرانی

با همکاری حسین شباهنگ (غایبی)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به نمایش نامه های محمود دولت آبادی آقای رمان ایران

نظرت را بنویس
comments

خمول خان

۱. بچه های گروه تئاتر مرگ یزدگرد خسته نباشید. ۲. بازی خانم فیروزی درخشانترین بازی بوده؟!!! درسته خانم فیروزی یکی از بازیگرای خوبه تئاتر سبزواره ولی متاسفانه توی این کار آنچه که ازش انتظار میرفت نبود، بیان ضعیف و جویده ی کلمات ، بدن خشک و غیر منعطف، صورت خشک و بدون حس هنگام ادای دیالوگ ها و ... ۳. الحق و والانصاف خانم منیره ده‌آبادی با وجود اینکه تجربه اولین کارشون بود بازی بهتری رو نسبت به خانم فیروزی ارائه دادند. ۴. تئاتر مرگ یزدگرد یک تراژیک نیست چون اصلا قهرمانی در آن وجود ندارد که به ناحق خونش ریخته شود و... ۵. یقینا وجود تئاتر مرگ یزدگرد در مقابل لوده بازی هایی که این روزها مد شده و حتی عنصر اولیه یعنی داستان هم در آنها وجود ندارد نقطه روشنی است که امید تکرار این مهم رو در دل اهالی هنر سبزوار زنده نگه داشته. ۶. جناب آقای میم الف در جایگاه کارگردان، زمانی تسلط شما بر متن به من تماشاچی ثابت میشود که علم شما به متن بر روی صحنه نمود پیدا کرده باشد که اگر جز این باشد آنچه که در ذهن شماست همیشه در ذهن شما باقی می‌ماند. طراحی صحنه شما در یافتن مکان و اصحاب مکان به من تماشاچی کمکی نمیکند. تکلیف بازیگر با آکسسوار صحنه روشن نیست. همه چیز به من تماشاچی میگوید یک تئاتر رئال روی صحنه است اما ناگهان دست مشت کرده بازیگر که گویی چوبدستی خیالی در دست دارد بالا میرود و بر جنازه ای میکوبد که نیست. جنازه ای که در ذهن بازیگر هم در هر لحظه مکانش تغییر میکند. ۷. مشتاق خواندن نقد بزرگوارانی هستم که نام بردید تا یاد بگیرم، تا یاد بگیریم. ۸ . آقای میم الف باز هم خسته نباشید و تو رو خدا کار آخرتون نباشه به خاطر تئاتر سبزوار و نقد رو به مثابه حاشیه نپندارید.

تماشاچی

سلام به دوست عزیز و گرامی من بعنوان یک تماشاچی در خصوص بازی خانم فیروزی با شما مخالفم والا تو این کار با آقای شهربویه تنها نفراتی بودند که کاملا متوجه میشیدیم چی میگن کاملا مسلط وخانم فیروزی هم با داشتن اونهمه دیالوگهای سنگین و حرکات متنوع از پس آن خوب براومد ما کل صحنه های پادشاه خانم ده آبادی رو اصلا نفهمیدیم ایشان چی میگفت کاملا کلمات نامفهوم بود و جویده بود همچنین آقای صوفی بعنوان آسیابان. من با سه نفر از دوستانم برا دیدن این کار اومدیم و بسیار لذت بردیم از کارگردان میم الف تشکر ویژه داریم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما