اعلام آمادگی 18 دانشگاه کشور برای مشارکت در کنگره بین المللی سربداران سبزوار

 کنگره بین المللی سربداران در قالب سه جشنواره مستقل برگزار می شود
سبزوار - ایرنا - رییس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: کنگره بین المللی سربداران در سه جشنواره مستقل شامل 'همایش علمی، جشنواره آیین و هنر و جشنواره فرهنگ و ادب' برگزار می شود.

جواد حدادنیا یکشنبه شب در هفتمین نشست شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی سربداران در سبزوار افزود: تاکنون 18 دانشگاه شمال شرق کشور به عنوان مشارکت کنندگان در این همایش اعلام آمادگی کرده اند و 73 مقاله از پژوهشگران داخلی به دبیرخانه رسیده است.

وی گفت: در چارچوب جشنواره آیین و هنر با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز 'کتاب سربداران و تئاتر سربداران' در حال تدوین است.

دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران اردیبهشت ماه پارسال گذشته طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار فعال شد.

این کنگره آذر ماه امسال در سبزوار برگزار شود.

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: حرکتهای فرهنگی اصیل متناسب با ارزشهای اسلامی و فرهنگی که از تاریخ گذشتگان روایت می کند باید تقویت و حمایت شوند.

محمدرضا محسنی ثانی افزود: این کنگره فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیتهای هنرمندان سبزوار است.

رمضانعلی سبحانی فر نماینده شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برپایی مطلوب کنگره بین المللی سربداران در سبزوار می تواند آثار و نتایج ثمربخشی برای مردم این شهرستان داشته باشد.

احمد برادران فرماندار ویژه سبزوار هم گفت: کنگره بین المللی سربداران با توجه به توانمندیهای سبزوار باید بسیار کیفی و مطلوب برگزار شود لذا همه دستگاههای اجرایی خود را در این امر مسوول می دانند.

حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسانی در قرن هشتم هجری با عنوان نهضت سربداران در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از روستای باشتین در سبزوار آغاز شد.

سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند. دامنه حکومت سربداران تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت خاص دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد.

برخی از مورخین استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پی آمدهای حکومت سربداران می دانند. امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگریهای مغولان را جبران کنند. همچنین سربداران در پی بهتر کردن زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان 'سربداران' معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا


 

وبسایت کنگره بین المللی سربداران نیز گزارش جلسه ویژه کنگره بین المللی سربداران را به شرح زیر منتشر کرده است:

فرماندار سبزوار: برگزاری کنگره سربداران اعتلای شهرستان را در پی خواهد داشت

هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره ی سربداران در دانشگاه حکیم برگزار شد. در ابتدای این جلسه ستاد اجرایی کنگره  گزارشی از روند اجرایی این همایش را برای حاضران قرائت کرد، سپس اعضای شورا راهکارهای خود، برای برگزاری هرچه بهتر همایش را بیان داشته و بر لزوم تسریع در فعالیت ها، تامین اعتبارات جشنواره ها، تخصص گرایی و افزایش کیفیت اجرایی همایش تاکید نمودند.

در ابتدای این نشست دکتر حدادنیا دبیر کنگره سربداران و ریاست دانشگاه حکیم سبزواری ضمن خیر مقدم به حاضرین و تبریک اعیاد رجب و روز معلم گزارش کوتاهی از پیشرفت روند اجرایی این همایش بین المللی را برای حاضرین در جلسه تشریح کرد و افزود:

“کنگره بین المللی سربداران از سه بخش مستقل با عناوین همایش علمی، جشنواره آیین و هنر و جشنواره فرهنگ و ادب تشکیل شده که همگی زیر نظر شورای سیاستگذاری می باشند، در این میان اجرای بخش همایش علمی با محوریت دانشگاه حکیم سبزواری می باشد و دانشگاه تا کنون ۱۵جلسه کارگرو ه های علمی تشکیل داده و توانسته ایم در اسفند ماه۹۳مجوز همایش بین المللی علمی را از وزارت علوم دریافت کنیم، تا کنون مقالات بسیاری از سایر نقاط کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده و ۱۸ دانشگاه معتبر ایران آمادگی خود را جهت پشتیبانی و همراهی دانشگاه حکیم در بحث اجرای این همایش بین المللی به صورت کتبی اعلام کرده اند که این خود موفقیت بزرگی برای جامعه دانشگاهی شهرستان می باشد.”

در ادامه دبیر کنگره سربدارانعملکرد اداره ارشاد سبزوار در بحث جشنواره آیین و هنر را خوب و راضی کننده دانست و با ابراز تاسف از کم کاری های صورت گرفته در بخش جشنواره فرهنگ و ادب ابراز داشت:
“متاسفانه شهرداری به عنوان متولی اجرای این بخش از کنگره تا کنون هیچ اقدامی که از منظر دبیرخانه در جهت بحث اجرایی شدن این جشنواره باشد انجام نداده است و قاعدتا مسئولین شهرداری سبزوار باید نسبت به این عملکرد خود پاسخگو باشند.”

در ادامه جلسه احمد برادران فرماندار سبزوار با تاکید به این مهم که نهضت سربداران جزء افتخارات دینی و تاریخی این دیار کهن است افزود:همه دستگاه های اجرایی شهرستان مسئول و مکلف هستند که در اجرای سیاست های تبیین شده توسط شورای سیاست گذاری کنگره سربداران به یاری دبیرخانه کنگره بشتابند.

معاون استاندار خراسان رضوی ضمن ابراز رضایت از فعالیت های انجام گرفته توسط دبیرخانه علمی کنگره روند اجرایی بخش همایش علمی را خوب توصیف کرد و ابراز داشت:

“انچه مسلم است در بخش پژوهشی و علمی این کنگره به مدد همکاری ها و عملکرد خوب دانشگاه حکیم سبزواری پیشرفت های چشمگیری داشته ایم البته در بخش جشنواره آیین و هنر نیز کارهای نسبتا خوبی توسط اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار صورت گرفته امااین فعالیت ها کافی نیست و اداراه ارشاد باید اهتمام بیشتری نسبت به این مهم داشته باشد ولی در مورد جشنواره ی فرهنگ و ادب که قرار است توسط شهرداری سبزوار انجام بگیرد باید در اولین فرصت عملکرد این نهاد را در کمیسیون فرهنگی شورا بررسی کنیم تا موانع و مشکلات پیش آمده را بررسی کرده و در جهت رفع آنها اقدام کنیم.”

رئیس شورای اجرایی کنگره با اشاره به پتانسیل بالای شهرستان برای برگزاری هرچه بهتر این برنامه بین المللی، بیان داشت: خوشبختانه در جلسه ای که با “آقای کاراندیش” معاون وزیر ارشاد داشته ایم ایشان قول مساعد برای تامین بودجه کنگره از محل اعتبارات وزارت ارشاد را داده اند و هم اکنون ستادهای اجرایی کنگره موظف هستند که در طی زمان مشخصی برنامه های خود را بر اساس اعتبارات و بودجه تحلیل کنند و فعالیت های خود را در سرفصل های مشخص با بودجه های معین به شورای سیاست گذاری اعلام کنند تا شورا درصدد تامین این بودجه ها باشد.

برادران همچنین زمان برگزاری کنگره سربداران را نیمه دوم سال ۱۳۹۴ اعلام کرد.

لازم به ذکر است این جلسه که با حضور اعضاء شورای سیاست گذاری کنگره سربداران و جمعی از مسئولین شهری و خبرنگاران و اصحاب رسانه همراه بود به  همت دانشگاه حکیم سبزواری و درسالن کنفرانس دانشگاه  این دانشگاه برگزار شد.

منبع: وبسایت کنگره بین المللی سربداران

نظرت را بنویس
comments

سلام چرا هي همايش را عقب مي اندازند؟ خوب اگر امکان يا توان ش برگزاري همايش رو ندارين بندازين سال بعد؛ چرا رودربايستي؟ اين طور فقط اعتبار و آبروي شهرستان مي رود که هي تاريخ جديد اعلام مي کنند. تازه کلي تو بوق کردند که بين المللي است اما حالا فقط از مقالات داخلي صحبت شده، پس چي شد؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما