احداث منطقه ویژه اقتصادی در قوچان تصویب شد / از منطقه ویژه اقتصادی سبزوار چه خبر؟

مجوز احداث منطقه ویژه اقتصادی سبزوار چند سالی است (از سال 89) صادر شده است و در این مدت خبرهای مربوط به پیگیری راه اندازی این پروژه در سبزوار در فضای رسانه های محلی و بعضاً رسانه های ملی منتشر می شود، اما هنوز معلوم نیست منطقه ویژه اقتصادی سبزوار سرانجام چه زمانی به بهره برداری نهایی می رسد؟

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه ، البته مسلم است که پروژه های کلانی نظیر راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد تجاری آن هم با مساحت وسیعی که برای سبزوار در نظر گرفته شده است (حدود 1200) هکتار، یقیناً پروژه هایی نیست که بتوان انتظار داشت در یک مدت خیلی کوتاه به بهره برداری برسند. آن هم در سال هایی که ایران گرفتار مشکلات شدید اقتصادی در نتیجه تحریم های همه جانبه خارجی و ضعف مدیریت اجرایی در داخل بوده است، اما به هرحال مردم نیز نسبت به وعده هایی که از سوی مسئولان داده می شود حساسند و حق دارند که نگران و پیگیر پروژه های مهم شهر و دیار خود باشند.

خصوصا اینکه در همین مدت شهرهای دیگر خراسان نیز که هریک از پتانسیل ها و امتیازات اقتصادی ویژه ای برخوردارند نظیر کاشمر، گناباد و قوچان، موفق شده اند مجوز احداث منطقه ویژه اقتصادیشان را بگیرند و هرچند در آن شهرها نیز معلوم نیست چه مدت زمانی باید طی شود تا مناطق ویژه اقتصادی تصویب شده به مرحله بهره برداری برسد، اما به هرحال مردم سبزوار انتظار دارند همانطور که در اخذ مجوز منطقه ویژه اقتصادی خود پیشگام بوده اند، در راه اندازی آن نیز با پیگیری و تلاش مسئولان پیشگام بقیه باشند.

 

تصويب ايجاد منطقه ويژه اقتصادي ‌قوچان در کارگروه مناطق ويژه

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ‌قوچان در کارگروه مناطق ویژه اقتصادی به تصویب رسید‌.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی امروز گفت: در چند روز گذشته با برگزاری جلسات متعدد تخصصی با اعضای کارگروه مناطق ویژه اقتصادی، طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در قوچان بررسی و با بیشترین آرا به تصویب رسید.
هادی شوشتری افزود: با توجه به هم مرز بودن ایران با 15 کشور باید به درستی از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی کشور استفاده شود.
او گفت: بازارهای کشورهای آسیای میانه بازار خوبی برای ایران است و شهرستان قوچان به علت هم مرزی با ترکمنستان و فاصله نزدیک با پایتخت این کشور یکی از ظرفیت‌ های خوب کشور در این زمینه است.
نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی افزود:منطقه شهرک صنعتی شماره 2 قوچان که قرار است این طرح در قسمتی از آن اجرایی شود ، از نظر زیر ساخت‌ها، آب و برق و گاز و مخابرات آماده و استعلامات لازم از قبیل محیط زیست منابع طبیعی گرفته شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر لایحه آن از طرف دولت آماده و برای تصویب نهایی به مجلس تقدیم شود تا با تصویب آن شاهد تحول اقتصادی در منطقه باشیم .
معاون سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی هم با اشاره به ظرفیتهای معدنی شهرستان قوچان گفت: این شهرستان دارای 24 معدن است که از این تعداد 10 مورد در حال بهره برداری و به 14 مورد دیگر پروانه اکتشاف و گواهی کشف داده شده است.
مهدی اعتمادی بااشاره به وجود معدن سنگ پوکه در شهرستان‌های قوچان و نیشابور، افزود: بهترین و باکیفیت ترین معادن کلسیت و پوکه خراسان رضوی در قوچان قرار دارد.
او گفت: وجود معدن کلسیت با ذخایر زیاد و خلوص بیش از 97 درصد از مزیت‌ های معادن شهرستان قوچان است.
اعتمادی افزود: خراسان رضوی رتبه دوم تعداد معادن کشور را در اختیار دارد و سوق دادن معدن داران به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات معدنی از اولویت‌ های سال 94 در بخش معدن است که در صورت اجرا شدن این موضوع انقلابی در صنعت معدن استان بویژه در شهرستان هایی نظیر قوچان ایجاد می‌شود.

منبع: خبرگزای صدا و سیما

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما