الهام شبانی مقدم:

برخی خبرنگاران سبزوار اخلاق رسانه ای را رعایت نمی کنند / از سرقت گزارش هایم توسط یک همکار آزرده ام

الهام شبانی مقدم خبرنگار روزنامه همشهری و سردبیر وبسایت سبزوارنیوز دوشنبه شب طی تماسی تلفنی با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه از وقوع اتفاق ناگواری در حوزه خبری سبزوار اطلاع داد که اگر این روند به یک عادت تبدیل شود نشان  دهنده افت شدید اخلاق رسانه ای در میان برخی خبرنگاران غرب خراسان رضوی است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این خبرنگار پرکار رسانه های محلی سبزوار که در میان شمار نسبتاً زیاد خبرنگاران مرد، از معدود بانوان فعال در عرصه خبری شهرستان محسوب می شود، در همین رابطه گفت: خبرنگار یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و با سابقه در سبزوار، اخیرا رسم بدی را بدعت نهاده که تا جایی که بنده اطلاع دارم، تا کنون در این شهر سابقه نداشته است.

وی با اشاره به یکی از گزارش های اجتماعی منتشر شده در روزنامه خراسان در تاریخ 24 فروردین که چند روز قبل تر در تاریخ 17 فروردین در روزنامه همشهری و سپس درتاریخ 18 فروردین سال جاری در وبسایت سبزوارنیوز انتشار یافته  است، گفت متاسفانه خبرنگار روزنامه خراسان، شأن و اعتبار این  روزنامه قدیمی و پرطرفدار کشور را رعایت نکرده و با کپی کردن خبر روزنامه همشهری به نام خود، هم اعتبار روزنامه خراسان را زیر سئوال برده و هم به آبروی جامعه خبری سبزوار لطمه می زند.

شبانی مقدم افزود: پس از مشاهده این اشتباه، سریعاً به تحریریه روزنامه خراسان اعتراض کرده و اعلام نمودم مستندات لازم برای اثبات سرقت این گزارش را در اختیار دارم و مهمترین سند، خود روزنامه چاپ شده همشهری در تاریخ 17 فروردین ماه است که گزارش  24 فروردین  خراسان  با حفظ همان ساختار از لحاظ نگارشی و همان ترتیب درج گفتگوها و حتی همان واژگان و همان اسامی به شکل یک کپی برداری کامل منتشر شده است.

خبرنگار روزنامه همشهری در سبزوار سپس گفت: به دنبال این اعتراض قرار است تا پایان هفته جاری نماینده تحریریه روزنامه خراسان به سبزوار بیاید تا بنده مستندات خود را پیرامون این شکایت به او ارائه دهم و سپس روزنامه خراسان به پیگیری تخلف صورت گرفته بپردازد.

شبانی مقدم افزود: متاسفانه بعد از انتشار این گزارش در روزنامه خراسان، مجله اسرارنامه و وبسایت شهرداری سبزوار نیز به انعکاس آن پرداختند و هر دو، منبع خبر را روزنامه خراسان اعلام کردند. در حالی که این من بودم که یک ماه تمام برای تهیه این گزارش  اجتماعی وقت صرف کردم و در تعدادی از اماکنی  که محل تجمع کارگران بود، حضور می یافتم و با آن ها به گفتگو می پرداختم و اگر قرار بود گزارش من در دیگر رسانه های محلی انعکاس یابد باید منبع آن روزنامه همشهری درج می شد نه روزنامه خراسان که فقط این گزارش  را کپی کرده است.

سردبیر وبسایت با سابقه سبزوارنیوز، البته بعد از شنیدن توضیحات اسرارنامه مبنی بر اینکه قبلا این گزارش را در روزنامه همشهری مطالعه نکرده و همچنین به روزنامه خراسان به عنوان یکی از رسانه های با سابقه و معتبر کشور اعتماد نموده و آن را منبع قرار داده است، گلایه خود از اسرارنامه را منتفی دانست، اما فقط درخواست کرد که حتما اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی سپس ادامه داد: برای من چندان مهم نیست که اسمم پای گزارش هایم بخورد، زیرا اصلا دنبال مطرح کردن نام خود نبوده و نیستم. اما هنگامی هم که ببینم از گزارشی که بنده با صرف  وقت و زحمت فراوان تهیه کرده ام، به این  راحتی سرقت می شود آزرده خاطر می شوم و دیگر نمی توانم سکوت کنم.خصوصا اینکه این اولین مرتبه ای نیست که گزارش ها و خبرهایم در روزنامه همشهری توسط این همکار به سرقت می رود و متاسفانه سایت های محلی شهرستان هم اکثر این مطالب را بدون توجه به منبع اصلی منتشر می کنند و نمونه دیگر آن گزارشی است که درباره وضعیت میدان سربداران قبل از عید در روزنامه همشهری کار کردم و فردای همان روز در وبسایت سبزوارنیوز نیز انشار پیدا کرد، اما چند روز بعد مجددا خبرنگار روزنامه خراسان همان گزارش را به نام خود منتشر کرد.

وی گفت: مشکل فقط کپی برداری بدون ذکر منبع از روی یک خبر نیست، بلکه در چند موردی که بنده نسبت به آن ها اعتراض دارم، خبرها و گزارش هایم به طور کامل به نام کس دیگری در روزنامه خراسان منتشر می شود و گاهی فقط برخی تغییرات جزئی در آن ها ایجاد می شود.

خبرنگار سابق روزنامه جام جم همچنین اظهار داشت: وظیفه خبرنگاران آگاهی بخشی به مردم و روشنگری در جامعه است و مردم نیز به عنوان  منابع موثق به آن ها اعتماد می کنند و در چنین شرایطی مهمترین ویژگی که برای خبرنگاران ضروریست صداقت و رعایت اخلاق رسانه ای است.اما این گونه رفتارها  نظیر کپی برداری و سرقت یک خبر یا گزارش  از روی یک رسانه دیگر بدون اعلام منبع آن، کارهایی  خلاف اخلاق رسانه ای است که می تواند به اعتماد مردم نیز لطمه وارد کند.

وی در ادامه گفت: البته خوشبختانه در سبزوار خبرنگاران خوب زیادی داریم که اصول و قواعد حرفه ای این کار را رعایت می کنند و اشتباهات موردی البته در هر جایی و توسط هر کسی ممکن است پیش بیاید.

لازم به توضیح است، اسرارنامه پس از اعتراض خانم شبانی مقدم، منبع گزارشی که به نقل از روزنامه خراسان منتشر شده بود، را تغییر داد و نام روزنامه همشهری را در انتهای آن درج کرد.(منبع)

نظرت را بنویس
comments

کشورم ایران

سلام .چندی پیش در یکی از سایتهای شهر نیشابور خواندم که یک وب نوشتی بنام اسرارنامه از سبزوار بدون اجازه از ارم ولوگوی آذر برزین مهر نیشابور سوء استفاده کرده ومردم وخواننده های خود را گمراه کرده .حالا این اسرار نامه میخواهد در مسند قضاوت بنشیند واز حقوق از دست رفته خانم خبرنگار طرفداری کند . بنده واقعا نمی دونم چطور این قضیه را تفسیر کنم .

اقای پورسخاوت خیلی زشته که شما داری خودت میای مثل ترسو ها نظر می فرستی اسمتم نمی نویسی و همش علیه دیگران حرف میزنی سند و مدرکم نشون نمیدی همه میفهمن این خودتی که ا ین نظراتو علیه خانم شبانی فرستادی الان همه میفهمن حق باکیه خانم شبانی یک ادعایی کرده سندشم نشون داده گزارش روزنامه همشهری که درست چندروز قبل از گزارش روزنامه خراسان چاپ شده شما هم که میگی خود خانم شبانی سارقه خبره خوب یک نمونه نشون بده وگرنه بشین سرجات دیگه زشته اینجوری مثل ترسو ها نظر فرستادن و تهمت زدن هرکسی اینجوری میتونه نظر بفرسته ببینم مثلا منم بلدم اسممو ننویسم و بیام الکی علیه شما نظر بدم از اسرارنامه هم میخوام که نظراتو یا بدون نام تایید نکنه یا نظرات همه رو بذاره نظرات قبلی من سانسور شده ولی نظرات مخالف گذاشته شده

آقای دباغی مقدم شما خودت در عرصه خبر سبزوار هیچگاه ادب و عدالت رعایت نمی کنی خانم شبانی هم یکی مثل شماست سابقه خبر نویسی و نه خبرنگاری ایشان هم مشخصه شماهم مثل ایشان اخبار دیگران را به سرقت برده در نشریه صدای ملت به چاپ می رسانید و هیچگاه نیز پاسخگوی کسی نیستید

این کار قبلا توسط خود خانم شبانی انجام شده الانم این خانم نباید ناراحت باشد الانم سایت سبزوار نیوز پر است از خبرهای کمی تغییر یافته سایت شهرداری و فارس

خانم شبانی مقدم خودش سارقه ایشون خبری که در روزنامه خراسان چاپ شده رابرای خود برداشته متاسفانه شان ایشان به قدری آست که مصاحبه های چاپ شده در روزنامه خراسان توسط ایشان به نام همشهری چآپ شده

جواد دباغی مقدم

خانم شبانی از علاقه مندان بی ادعای خبر سبزوار هستند. الان یکی از دوستان دراین خصوص مطالبی را گفتند . من نیز دو گزارش را خواندم. کاش بچه های خبر لااقل تفاوت بین خبر و گزارش را درک کنند! خبر برای کپی شدن و ارسال کردن است، اما تحلیل و گزارش کار هر کسی نیست. خداقوت می گویم به شما خانم شبانی که در حال حاضر از بهترین های شهرستان هستید و امیدوارم باز هم گزارش های شما را ببینیم و بخوانیم. با اجازه شما این مطلب و رنجنامه شما را به همراه این نظرات در صدای ملت منتشر خواهم کرد.

سلام از کی تا حالا این خانم باسابقه شده خبرهاش اکثرا پر از غلط ویرایشیه خودش خبرا رو بالا پایین می کنه و تو سایت و روزنامه همشهریش میزاره البته نه همه رو ها ولی خودشم ای بدش نمی یاد دو سه سالیه اومده خبر می نویسه جوگیر شده

همکار

کجاش نوشته خبرنگار با سابقه؟ چشاتو باز کن عزیز خبرارو درست بخون یکجا نوشته خبرنگار وبسایت با سابقه سبزوارنیوز که واقعا هم سبزوارنیوز چندین سال سابقه داره یک جای دیگه هم نوشته خبرنگار سابق روزنامه جام جم. یعنی خانم شبانی قبلا خبرنگار جام جم بوده الان نیست بعدشم حداقل از ...................... که سابقش بیشتره فکر کنم پنج شیش سال هست داره کار میکنه این اقا بعد از ایشون تو کار خبر پیداش شد

25

تابلوست که تو همون نفر قبلی هستی که بعد از چندساعت باز دوباره نظر فرستادی ولی اگه راست میگی خودتو معرفی کن و با سند حرف بزن اینجوری که شما بدون اسم اومدی داری علیه خانم شعبانی نظر میدی هرکسی میتونه علیه هرکسی تهمت بزنه اگه حرفت راسته چرا میترسی خودتو معرفی نمی کنی؟ مگه خانم شعبانی با شجاعت در این مصاحبه شرکت نکرده و حرفشو نزده؟ پس شما هم شجاع باش اگه واسه حرفت دلیل داری منم که خودمو معرفی نکردم برای اینه که به کسی تهمت نزدم و لازم نیست چیزی رو ثابت کنم

البته همین ایشون هم توی سبزوار نیوز خیلی از خبرها رو بدون منبع می زنن تقریباً این یه رسم شده تو سبزوار ادارات عکس های سایت ها رو می دزدن و روزنامه ها مطالب سایت ها رو و سایت ها خبرهای همدیگه رو
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما