شهرهای سبزوار و اصفهان خواهرخوانده می شوند

شهردار سبزوار به تازگی از تصمیم خواهرخواندگی سبزوار و اصفهان به خاطر شباهت ها و پیوندهای تاریخی و فرهنگی این دو شهر تاریخی ایران خبر داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار با دیگر شهرهای مهم دارای وجاهت فرهنگی و تاریخی در ایران موضوعی است که اسرارنامه از مدت ها قبل به آن اشاره کرده و اتفاقا یکی از اولین مطالب در این زمینه را

شهردار سبزوار به تازگی از تصمیم خواهرخواندگی سبزوار و اصفهان به خاطر شباهت ها و پیوندهای تاریخی و فرهنگی این دو شهر تاریخی ایران خبر داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار با دیگر شهرهای مهم دارای وجاهت فرهنگی و تاریخی در ایران موضوعی است که اسرارنامه از مدت ها قبل به آن اشاره کرده و اتفاقا یکی از اولین مطالب در این زمینه را به لزوم برقراری پیوند خواهرخواندگی بین اصفهان و سبزوار بیش از یک سال قبل در همین مجله اختصاص داده بود:

خاندان شیخ الاسلام حلقه پیوند سبزوار و اصفهان دو مادرشهر فرهنگی ایران

اینک پس از یک سال از انتشار آن مطلب در دوران تصدی دکتر طالبی بر شهرداری سبزوار زمزمه های تحقق این پیشنهاد شنیده می شود که جای بسی خرسندی است و امید می رود دکتر طالبی که به لحاظ سوابق کاری یکی از معدود شهرداران سبزوار با وجاهت ملی است بتواند، این مهم را در ارتباط با سبزوار و اصفهان و شهرهای مشابه دیگری نظیر کرمان، یزد، آمل، قم ، تبریز و اردبیل در داخل کشور و شهرهایی نظیر غزنین و هرات در افغانستان، سمرقند در ازبکستان، دمشق در سوریه و ... که هریک دارای ارتباطات و پیوندهای مهمی در گذشته یا امروز با سبزوار بوده و هستند انجام شود.

ضمنا درباره برقراری پیوند خواهرخواندگی بین سبزوار و اصفهان غیر از تمام شباهت های فرهنگی و تاریخی که به خاطر مشاهیر و ابنیه تاریخی بین این دو شهر وجود دارد، نباید از یاد برد که سبزوار و اصفهان به لحاظ ورزشی نیز زمینه اشتراک قدرتمندی بین خود دارند.

چرا که سال هاست تیم های هندبال دو شهر اصفهان و سبزوار در سطح ملی هماوردهای جدی یکدیگرند و ورزشکاران اصفهانی و سبزواری دائما برای مسابقات مختلف به شهرهای یکدیگر سفر کرده و برای تصاحب جام قهرمانی با یکدیگر رقابت می کنند و در یک کلام در زمینه ورزشی هم نشین و هم صحبت یکدیگرند.

بنابراین با در نظرگرفتن همه این اشتراکات، می توان به جرأت، شهرهای اصفهان و سبزوار را خواهرخوانده های فرهنگی و ورزشی یکدیگر دانست.

فقط باید امیدوار بود، که تصمیم برقراری پیوند خواهرخواندگی بین سبزوار و اصفهان (یا دیگر شهرهای دارای مشابهت های فرهنگی و تاریخی) فقط در حد بیان ایده باقی نماند و با جدیت توسط مسئولان مربوطه پیگیری شده و به نتیجه مطلوب برسد. چرا که این پروژه از آن جمله پروژه های فاقد بار مالی خاص برای شهرهای طرف قرارداد است که در عین حال از اهمیت تبلیغاتی و نمادین فراوانی برای معرفی ظرفیت های والا و کمتر شناخته شده شهری مانند سبزوار برخوردار است

و در صورتی که قدرت رایزنی و برقراری ارتباط موثر در مدیران شهری وجود داشته باشد، انجام آن نه چندان زمان بر و نه چندان مستلزم صرف هزینه های سنگین است.

در ادامه متن اظهارات دکتر طالبی شهردار سبزوار را در این زمینه به نقل از خبرگزاری فارس مطالعه خواهید کرد:


شهردار سبزوار خبر داد
ساخت مجسمه خواجه نظام‌الملک طوسی در سبزوار

شهردار سبزوار از ساخت مجسمه خواجه نظام‌الملک طوسی در این شهرستان خبر داد.

محمد علی طالبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با بیان اینکه خواجه نظام‌الملک طوسی در حقیقت سبزواری بوده و در روستای نزل‌آباد این شهرستان متولد شده است، اظهار کرد: این مرد بزرگ بنیان‌گذار نخستین مدارس نظامیه و به تعبیری دانشگاه‌های امروز در دوران سلجوقیان است.

وی با بیان اینکه مقبره خواجه نظام در شهر اصفهان کشف و شهرداری این شهر آرامگاه این مرحوم را در خور و شأن وی مرمت کرده است، تصریح کرد: با توجه به سبزواری بودن این شخصیت و نیاز به معرفی مفاخر دیار سربداران شهرداری سبزوار طرحی را در قالب ساخت مجسمه وی ارائه کرده است.

شهردار سبزوار با بیان اینکه این تندیس در 12 متر توسط هنرمندان سبزواری ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه چهره خواجه نظام‌الملک طوسی در دسترس است و در گذشته این چهره نقاشی و براساس آن مجسمه‌ای ساخته شده است.


*سبزوار و اصفهان به خواهرخواندگی هم در خواهند آمد

طالبی با اشاره به اینکه در ساخت این تندیس از مسئولان شهرداری اصفهان کمک‌هایی را دریافت می‌کنیم، ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که شهرداری در حال پیگیری آن است مسئله خواهرخواندگی بین شهرداری‌های سبزوار و اصفهان است که ساخت تندیس خواجه نظام‌الملک طوسی می‌تواند مقدمه خوبی برای این کار باشد.

شهردار سبزوار با بیان اینکه محقق سبزواری از علمای بزرگ اسلامی نیز در شهر اصفهان مرحوم و مدفون شده است، افزود: با توجه به اینکه آثار تاریخی مانند مناره خسروگرد، مسجد پامنار و خاک شاه طهماسب صفوی آخرین پادشاه سلسله صفویان در سبزوار قرار گرفته و شهرداری اصفهان علاقه‌مند به شناخت این آثار به عنوان یادگارهای عهد صفویان است، شرایط برای انجام کارهای فرهنگی و تاریخی بین این دو شهر فراهم شده که در این راستا هر دو شهرداری علاقه‌مند به ایجاد مسئله خواهرخواندگی هستند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

غفلت مسئولان سبزوار از اقدامات نمادین فرهنگی / به بهانه برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین نیشابور و شاهرود

نظرت را بنویس
comments

مریم

خواهر بودن سبزوار و اصفهان؟؟؟؟؟ خیلی خیلی مضحک بود

سبزوار و اصفهان

همینه که هست میخوای بخواه نمیخوای نخواه اتفاقا خیلی هم منطقی و لازمه دلایلشم توی همین متن توضیح داده شده که چرا سبزوار و اصفهان می تونن خواهرخوانده بشن شما خودت می تونی یک دلیل بیاری که چرا خواهرخوانده شدنشون مضحکه؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما