سرپرست اداره میراث فرهنگی سبزوار:

اختصاص 500 میلیون ریال به مرمت رباط تاریخی زعفرانیه سبزوار

قدس آنلاين – سبزوار : سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار از اختصاص 500 میلیون ریال برای مرمت و احیای کاروانسرای تاریخی بین راهی زعفرانیه این شهرستان خبر داد.

حسنعلی حبیب پور در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاين در سبزوار با بيان اينكه این مبلغ از محل اعتبارات استانی برای بخش دیگری از مرمت این بنای تاریخی هزینه می شود افزود : سال گذشته نیز 470 میلیون ریال برای مرمت دو ضلع جنوبی و شرقی این کاروانسرای تاریخی هزینه شد.

وی با اشاره به اينكه این رباط در حدود 40 کیلومتری سبزوار و کنار جاده سبزوار - نیشابور قرار دارد و قابلیت تبدیل شدن به سایت گردشگری و مرکز خدماتی و رفاهی را دارد تصريح كرد : با توجه به اسلوب و مصالح بنا، قدمت این رباط مربوط به دوره صفوی و قاجاریه بوده که با شماره 1696 در سال 1364 به ثبت رسیده است.

حبیب پورادامه داد : روستای زعفرانیه سبزوار یک روستای هدف گردشگری است که دارای قلعه تاریخی، رباط، آب انبار، چاپارخانه و حمام قدیمی می باشد.

وي اظهار داشت :کاروانسرای تاریخی روستای زعفرانیه سبزوار از جمله کاروانسراهای برون شهری است که با هندسه مربع مستطیل شکل متاثر از اقلیم و فرهنگ در حاشیه جاده قدیم ابریشم احداث شده است و دارای فضاهایی همچون اصطبل، هشتی، شاه نشین، حیاط مرکزی و اطاق های استراحت می باشد.

مصالح این بنا آجر چهار گوش با ملات گل و گچ و دارای تزئینات آجرکاری است و مساحت عرصه آن حدود 5100 متر و اعیان آن نیز 3900 متر مربع است.

این رباط تاریخی در باند جنوبی سبزوار به نیشابور و در حدود 200 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

در حال حاضر 9 کاروانسرای تاریخی در شهرستان های سبزوار و داورزن قرار دارند که بیشتر آنها در مسیر جاده قدیم ابریشم احداث شده اند .

منبع: روزنامه قدس

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما