شعری درباره مقاومت دلیرانه سربداران از سیدمهدی نژاد هاشمی

سیدمهدی نژاد هاشمی از شاعران خوش قریحه سبزواری است که در میان اشعار متعدد وی، وجود شماری از سروده هایی با رنگ و بوی بومی که از حال و هوای تاریخ و فرهنگ دیار سربداران نشأت گرفته است، اصالت و محتوایی منحصر به فرد به آثار این هنرمند بخشیده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، توجه سید مهدی نژاد هاشمی به مضامین ارزشمند بومی در اشعارش در حالی است، که اکثر هنرمندان امروز کشور به ویژه در حوزه شعر، معمولا به دام موج های زودگذری می افتند که برای مدتی موقت از چند ماه تا چند سال به اشعار شاعران به ویژه شاعران جوان، فرم، واژگان و مضامینی خاصی را تحمیل کرده و بعد از مدتی کم رنگ می شوند.

این موج ها باعث آن می شود که اشعار شاعران کشور از هرکجا و از هر سن و هر جنسی که باشند، بسیار به هم شبیه شوند به طوری که اگر پایین یک اثر نام شاعر نوشته نشود، می توان هر شاعر دیگری را برای آن فرض کرد.

در چنین مواقعی در واقع اصالت از شعر و شاعر نیست، بلکه اصالت از جریانی است که مانند مد روز در محافل ادبی به راه می افتد و برخی از شعرا را تحت تأثیر قرار می دهد.

اما در این بین آن دسته از شاعرانی که محتوا و دغدغه ای اختصاصی تر برای خود دارند، مضامینی منحصر به فرد و زبانی مخصوص خود را پیدا می کنند.

مضامینی که ممکن است به تجربیات خاص زندگی شخصی، یا جغرافیای مخصوص شهر زادگاه یا محل سکونت شاعر مربوط شود و همین مضامین مخصوص ممکن است به تدریج زبان مخصوص خود را نیز در شعر ایجاد کند.

سیدمهدی نژاد هاشمی چنانکه گفته شد، یکی از همین شاعران است که معمولا به مضامین بومی شهر زادگاه خود در اشعارش توجه دارد و از میان همه مضامین بومی، رویداد تاریخ ساز جنبش سربداران سبزوار بیش از دیگران وی را تحت تأثیر قرار داده و تا کنون در تعدادی از اشعار نژاد هاشمی می توان مفهوم، تصویر، واژه ، عبارت یا هر اشاره ریز و درشت دیگری به موضوع سربداران را پیدا کرد.

یکی از این اشعار غزلی است در 6 بیت که تماماً درباره مقاومت سربداران سروده شده است.

البته نکته جالب اینجاست که در خود ابیات این غزل، هیچ کجا نه مستقیما نامی از سبزوار برده شده است نه نامی از سربداران. اما تصاویر پنهان و یا آشکاری که آن واقعه تاریخی را توصیف می کنند، تمام ابیات این شعر را دربر گرفته و به خوبی می توان این غزل را یک شعر سربداری دانست که نشان دهنده تاثیرگذاری نهضت آزادی بخش سربداران بر جنبه های مختلف فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، از جمله برعرصه شعر و ادبیات است:
 
 
مقاومت سربداران

در تب و تاب فصل ِ تابستان ، عطرِ لبریزِ پونه می پیچید

سینه ها را پُر از غزل می کرد ، درعطشناکی ِ لبان ِ شهید


((بیهقی)) در زمین نفس می زد ،با نماهنگ جان ، عجین شده بود

روی تلماسه های داغ کویر،چشمه هایی زلال می جوشید


آفتابی نشسته بر سَر ِ دار ،تن به ذلت نمی دهد هرگز ....

زیر لب آیه ِ آیهِ می خواند ،با فصاحت دوباره از خورشید


آفتابی به رنگ آزادی ، جانفشانی به رسم ِدیرینه ....

روی دیوار کاگِلی می ریخت ، خون سرخ ِ سری که می رقصید


درفضای لطیف و روحانی ...با نماهنگ ظهر ِ عاشورا ...

در نمازی که تا خدا می رفت ، َتن ِ ایمان عجیب می لرزید


سرزمین مقدس من بود ، درتب و تاب یورش چنگیز ...

سرزمینی که در تمامی آن ، َسر ِ  مردان به دار می خندید


منبع: وبلاگ سید مهدی نژاد هاشمی

 

گفتنی است نام سید مهدی نژاد هاشمی در فهرست هنرمندان سبزوار که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه تهیه می شود، درج شده است.

فهرست هنرمندان سبزواربزرگ

نظرت را بنویس
comments

سید

پس چرا داستان منو ننوشتید ؟؟؟؟

زهرا شیرازی

آفتابی به رنگ آزادی ، جانفشانی به رسم ِدیرینه .... سرزمین مقدس من بود ، درتب و تاب یورش چنگیز ... سرزمینی که در تمامی آن ، َسر ِ مردان به دار می خندید بسیار زیبا بود ممنون

یه دختر چادری عاشق خادم الشهدا

سلام دوست عزیز خوبید؟ من یکی از بازدیدکنندگان معبر سایبری خادم الشهدا هستم این معبر بعد چند سال فعالیت و اثرگذاری روی بیشتر جوونا الان هم خودشون و خانوادشون مورد تهدید قرار گرفتن و دلایل زیاد دیگه ای هم بوده که الان مدیر این سایت تصمیم به تعطیلی این معبر زده. این معبر تا جایی که من اطلاع دارم باعث شده جوونا،خانواده هایی زیادی با شهدا و اهل بیت آشنا بشن و زندگیشون شهدایی بشه و حتی خبر دارم 3نفر از برادران و خواهران اهل سنت شیعه شدن که این کار بسیار بزرگی هستش حالا تصمیم داریم با نظرات و حمایتمون(اگه ترویج سیره و راه شهدا براتون و برامون اهمیت داره)از مدیر معبر سایبری خادم الشهدا درخواست کنیم که دوباره به فضای مجازی برگردن. ازتون خواهش میکنم کمپینی مبنی بر حمایت از معبر سایبری خادم الشهدا راه بندازید در فضاهای مجازی مثله لاین و تلگرام و...هرچه بیشتر لایک بخوره و تعداد طرفداران بیشتر باشه هجمه ی رسانه ای بیشتری علیه مقاصدین و معاندین بوجود میاد.سالها این وبلاگ کمک رسان ماها بوده الان وقته کمک ما برای استمرار وجود این وبلاگ است. مطمئن باشید شهدا ازین کار ما خوشحال میشن. حالا اگه دوستداری شهدا ازت راضی و خوشحال بشن بسم الله... مگه شما از بچه های سبزوار نیستید؟ پس پرا نسبت به همشهریتون این قدر بی تفاوت هستید؟ وبلاگی که بعد از این همه فعالیت و بخاطر حق گویی و شفاف سازی مورد تهدید قرار گرفته اما شما همچنان در خواب بسر میبرید مثل خیلی ها وقتی طرفمون میمیره یادش میفتیم و میگیم وای چه رفیق خوبی بود و براش هزارتا کار انجام میدیم اما این بدرد نمیخوره این رسم رفاقت نیست این رسم ولایتمداری نیست این رسم شهدا نیست khademoshohada1.ir
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما